Verslo pozicija

2020.04.19 12:58

Laurynas Jurgaitis. Ko nepamiršti verslams, net ir šiuo periodu kuriantiems naujus prekių ženklus

Laurynas Jurgaitis, advokatų profesinės bendrijos „Žabolienė ir partneriai METIDA“ teisininkas2020.04.19 12:58

Dabartinė situacija verčia persiorientuoti verslus, po truputį randasi ir naujų. Visgi, jei plečiant paslaugų ar produktų asortimentą kuriamas naujas prekių ženklas, net ir tokioje sudėtingoje situacijoje verta nepamiršti jo įregistruoti, antraip ateityje tai gali turėti neigiamų pasekmių.

Prekių ženklai turi reikšmingos įtakos vartotojų pasirinkimams, įsigyjant jiems reikalingas prekes ir paslaugas, todėl pradedant naują veiklą paprastai daug dėmesio ir lėšų skiriama prekių ženklui kurti ir jo žinomumui didinti. Visgi dažnai prekių ženklas pradedamas naudoti jo neįregistravus. Pasaulinė ir vietinė praktika rodo, kad tokiu atveju verslai gali susidurti su keletu iššūkių.

Kontrolės bei investicijų praradimas

Pirmiausia, kuo rizikuoja savo prekių ženklo neapsaugoję verslininkai, tai prekių ženklo kontrolė: konkuruojančios bendrovės gali pradėti naudoti tapačius ar klaidinamai panašius ženklus savo prekėms ar paslaugoms žymėti. Tokie konkurentų veiksmai gali ženkliai sumažinti prekių ženklo išskirtinumą, taip pat padaryti žalos prekių ženklo įgytai reputacijai bei vertybėms, kurias vartotojai sieja su prekių ženklu. Ypač tai aktualu, kai konkurentų siūlomos prekės ar paslaugos pasižymi prastesne kokybe – tokiu atveju vartotojai gali pradėti klaidingai sieti prekių ženklą su prasta ir jų lūkesčių neatitinkančia kokybe.

Neįregistravus prekių ženklo, galimybės teisiniu keliu sustabdyti tapatų ar klaidinamai panašų prekių ženklą naudojantį konkurentą bus labai ribotos. Tokiu būdu visos į prekių ženklo kūrimą bei jo žinomumą investuotos lėšos gali tapti bevertės.

Kitiems priklausančių išimtinių teisių pažeidimas

Antra rizika – kad pradėtas naudoti neregistruotas prekių ženklas gali pažeisti jau registruotų prekių ženklų savininkų teises. Kasmet visame pasaulyje kuriasi daug naujų prekių ženklų. Vien ES jų šiuo metu užregistruota per 14 mln. Todėl tikėtina, kad jau egzistuoja panašių į jūsų.

Tokiu atveju, jei pradėjote naudoti prekių ženklą, kuris yra tapatus ar klaidinamai panašus į jau registruotą prekių ženklą, kyla rizika, jog ankstesnio prekių ženklo savininkas sieks uždrausti jums naudoti šį ženklą, nes taip pažeisite savininko teises. Savo ruožtu jis gali kreiptis į teismą ir reikalauti ne tik uždrausti ženklo naudojimą, bet ir prašyti atlyginti tapataus ar klaidinamai panašaus ženklo naudojimo padarytą žalą, taip pat atlyginti bylinėjimosi išlaidas.

Neigiamų pasekmių dėl pernelyg greito prekių ženklo įvedimo į rinką išvengti nepavyksta net ir dabar jau puikiai visame pasaulyje žinomų prekių ženklų savininkams – tą savo kailiu patyrė ir informacinių technologijų milžinė „Apple“. Kompanijai pristačius pirmuosius kompiuterius, siekdama uždrausti tolesnį šio ženklo naudojimą į teismą kreipėsi kompanija, valdanti legendinės muzikos grupės „The Beatles“ garso įrašų studiją „Apple Records“. Ilgus metus trukęs teisinis ginčas baigtas tik 2007 m., šalims pasiekus taikų susitarimą. Neoficialiais duomenimis, už nevaržomą prekių ženklo „Apple“ naudojimą technologijų kompanija susimokėjo net 500 milijonų dolerių.

Tokią riziką, kad pradėtas naudoti neregistruotas prekių ženklas gali pažeisti jau registruotų prekių ženklų savininkų teises, galima pašalinti prekių ženklo registracijos procesu metu. Siekiantiems įregistruoti prekių ženklą rekomenduojama atlikti prekių ženklo registrabilumo tyrimą, kurio metu bandoma nustatyti, ar nėra tapačių ar panašių prekių ženklų, kurių savininkai galėtų prieštarauti dėl prekių ženklo registracijos ir jo naudojimo. Nustačius, kad tokių pačių ar panašių ženklų nėra, galima pateikti paraišką prekių ženklui registruoti. Tokio proceso metu ne tik įgyjamos išimtinės teisės į ženklą, bet ir užtikrinama, kad toliau bus galima netrukdomai juo naudotis, taip pat – kad lėšos, investuotos į jo vertės kūrimą, bus saugios.

Nesaugomo žymens naudojimas

Trečia, kartais nutinka ir taip, kad jau pradėto naudoti ženklo registracija apskritai nėra įmanoma, nes jis neatitinka prekių ženklui keliamų reikalavimų. Dažniausiai tam tikrą ženklą atsisakoma registruoti, kai jis yra sudarytas tik iš žymenų arba nuorodų, kuriomis siekiama apibūdinti ženklu žymimas prekes ar paslaugas, taip pat – kai ženklas yra sudarytas iš bendrinių žodžių ar prieštarauja viešajai tvarkai. Tokiu atveju ženklą naudojantis asmuo negalės įgyti išimtinių teisių, o kartu – ir drausti tapatų ar panašų žymenį naudoti konkurentams.

Visa tai neabejotinai neigiamai veikia į ženklo vertės kūrimą investuotų lėšų apibrėžtumą, nes ženklo vertė nėra sutelkta į išimtinėmis teisėmis saugomą intelektinės nuosavybės objektą. Be to, neregistruotino ženklo naudojimo nulemtas teisinis neapibrėžtumas gali turėti neigiamų pasekmių ateityje siekiant pritraukti investuotojų – intelektinės nuosavybės apsaugos stoka mažina potencialių investicijų patrauklumą.

Įvertinus neįregistruoto ženklo naudojimo nulemtas rizikas bei galimas neigiamas pasekmes, prieš pradedant naudoti prekių ženklą rekomenduojama įvertinti jo registracijos galimybę. Ženklo registraciją būtina pradėti kiek įmanoma anksčiau, nes šio proceso trukmė yra mažiausiai pusmetis, o tam tikrais atvejais – ir 9–12 mėn.