Lietuvoje

2021.06.07 18:52

Lietuvių kalbos mokytojas – apie tai, kokios ir kodėl egzamino temos vilioja abiturientus

Aida Murauskaitė, LRT.lt2021.06.07 18:52

„Tikiuosi normalių rezultatų ir manau, kad to iškreipto vaizdo, kaip kad daug kas įsivaizduoja, nebus“, – apie galimus pirmadienį įvykusių valstybinio ir mokyklinio lietuvių kalbos ir literatūros egzaminų rezultatus sakė lietuvių kalbos ir literatūros mokytojas Alius Avčininkas. Pasak pedagogo, dažnai abiturientai per egzaminą renkasi ne tiek temą, kiek autorius. Beje, jis mano, kad mokyklinio egzamino temos nebuvo lengvos, abiturientams koją galėjo pakišti kitokia laimės, vertybių samprata. 

– Kokios jums pasirodė egzamino temos? Ar jos, jūsų akimis, buvo tos, kurios padėtų abiturientams parodyti savo žinias, atsiskleisti?

– Iš pirmo žvilgsnio temos pasirodė šiek tiek keblios, suktos, atrodė, kad mokiniams gali būti gana sudėtinga greitai suvokti, tarkime, temą apie tai, ką dera viešinti. Su kolege netgi sudvejojome, ko iš šios temos tikimasi. Bet vėliau, ramiai atsisėdęs, pagalvojau, kad temos neblogos ir nuoseklios. Ypač apie tėvo vaizdinį literatūroje. Egzaminuose jau buvo tokia šeimos narių temų tendencija. Egzamine jau buvo tema ir apie motiną, ir apie vyriškumą. Tad mes su vaikais ir tikėjomės arba vaiko, arba tėvo temos, arba jauno, seno žmogaus linijos.

– Po egzamino kalbinau nemažai abiturientų, kurie laikė valstybinį egzaminą. Tik viena mergina pasirinko temą apie kasdienybę, nė vienas nebuvo pasirinkęs tėvo temos. Visi pakalbintieji sakė rašę rašinius „Ką viešiname, o ką pasiliekame sau?“ ir „Kaip žmogus elgiasi grėsmės akivaizdoje?“ Kaip manote, kodėl?

– Man atrodo, kad dauguma vaikų pirmiausia pasižiūri į rekomenduojamus autorius. Prie viešinimo temos buvo dėkingi autoriai – ir Šatrijos Ragana, ir visų taip mėgstamas Vincas Mykolaitis-Putinas.

Grėsmės tema – tai visų numylėtas Balys Sruoga. O dėl kasdienybės temos nepopuliarumo mes su kolegomis taip pat nustebome. Kiek mokinių po egzamino klausėme, nė vienas net neprisiminė šios temos, ji jiems visiškai iš galvos iškrito. Man atrodo, kad labiausiai šiuo atveju juos išgąsdino Judita Vaičiūnaitė, kuri nurodyta kaip rekomenduojama autorė. Dauguma mokytojų galbūt net nespėjo jos išeiti per pamokas.

Išties kai kurie autoriai pasirodo vaikams tokie gąsdinantys, kad jie į net į temą nebežiūri. Nors kasdienybės tema yra akivaizdi, gana lengva, tiesiog reikia dirbti su žodynu. Bet jie ir žodyno išsigąsta, ir J. Vaičiūnaitės išsigąsta. Tad taip kai kurios temos jiems pasirodo pabaisiškos.

Be to, didžioji dalis mokinių įsivaizduoja, ir turbūt klaidingai įsivaizduoja, kad samprotavimo rašinys yra savaime lengvesnis, o išties jis yra suktesnis, jam reikia išprusimo, platesnio matymo, gebėjimo argumentuoti. Tad dar ir dėl tokio įsivaizdavimo į literatūrines temas net nepažiūri.

– Norėčiau, kad apžvelgtumėte ir mokyklinio egzamino temas. Šį egzaminą dažniausiai renkasi ne tokie stiprūs mokiniai. Kaip manote, ar šios temos išties buvo paprastesnės?

