Verslas

2021.07.15 05:30

Dalis pavežėjų privalomo automobilių žymėjimo vis dar nepaiso – apie tokius atvejus raginama pranešti

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.07.15 05:30

Nuo praėjusių metų pradžios pavežėjams įsigaliojo reikalavimas vairuoti tik specialiu ženklu pažymėtą automobilį. Vis dėlto kai kurie gyventojai pastebi, jog nemaža dalis pavežėjų šio reikalavimo nepaiso ir iki šiol paslaugas teikia nežymėtais automobiliais.

Reaguodama į gyventojų nuogąstavimus, Susisiekimo ministerija nurodė, kad tokie atvejai yra pavieniai, o taisyklių nesilaikantys pavežėjai – baudžiami.

Ne kartą atvyko nežymėtas automobilis

LRT.lt kalbintas vilnietis Paulius teigė pastebėjęs, jog, užsisakius pavėžėjimo paslaugą, pavyzdžiui, per platformą „Bolt“, paprastai atvyksta nežymėtas automobilis.

„Retas atvejis, kai atvyksta žymėtas. Teko girdėti, jog nuo praėjusių metų įsigaliojo reikalavimas pavežėjams vairuoti tik žymėtą automobilį. Klausimas, kaip tai reguliuojama“, – kalbėjo jis.

Vyras svarstė, kaip tokiu atveju, kai atvyksta nežymėtas automobilis, turėtų elgtis keleivis ir ar jis gali ginti savo teises.

„Manau, dauguma žmonių jaučiasi geriau, kai atvyksta žymėtas automobilis“, – pridūrė jis.

Vis dėlto dar nuo praėjusių metų sausio visi lengvieji automobiliai, kuriais teikiama pavėžėjimo paslauga, ant priekinio bei galinio stiklų privalo turėti skiriamąjį ženklą.

Viduje arba išorėje dešiniajame apatiniame priekinio lango kampe ir dešiniajame viršutiniame galinio lango kampe priklijuoti ženklai turi būti gerai matomi iš išorės, o paties ženklo ilgis ir plotis negali būti mažesni nei 100 mm. Ženklo apačioje esančiame baltame stačiakampyje reikia įrašyti išduotos individualios veiklos pažymos numerį.

Lengvasis automobilis, kuriuo teikiamos pavėžėjimo paslaugos, negali turėti plafono, taksometro, T raide prasidedančio valstybinio registracijos numerio bei kitų apipavidalinimo elementų, pagal kuriuos lengvasis automobilis būtų atpažįstamas kaip taksi, nes tokiu atveju būtina turėti leidimą vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais taksi automobiliais.

Apie minėtus atvejus ragina pranešti

„Bolt“ pavėžėjimo paslaugų operacijų vadovas Lietuvoje Nerijus Ravinis tvirtino, jog Kelių transporto kodeksu yra reikalaujama, kad asmenys, lengvaisiais automobiliais vežantys keleivius pagal užsakymą, turi turėti apie tai informuojantį ir išorėje matomą ženklą, užklijuotą pavežėjo automobilio priekinio ir galinio langų kampuose.

„Šis ženklas yra universalus visiems pavežėjams ir nėra niekaip susijęs su paslaugų platformos atributika“, – pažymėjo N. Ravinis.

Anot jo, vairuotojai pavėžėjimo paslaugą per platformą gali teikti tik iš Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) gavę leidimą vežti keleivius.

„Prieš išduodama licenciją LTSA tikrina, ar vairuotojas atitinka reikalavimus, kurie keliami visiems pavežėjams. Be to, šie dokumentai ir reikalavimų laikymasis bet kada gali būti patikrinti valstybinę kelių transporto priežiūrą ir kelių transporto kontrolę vykdančių pareigūnų“, – komentavo jis.

N. Ravinis priminė, kad pavežėjai veikla užsiima individualiai ir teikti paslaugą gali su keliomis paslaugų platformomis.

„Visi su „Bolt“ programėle keleivius vežantys vairuotojai privalo laikytis įstatymų, taip pat ir būtino ženklinimo ant automobilio priekinio bei galinio lango. Jei keleiviai pastebi, jog vairuotojas nesilaiko reikalavimų, kviečiame apie tai informuoti per „Bolt“ programėlę – mūsų Klientų aptarnavimo komanda reaguoja į kiekvieną pranešimą ir nedelsdama susisiekia su vairuotoju“, – atkreipė dėmesį N. Ravinis.

Ministerija: sustabdomi ir nubaudžiami

Susisiekimo ministerija taip pat nurodė, kad minėtas ženklas yra privalomas vežant už atlygį keleivius lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą.

