Lietuvoje

2019.02.07 22:25

„Facebook“ pradėjo kovą su nežymėta politine reklama

LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.02.07 22:25

Rinkimams į Europos Parlamentą ruošiasi ne tik politikai, bet ir socialiniai tinklai. Didieji technologijų gigantai skelbia trinantys netikras anketas ar melagingą informaciją skleidžiančius puslapius. Politinės reklamos taisykles pakeitęs „Facebook“ politikams nurodo pažymėti, kad jų žinutės – politinė reklama. Komunikacijos ekspertai iniciatyvą rengti skaidresnes rinkimų kampanijas vertina teigiamai, bet pastebi, kad liko būdų apeiti naujas taisykles.

Įvairių reklaminių lankstinukų galima išvengti itin paprastai – ant pašto dėžutės užsiklijavus kad ir savadarbį lipduką su užrašu, kad reklama čia nepageidaujama. Tačiau tokių lipdukų, kad ir interaktyvių, nėra socialiniuose tinkluose. Nesvarbu, reklamos pageidaujate ar ne, ji bus matoma.

Gegužę paaiškės, kas Europos Parlamento kėdes užims kitus 5 metus. Rinkimams ruošiasi ir technologijų gigantės. Pavyzdžiui, „Facebook“ paskelbė atnaujinęs politinės reklamos taisykles. Dabar politiko arba partijų reklamą reikės atskirai patvirtinti, žinutėje bus privaloma nurodyti, kas ją apmoka.

Tokių veiksmų imtasi po Donaldo Trumpo pergalės prezidento rinkimuose Jungtinėse Amerikos Valstijose. „Facebook“ sulaukė kritikos, kad socialinis tinklas padėjo skleisti  klaidingą informaciją ir taip esą prisidėjo prie D. Trumpo pergalės.

Komunikacijos ekspertai kaip ir Vyriausioji rinkimų komisija sako, kad žymėti politikų reklamą reikia, tačiau pačią reklamą supranta skirtingai.

„Rinkimų technologams reklama yra viskas – absoliučiai viskas, netgi tai ką pietums valgei, tai yra paslėpta žinutė. Tai galima žiūrėti visa apimančiu žvilgsniu. Ar sausio 13 d. pasveikinau Lietuvą ir tuos kurie gynė nepriklausomą Lietuvą, čia yra politinė reklama ar ne? Ar politikai tai daro siekdami rinkiminių balsų ar nuoširdžiai?“ – svarstė komunikacijos ekspertas Jaunius Špakauskas.

„VRK nemano, kad viskas yra reklama, ką mes skelbiame. VRK remiasi finansavimo įstatymais, pateikiamas yra politinės reklamos apibrėžimas, kuris atriboja reklamą nuo įprastai skelbiamos informacijos“, – sakė Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė.

Tačiau VRK ir „Facebook“ skaičiai gali nesutapti. „Facebook“ duomenų, kiek pinigų politikas išleido reklamai, neprivalo pateikti. Pričiupus nesąžiningai besireklamuojantį politiką socialinis tinklas galėtų tik ištrinti jo reklamą, bet tolimesnį kelią rinkimuose spręstų šalies rinkimų komisija.

„Yra labai svarbūs niuansai, kiek mes išleidžiame rinkimų kampanijai. Jų biudžetai yra nedideli ir visi, kurie daro „baltą“ atskaitingą rinkimų kampaniją žino, kad biudžetai yra nedideli, o tie, kurie iš „juodos“ kasos daro, jie dėl tokio žymėjimo visiškai nepergyvena“, – teigė J. Špakauskas.

Tokios naujos politinės reklamos „Facebook“ taisyklės galioja ne tik Europos Parlamento, bet ir nacionaliniams rinkimams. Lietuva šiemet rinks savivaldybių tarybas ir merus, prezidentą bei Europos Parlamento narius.

Plačiau apie tai – Izabelės Pukėnaitės reportaže.