Nuomonės

2021.01.12 18:51

Gediminas Karoblis. ZOOM`bių mokykla

Gediminas Karoblis, Norvegijos mokslo ir technologijos universiteto Muzikos instituto profesorius, filosofas, LRT.lt2021.01.12 18:51

Lietuviškos mokyklos istoriją dabar jau galima padalinti į tris dalis. Pirmoji – tai pogrindinė mokykla – prie verpimo ratelio, simboliškai pavaizduota Petro Rimšos skulptūroje „Lietuvos mokykla 1864–1904“ (1906). Panaikinus spaudos draudimą, sekė antroji istorijos dalis – mokyklų statyba ir apšiltinimas, ilgas kelias iki mokyklos basomis per mišką ir pavėžėjimai, jungtinės ir (iš)skirtinės klasės, tautinės mokyklos koncepcija ir tarptautinis bakalaureatas ir t. t.

Galų gale 2020 m. prasidėjo trečioji Lietuvos mokyklos istorijos dalis – ZOOM`bių mokykla. Istorija apsuko ratą, tik vietoj verpimo ratelio – kompiuteris, o vietoj elementoriaus – ekranas.

Yra toks antropologų anekdotas apie tai, kaip europiečiai atrado Ameriką. Ilgą laiką europiečiai ginčijosi, ar vietiniai gyventojai turi sielą. Kitaip sakant, ar jie kartais nėra zombiai? O vietiniai ginčijosi, ar europiečiai turi kūną. Kitaip sakant, ar jie kartais nėra vaiduokliai? ZOOM`bių mokyklai įžengus į antruosius savo istorijos metus, kyla tas pats klausimas. Ar prie ekrano valandų valandas susisukęs kūnas vis dar turi sielą? O ar ekrane mirgantis vaiduoklis vis dar turi kūną?

ZOOM`bių mokykla skiriasi tuo, kad ji plokščia kaip ekranas. Sutraukta iki dviejų matmenų. Plokštumos „gyventojai“ praranda trimačio pasaulio jausmą. Atviro pasaulio juslinis tyrinėjimas tokioje mokykloje susitraukia iki coliais apibrėžto ekrano įstrižainės. Ar ne patyčios ZOOM`bių mokykloje tame pačiame plokščiame ekranėlyje dar siūlyti psichologo konsultacijas? Gal geriau būtų griežtai pasakyti: eikit jūs visi... lauk?

O kur vaizduotės pasaulis? Tas pasakų pasaulis, kuriame dar daugiau matmenų. Tas, kurį savo suplokštintais liežuviais ir kitais organais mes jau baigiame pamiršti. Ar yra jam vietos ZOOM`bių mokykloje? Vartotojų vaizduotė nebežaidžia, ji pavergta gamintojų sukurtų scenarijų. ZOOM`bių mokykloje visi žiūri animė arba žaidžia kompiuterinius žaidimus. Senovės mokykloje moksleiviai dar kartais užsisvajoję žiopsodavo pro langą. Mokytojai už tai bardavo.

Dabar mokiniai šalia mokytojos vaiduoklio lango tiesiog atsidaro kitą langą: animė arba kompiuteriniam žaidimui. Daugiau langų – ar ne pažanga? Bet visi plokšti, kaip ir už jų esantys pasauliai.

O dabar, gerai pagalvojus, atrodo, kad tokius mokinius reikėdavo pagirti. Dabar mokiniai šalia mokytojos vaiduoklio lango tiesiog atsidaro kitą langą: animė arba kompiuteriniam žaidimui. Daugiau langų – ar ne pažanga? Bet visi plokšti, kaip ir už jų esantys pasauliai. Ir nė vienas iš jų ZOOM`bių mokykloje nėra atveriamas vaizduotės. O juk vietoj ZOOM`bių mokyklos karantino sąlygomis galėjo atsirasti fantazijos žaismo ir knygų skaitymo mokykla... Kokia laimė, kad tą lietingą lemtingą 1816 m. vasarą Šveicarijoje apsistojusi grupelė anglų rašytojų neturėjo mobiliųjų telefonų. Dėl lietaus tūnodami viduje jie varžėsi, kas sukurs geresnę siaubo istoriją. Tas žaidimas davė pasauliui vampyrus ir Frankenšteiną – didžiausią visų laikų zombį.

Paskutinis ZOOM`bių mokyklos skirtumas – visiškai kvailas. Ji dabar trunka ne 45, bet 40 minučių. Tiesiog ZOOM platforma nemokamai neleidžia ilgesnio nei 40 minučių prisijungimo. Taip pailgėjo pertraukos tarp pamokų – iki 20 minučių. Kokią žalą šios penkios minutės, padaugintos milijardus kartų, padarys Lietuvos ekonomikai, bijau net skaičiuoti.

Nesitikėdamas nors kiek drąsesnio veiksmo iš valdininkų, įstrigusių savo pačių plokštume, be juslių ir be vaizduotės, drįstu viltis: jeigu ne dėl išskaičiavimo, tai gal bent dėl nostalgijos jie nupirktų Lietuvos mokykloms tokį ZOOM`bį, kuris leistų 45 minučių pamokas ir dar truputėlį laiko šurmuliui ir svajonei? Sutraukėme erdvę. Gal išlaikykime bent jau nesutrauktą laiką? Dar nevėlu.

Taip pat skaitykite

Populiariausi