„Didžioji dauguma vežėjų laikosi visų reikalavimų, keliamų šiai veiklai, taip pat ir dėl ženklo – šį ženklą galima atsispausdinti pačiam, jo nebūtina pirkti, todėl įvykdyti šį reikalavimą tikrai nesudėtinga. Ženklą galima rasti internete, Keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi taisyklėse.

Kodėl pavieniai pavežėjai šio reikalavimo nesilaiko, galėtų atsakyti tik patys pažeidėjai. Kartais vairuotojai teisinasi, jog ženklas buvo blogai pritvirtintas ir nukrito šiandien, tačiau kadangi ženklai turi būti du – ir automobilio priekyje, ir gale, tikimybė, kad abu ženklai nukris, yra labai maža“, – pažymėjo ministerija.

Ministerija taip pat pabrėžė, jog teisę tikrinti asmenis, vykdančius keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą, t. y. teikiančius pavėžėjimo ar taksi paslaugas, ir taikyti Administracinių nusižengimų kodekse numatytą atsakomybę turi valstybinę kelių transporto priežiūrą atliekančios institucijos – „Lietuvos transporto saugos administracija, savivaldybių institucijų arba jų įgaliotų įstaigų priežiūros tarnybos ir kitos valstybės institucijos, kurioms įstatymai suteikia priežiūros teisę“.

Pavežėjai, sustabdyti be minėto ženklo, kaip ir be būtinų veiklai vykdyti dokumentų, ministerijos tvirtinimu, yra baudžiami, nes priežiūrą vykdantys pareigūnai pavėžėjimo veiklos vykdymo faktą gali nustatyti ir tada, kai automobilis nėra pažymėtas.

Nagrinėtų ginčą dėl nekokybiškos paslaugos

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) atstovė Milda Deimantė nurodė, jog VVTAT vis dėlto nėra sulaukusi nei rašytinių vartotojų prašymų, nei paklausimų telefonu ar el. paštu dėl pavėžėjimo paslaugų, įskaitant dėl atvykimo nežymėtais automobiliais.

Ji taip pat akcentavo, kad leidimus pavėžėtojams už atlygį lengvaisiais automobiliais vežti keleivius išduoda Lietuvos transporto saugos administracija.

„Apie šiuos pažeidimus keleiviai turėtų informuoti Lietuvos transporto saugos administraciją.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba nagrinėtų ginčą tik dėl suteiktos pačios nekokybiškos pavėžėjimo paslaugos ir dėl to patirtos turtinės žalos atlyginimo, tačiau ne dėl pavėžėjimo paslaugą teikiančių subjektų veiksmų, susijusių su netinkamu automobilio žymėjimu, t. y. nežymėjimu specialiu ženklu“, – komentavo VVTAT atstovė.

Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) atstovė Eglė Kučinskaitė taip pat nurodė, kad ant lengvojo automobilio, kuriuo vykdoma keleivių vežimo pagal užsakymą veikla, pritvirtintame ženkle esančiame laukelyje įrašomas individualios veiklos pažymos numeris.

Anot jos, už ženklo nebuvimą gali būti taikoma bauda, o atlikti pavežėjų patikrinimą šiuo klausimu, be LTSA, gali savivaldybė.

„LTSA išduoda leidimus užsiimti tokia veikla, tvarko tokių leidimų išdavimą, todėl pagrindinis LTSA tikslas – kad tie, kas nori ir ketina užsiimti tokia veikla, atitiktų jiems keliamus reikalavimus, tai įvertinama leidimo išdavimo metu.

LTSA nuomone, jei pavėžėtojas turi išduotą leidimą, tačiau nėra paženklinęs automobilio, tikėtina, kad vairuotojas ne iš blogos valios to ženklo neužsideda, bet iš nežinojimo, todėl LTSA planuoja išduodama leidimą pavėžėtojams tai akcentuoti ir priminti jų pareigą“, – komentavo E. Kučinskaitė.

Keleivis, norėdamas įsitikinti, ar pavėžėtojas veikia legaliai, LTSA akcentavimu, programėlėje gali matyti informaciją apie išduotą leidimą, kadangi yra numatyta pareiga pateikti šią informaciją.

Dėl įvairių pavežėjų veiklos reguliavimo aspektų neaiškumų būta ir anksčiau: trūko jų veiklą reglamentuojančių įstatymų ir nors pirmieji pavežėjai į Lietuvos miestų gatves išriedėjo dar 2015 metais, Kelių transporto kodeksas, reglamentuojantis keleivių vežimą lengvaisiais automobiliais už atlygį, buvo pakeistas tik 2017 metų sausį.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt