Nors kai kurie tyrimai rodo, kad beveik trečdalis vartotojų Lietuvoje blokuoja internetinę reklamą, ekspertai dar nesutaria dėl šių blokavimo priemonių įtakos internetinės reklamos populiarumui. Kita vertus, reklamos užsakovai ieško naujų reklamos formų internete, taip pat po truputį keliasi į daug žadantį mobilųjį internetą, rašo lzinios.lt.
Nors kai kurie tyrimai rodo, kad beveik trečdalis vartotojų Lietuvoje blokuoja internetinę reklamą, ekspertai dar nesutaria dėl šių blokavimo priemonių įtakos internetinės reklamos populiarumui. Kita vertus, reklamos užsakovai ieško naujų reklamos formų internete, taip pat po truputį keliasi į daug žadantį mobilųjį internetą, rašo lzinios.lt.
Šiemet Lietuvoje reklamos internete blokavimo priemonėmis naudojosi vidutiniškai 29 proc. vartotojų, ir pagal šį rodiklį šalis aplenkė Kanadą, Daniją ir Švediją. Vartotojų, naudojančių šias priemones, demografija atitinka pasaulines tendencijas: reklamą dažniau blokuoja 18–29 metų žmonės, priemonės labiausiai paplitusios tarp vyrų. Tokius duomenis pateikė žiniasklaidos planavimo agentūra „Media House“, atlikusi tyrimą kartu su bendrove „Synopticom“.
Stebi pokyčius
„Media House“ Interneto skyriaus vadovas Justas Juozapaitis patvirtino, kad praktika blokuoti reklamą internete yra vis labiau plintanti ne tik pasaulyje, bet ir Lietuvoje. O tai esą stiprina poreikį didinti interneto reklamos priemonių kompleksiškumą, pavyzdžiui, į strategiją įtraukiant turinio rinkodarą, kuri neblokuojama. Pašnekovas nurodė, kad turinio rinkodara yra plati sritis ir apima užsakomuosius straipsnius, bendrus turinio projektus su portalais, inicijuojamus komercinių klientų, ir pan.
J. Juozapaitis sakė pastebintis ir dar vieną pasikeitimą: portalai pradėjo siūlyti galimybę pirkti reklamos vietą ir rodyti reklamą tiems, kurie naudoja blokavimo priemones. Kitaip tariant, reklamos užsakovams siūlomi būdai apeiti reklamos blokus. Tačiau toks sprendimas, kaip pažymėjo specialistas, gali būti efektyvus nebent gerai pažįstant reklamos vengiančią tikslinę auditoriją. Mat jos nedominanti reklama gali sulaukti priešingo efekto: suerzinti vartotoją ir veikti veikiau kaip antireklama.
Internetinės reklamos specialistas paaiškino, kad reklamos blokavimo įrankis, paprastai tariant, – tai įskiepis naršyklėjė, „užkraunant“ puslapį jis skenuoja turinį ir blokuoja visus trečiųjų šalių kodus. Portalai įsigudrina reklamą įdėti kaip turinio elementą, t. y. be reklamos sekimo kodų, ir taip ji įveikia blokavimo įrankio filtrą.
Kels kartelę reklamai
Laisvai samdomas internetinės reklamos specialistas Tomas Morkūnas pripažino, kad šiuolaikinės galimybės blokuoti reklamą gerokai apsunkina internetinių projektų monetizavimą, kita vertus, jos skatina reklamos internete tobulėjimą. Esą vis rečiau aptinkami itin dideli iššokantys reklaminiai skydeliai ar panašaus pobūdžio erzinantys reklaminiai pranešimai. Blokuojant įprastinius reklaminius skydelius ar kitas itin paplitusias reklamos formas, jos bus pakeičiamos naujomis, labiau prisitaikančiomis prie lankytojo.
„Galbūt vis labiau bus orientuojamasi į vaizdo intarpų reklamą, jų blokavimą šiuo metu galima kontroliuoti blokuojant paties vaizdo įrašo peržiūrą. O galbūt bus stengiamasi išlaikyti kuo didesnį lankytojo pasitenkinimą jam pateikiant vis labiau suasmenintas reklamas. Sunku nuspėti, kokios naujos reklamos formos mūsų laukia ateityje. Tačiau akivaizdu, kad tobulėjant reklamai tobulės ir jos blokavimo priemonės“, – svarstė reklamos specialistas.
Jis pažymėjo, kad reklama, prisitaikanti prie lankytojų poreikių, yra gerokai efektyvesnė. Puikus to pavyzdys – Google AdWords pakartotinė rinkodara (remarketingas). T. Morkūno įsitikinimu, vartotojui aktuali reklama, gerokai mažiau erzinanti nei prieš akis iššokantys visiškai neaktualūs pasiūlymai, išlaiko didesnį lankytojų lojalumą, o svetainės savininkai nepraranda pajamų iš reklamos.
Grėsmės nejaučia
Tuo metu interneto reklamos tinklo „Adnet media“ vadovas ir Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) valdybos narys Linas Šiautkulis įsitikinęs, kad apie internetinės reklamos blokavimo įrankius daugiau šnekama, negu jie iš tiesų paplitę tarp vartotojų. Anot jo, skirtingi šaltiniai teigia, kad vartotojų, įsidiegusių šiuos įrankius, skaičius nesiekia nė 15 proc. visų interneto vartotojų. Todėl ši jau prieš dešimtmetį atsiradusi galimybė blokuoti internetinę reklamą turi menką įtaką reklamos industrijos augimui.
