„Visuomeninis transliuotojas turi būti modernus, patrauklus ir nebijoti eksperimentuoti. Daugeliui pavyzdžiu tapęs BBC juk taip pat vadovaujasi principu, kas nacionalinis transliuotojas ne tik informuoja ir ugdo, bet ir linksmina“, – sako LRT generalinė direktorė Monika Garbačiauskaitė-Budrienė, tehcnologijų ir inovacijų festivalyje skaičiusi pranešimą „Nuo hipsterio iki babytės“.
„Nacionalinis transliuotojas turi atliepti visos auditorijos poreikius. Kaip sakė grimerinėje sutiktas išrinktasis prezidentas Ginatas Naudėda, važinėdamas po šalį jis pamatė penkias Lietuvas ir jos labai skirtingos. Mes, gyvenantys Vilniuje, turbūt suprantame, kad mūsų poreikiai tikriausiai skiriasi nuo tų, kurie gyvena už daugelio kilometrų. Be to, vartotojų amžius taip pat skiriasi.
Jaunimas jau nesupranta, kas yra linijinė televizija, kurią žiūrime pagal tai, kaip laidos išdėstytos televizijos programoje. Jie naudojasi telefonais, norimas laidas žiūri kur jiems patogu ir kada jiems patogu ir pan. Taigi tokia skirtinga auditorija kelia iššūkius ne tik visuomeniniams transliuotojams“, – sako M. Garbačiauskaitė-Budrienė.

Neseniai LRT generalinio direktoriaus pavaduotojas Gytis Oganauskas grįžo iš vieno EBU renginio, kur visuomeniniai transliuotojai dalijasi savo patirtimis. Su nuostaba jis pasakojo, kad Olandijos visuomeninis transliuotojas surengė pornofilmų konkursą.
„Patyrusiems režisieriams buvo užduotis gražiai, estetiškai, etiškai ir jautriai susukti pornofilmą. Kiek teko skaityti internete, ši idėja sukėlė pasipiktinimą ir kritikos laviną.
Tiesa, Olandijos transliuotojas jau ne pirmą kartą eksperimentuoja siūlydamas iššaukiantį turinį. 2008 m. jie turėjo pornofilmų peržiūrų naktį, kurio filmus komentavo kino ekpertai. Žinoma, ir tada kilo klausimų, ar taip pridera elgtis visuomeniniam transliuotojui“, – pasakoja LRT generalinė direktorė.
Taigi, kas dera visuomeniniam transliuotojui? Ar jis turi būti konservatyvus? Tikimės, kad jis bus solidus kaip banko skyrius? Kodėl jis turėtų būti konservatyvus ir ar tokia nuostata nėra patogi komercinės televizijos kanalams?

„Britai neseniai paleido 3D Vladimiro Putino personažą, kuris veda laidas per „BBC Two“ kanalą ir kalbina įvairias žvaigždes. Žinoma, tai sukėlė kontraversijų Didžiojoje Britanijoje. Rusija taip pat sureagavo, – pasakoja M. Garbačiauskaitė-Budrienė. – Man labai patinka, kad BBC, į kurį lygiuojasi daugelio šalių transliuotojai, vadovaujasi šūkiu „Informuoti, lavinti, linksminti“. Žiniasklaida turi nešti ne tik naujienas, bet ir pramogą. Lietuvoje dar išlikęs požiūris, kad pramoga turi būti labai kokybiška, kultūringa, subtili ir pan.“
Olandai taip pat buvo sukūrę realybės šou, kuriame į depresyvūs paaugliai bendravo su sunkiai sergančiais savo bendraamžiais. Belgų transliuotojas taip pat sukūrė projektą apie žmones, kurie kenčia nuo depresijos, turi viršsvorio, serga neišgydoma liga.
Kūrėjai griauna tabu ir kartu su dalyviais pasišaipo iš savęs ir parodo, kad net ir sergantys mirtina liga gali iš jos pasijuokti. Tiesa, šis projektas sulaukė ganėtinai teigiamų atsiliepimų.
„Beje, mes taip pat mielai bendradarbiaujame su įvairiomis visuomenės grupėmis ir padarome projektą su žmonių su negalia organizacijomis. Projektas apie tai, kaip elgtis sutikus žmogų su negalia – pulti jam padėti ar ne? Mūsų laidų vedėjai prisijungė prie projekto ir dalyvių prašė pasidalyti savo įžvalgomis“, – pasakoja LRT vadovė.

Esminę LRT TELEVIZIJOS ir LRT RADIJO auditorijos dalį, pasak direktorės, sudaro žmonės, vyresni nei 46-erių metų: „Pradėjus dirbti ir pamačius tokius duomenis, tapo aišku, jog reikia imtis greitų veiksmų, jei nenorime, kad visuomeninis transliuotojas pritrauktų daugiau jaunos auditorijos. Buvo aišku, kad tai geriausia padaryti per interneto portalą ir internetinius projektus, kaip pavyzdžiui „Prototo“ žaidimas.“
Iškart nuspręsta atnaujinti portalą LRT.lt, kuris prieš metus reitinge užėmė 18-ąją vietą, o dabar jis – 6-oje. Atnaujintas portalas buvo pristatytas vaizdo klipu, kuriame dainuoja trys brandžios moterys ir laidoja seną portalą.
„Turėjome įtarimų, kad klipas gali pasirodyti pernelyg drastiškas, o laidotuvių muzika gali ne visiems patikti, tačiau tikrai nepagalvojome, kad mūsų senjorai pamanys, kad jiems liko nedaug. Sulaukėme įvairiausių vertinimų“, – prisimena LRT generalinė direktorė.
Vis dėlto, ši reklama savo darbą padarė ir sulaukė nemažai auditorijos dėmesio – apie portalo atsinaujinimą žinutė pasklido garsiai ir džiugu, kad auditorija auga, nors kur stiebtis dar yra. Portalo LRT.lt siekis – kurti kokybišką turinį, kurį papildo LRT RADIJO ir TELEVIZIJOS turinys.

„Dar viena idėja, kaip sudominti jaunesnę auditoriją – Interneto departamento vadovo Ričardo Baltaduonio idėja – momentinis protmūšis internete „Prototo“. Jis žaidžiamas tris kartus per savaitę ir kaskart žaidžia nuo 7-10 tūkst. žmonių. Tikimės, kad skaičius dar augs“, – pasakoja vadovė.
Sunku tikėtis, kad jaunimas jungsis radiją ir nuo ryto iki vakaro jo klausysis, tad buvo sutvarkytos tinklalaidės. Kas mėnesį jų atsisiunčiama apie 90 tūkst. Radijas atnaujino savo tinklelį – eteryje atsirado vasariška laida „Come on, Nemira“, programoje lieka Marijono Mikutavičiaus laida „Darbas – ne vilkas“ ir kt.
„Visuomeninis transliuotojas turi būti šaunus ir modernus, nebijoti eksperimentuoti, ką mes ir toliau ketiname daryti“, – patikina M. Garbačiauskaitė-Budrienė.
Visas LRT generalinės direktorės Monikos Garbačiauskaitės-Budrienės pranešimas „Nuo hipsterio iki babytės“ iš technologijų ir inovacijų festivalio LOGIN – vaizdo įraše.