Verslas

2019.11.03 20:26

Mėgstamiausia spalva pasaulyje, bet ne visur: kodėl mėlyną spalvą retai kada pamatysime restoranuose?

Psichologai pastebi, kad skirtingų spalvų prekių pakuotės siunčia vartotojui skirtingus signalus. Tyrimai rodo, kad mėlyna spalva ne tik ramina, bet ir suteikia patikimumo jausmą. Ekspertai sako, kad būtent mėlyna spalva lemia, kaip mes leidžiame pinigus.

Mėlynos spalvos mūsų gyvenime yra daug: tai ir dangaus platybės, vandenynų toliai, ir architektūros, dizaino detalės. Mėlyna – spalva, dažnai siejama su lojalumu, karališkumu, draugiškumu, išmintimi ir taika. Išmintis, turtas ir pasitikėjimas – ko dar galima norėti iš bendrovės, kuriai patikime pluoštus grynųjų? Ne veltui finansinės įstaigos savo logotipuose, interjere ar eksterjere turi mėlynos spalvos.

Jeigu žmogus piktas arba susigėdęs, sakoma, kad jis raudonuoja. O gal žaliuojate iš pavydo? O jei jaučiatės nuliūdę? Tokiu atveju pasirodo mėlyna spalva. Ar kada pagalvojote, kodėl?

Žmonės jau seniai emocijas susiejo su spalvomis. Iš dalies dėl to galime kaltinti savo DNR. Mokslininkai mano, kad spalvinis suvokimas išsivystė per kelis milijonus metų dėl prisitaikymo prie grėsmių ar maisto paieškos – iš esmės dėl to, kas svarbu išgyvenimui. Tačiau spalvinis suvokimas susijęs ir su kultūriniais šaltiniais. Būtent todėl rožinę spalvą priskiriame mergaitėms, o mėlyną – berniukams.

Prekybininkai, reklamos atstovai ir maisto industrijos žinovai jau seniai įkinkė spalvos galią ir naudoja ją vartotojams pritraukti. Ar kada pastebėjote, kad greito maisto restoranai iš esmės visuomet atrodo vienodai? Jūs retai kada juose pamatysite mėlynos, raminančios spalvos, mat ši, pasirodo, mažina apetitą. O restoranų savininkai to tikrai nenori.

Kadangi mėlyna spalva taip ramina, dažniausiai ji naudojama ligoninėse ir kalėjimuose. Dėl šios priežasties atsirado mėlynos spalvos priskyrimas kūdikiams. Šviesiai mėlyna, kaip ir šviesiai rožinė, dažniausiai vaikus ramina. Mokslininkai nustatė, kad tokiu atveju jie mažiau verkia. Tačiau kodėl mėlyna spalva yra pati populiariausia logotipuose?

Matyt, pastebėjote, kad gerai žinomų bendrovių, kaip antai „Dell“, „Ikea“, „Samsung“, „Skype“, „Paypal“, „Windows“, „Gap“, „IBM“, „Facebook“, „Twitter“, „Pepsi“, „Oreo“, „Ford“, „Nokia“, „Visa“, „Nasa“, „Oral-B“, o taip pat ir LRT bei daugelio kitų, logotipai yra mėlynos spalvos. Mėlyna yra pati mėgstamiausia žmonių spalva pasaulyje. Būtent ji sukuria pasitikėjimo produktu jausmą. Mokslininkai sako, kad tai nulėmė evoliucija. Vanduo yra pats svarbiausias išgyvenimo šaltinis. O jis yra mėlynas.

Kai kurie tyrimai rodo, kad mėlyna spalva pagerina mokymosi rezultatus, todėl reklamos ekspertai gali išnaudoti šį efektą. Tamsiai mėlyna spalva asocijuojasi su gyliu, žiniomis ir stabilumu – tai verslo spalva.

Kai kurios senosios kultūros, pavyzdžiui, Egipto ar Kinijos, praktikavo chromoterapiją. Tai metodas, kai gydymui pasitelkiama spalvų psichologija. Chromoterapija, kartais dar apibrėžiama kaip šviesos terapija, naudojama ir šiandien kaip atsvara tradicinei medicinai. Mėlyna spalva, tikima, gali palengvinti ligas ir numalšinti skausmą, o tamsiai mėlyni atspalviai padeda kovoti su odos problemomis.

Parengė Vismantas Žuklevičius