– Jos nebuvo lengvos. Tema, kaip žmogus siekia laimės, ne kada ir ne kodėl, o kaip, neretai sutrikdo abiturientus, jie nepasistengia įsižiūrėti į klausimą ir suprasti, ko iš jų tikimasi. Ir tema apie pasaulio ir savęs pažinimą nėra tokia paprasta, kad galėtum lengvai atsakyti, kiekvienas teiginys, argumentai turi apimti abu temos aspektus. Šita tema, sakyčiau, galėtų pakišti koją. Mokyklinio egzamino temos tikrai nebuvo lengvesnės nei valstybinio egzamino.

Galbūt tema apie kaltę aiškesnė – gali rašyti apie Salomėją Nėrį, koks „Skirgaila“ galėtų rašinyje pasirodyti, taip pat J. Biliūno „Vagis“. Ši tema, manau, neturėjo kelti bėdų.

O tema apie laimę išties galėtų pakišti koją. Juolab dabar mokiniai tą laimę supranta šiek tiek primityvokai. Greičiau jie ją suvokia kaip turėjimo momentą. Su kolege diskutavome, kad gyvename kitų idealų amžiuje. Kalbu ne apie vaižgantišką laimės siekimą – siekti laimės kitam ir taip pačiam tapti laimingam. Tokia samprata ne kiekvienam abiturientui.

– Kaip manote, kokie bus rezultatai? Kaip nuotolinis mokymas ir mokymasis juos paveiks?

– Tai sunku prognozuoti. Bet, tarkime, mūsų abiturientų bandomojo egzamino rezultatai buvo geri, turėjome ir tokių, kurie maksimumą balų surinko. Tikiuosi normalių rezultatų ir manau, kad to iškreipto vaizdo, kaip kad daug kas įsivaizduoja, nebus. Daug kas įsivaizduoja, kad rezultatai dėl nuotolinio mokymosi bus prasti ar didelė dalis mokinių išvis neišlaikys egzamino.

Abiturientų sugrąžinimas į klases padėjo jiems atgauti ritmą, režimą, jie mobilizavosi, intensyvios konsultacijos suteikė saugumo jausmą. Nemanyčiau, kad bus tragedija. Manau, kad bus natūralus rezultatas, koks ir ankstesniais metais būdavo: bus apie 10-11 proc. neišlaikiusiųjų, šimtukus gaus koks 1 proc.

Šiemetinio valstybinio egzamino temos buvo tokios:

SAMPROTAVIMO RAŠINIO UŽDUOTYS

1. Ką viešiname, o ką pasiliekame sau?

Rekomenduojami pasirinkti autoriai: Šatrijos Ragana, Vincas Mykolaitis-Putinas

2. Kaip žmogus elgiasi grėsmės akivaizdoje?

Rekomenduojami pasirinkti autoriai: Balys Sruoga, Bronius Krivickas

LITERATŪRINIO RAŠINIO UŽDUOTYS

1. Tėvo vaizdinys literatūroje

Rekomenduojami pasirinkti autoriai: Kristijonas Donelaitis, Antanas Škėma

2. Kasdienybės vaizdavimas literatūroje

Rekomenduojami pasirinkti autoriai: Marius Katiliškis, Judita Vaičiūnaitė

Lietuvių kalbos ir literatūros mokyklinio brandos egzamino temos

SAMPROTAVIMO RAŠINIO UŽDUOTYS

1. Kas žmogui suteikia laimę?

Rekomenduojami pasirinkti autoriai: Vincas Kudirka, Juozas Tumas-Vaižgantas

2. Ar literatūra padeda žmonėms suprasti save ir pasaulį? Rekomenduojami pasirinkti autoriai:

Vincas Mykolaitis-Putinas, Justinas Marcinkevičius

LITERATŪRINIO RAŠINIO UŽDUOTYS

1. Santykis su kitokiu žmogumi literatūroje

Rekomenduojami pasirinkti autoriai: Vincas Krėvė, Jurgis Savickis

2. Kaltė ir atgaila literatūroje

Rekomenduojami pasirinkti autoriai: Jonas Biliūnas, Salomėja Nėris

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.