„Vartotojų, blokuojančių reklamą, yra tiek mažai, kad jie reklamos apimčiai nedaro įtakos. Kita vertus, pastebimas spartus mobiliojo interneto vartojimo, taip pat vaizdo turinio vartojimo augimas. Tai reklamos užsakovams atveria galimybes rodyti kitokią reklamą vartotojams. Juolab kad videoreklamą blokuoti sudėtinga, o mobiliuosiuose įrenginiuose reklamos blokavimo įrankiai nėra paplitę ir jų dar nedaug sukurta“, – sakė pašnekovas.
Metasi į vaizdo įrašus
Kaip pavyzdį sparčios mobiliojo interneto skvarbos L. Šiautkulis pateikė socialinį tinklą „Facebook“, prie kurio net trečdalis vartotojų jungiasi tik per mobiliuosius įrenginius. Lietuva nuo pasaulinių tendencijų esą neatsilieka – interneto vartojimas per mobiliuosius įrenginius sparčiai auga ir mūsų šalyje.
Tai patvirtina ir „Gemius Baltic“ statistika: prieš metus, 2014 metų birželį, telefonais naršė 788 tūkst. realių vartotojų (t. y. 7–74 metų auditorijos pasiekiamumas buvo 31,5 proc.), o šiemet birželį – 877 tūkst. internautų (auditorijos pasiekiamumas – 34,9 proc.). Tyrimų bendrovės skaičiavimais, tai reiškia, kad telefonus besirenkanti auditorija per metus išaugo 11,3 procento.
Nors augimo tendencijos akivaizdžios, mobiliajame internete, anot L. Šiautkulio, matomos tik reklamos užuomazgos. Pastaruoju metu gerokai daugiau reklamdavių dėmesio internete sulaukia video reklama. Tokio pobūdžio reklamai tiek vietinėse TV platformose, tiek visiems žinomame „Youtube“ kanale užsakovai skiria reikšmingą dalį viso reklamos biudžeto. Tokia tendencija yra natūrali, turint omenyje, kad lietuviai per internetą vis daugiau žiūri vaizdo turinį. Be to, ir susierzinimas dėl videoreklamos yra galbūt mažesnis, nes vaizdo turinys internete yra tarsi televizijos analogas, o žiūrėdami televiziją žmonės jau esą pripratę prie reklamos blokų trikdžių.
Naujausia „GemiusAdMonitor“ ataskaita atskleidė, kad lietuviai ant reklaminio vaizdo klipo, rodomo prieš vaizdo įrašą, spaudžia pusantro karto dažniau nei ant sklandančios reklamos, kuri yra antras daugiausia internautų veiksmų sulaukiantis formatas. Tai rodo, kad video reklamos yra ne tik itin populiarios užsakovų, bet ir labiausiai sudominančios vartotoją.
Žengia koja kojon su pasauliu
Lygindamas lietuvių internetinę reklamą su pasauline, L. Šiautkulis teigė, kad vietiniai internetinės reklamos specialistai savo kompetencija nenusileidžia didesnių rinkų, pavyzdžiui, Didžiosios Britanijos, specialistams. Interneto technologijos yra globalios ir visiems prieinamos, todėl net maža Lietuvos rinka savo reklamų sprendimais, įvairove ir įmantrumu esą lygiuojasi su didesnėmis šalimis.
„Nusileidžiame nebent tuo, kad kai kuriems reklamos sprendimams pritaikyti Lietuvoje trūksta žmonių. O kai jų trūksta, sunku pagrįsti, kodėl užsakovas turėtų daugiau investuoti į kokį nors brangesnį reklamos sprendimą. Tuo metu Didžiojoje Britanijoje net nišinei auditorijai sukurtas įmantrus reklaminis projektas ar vaizdo klipas atsiperka“, – aiškino LiMA atsovas.
Paklaustas, kokia internetinė reklamos forma, jo manymu, šiandien yra pažangiausia, reklamos specialistas sakė negalįs išskirti vienos, efektyviausias, jo manymu, priemonių rinkinys. „Viena priemonė gali būti patraukli ir įdomi akiai, bet ją vis tiek pralenks tinkamai parinktas priemonių rinkinys. Apskritai reklamos forma labai priklauso ir nuo reklamos užsakovo, ir kompanijos tikslų. Tačiau pastarųjų metų atradimas yra videoreklamos internete, taip pat mobiliojo interneto reklamų sprendimų gausa“, – sakė L. Šiautkulis.
Skaičiai
Vidutinis reklamų blokavimo rodiklis 2015 m.
Šalis | Reitingas, proc. |
Lenkija | 33 |
JAV | 32 |
Lietuva | 29 |
Graikija | 29 |
Švedija | 25 |
Danija | 24 |
Kanada | 23 |
Australija | 23 |
Portugalija | 18 |
Suomija | 18 |
Didžioji Britanija | 17 |
Ispanija | 16 |
Šaltinis: „Media House“