Lietuvoje

2020.10.22 15:03

Ką iš tiesų apie LGBT pasakė popiežius: ekspertai aiškina, Lietuvos hierarchai tyli

Domantė Platūkytė, LRT.lt2020.10.22 15:03

„Homoseksualūs žmonės turi teisę turėti šeimą. Jie yra Dievo vaikai.“ Po šių popiežiaus Pranciškaus žodžių ir po jų ėjusios minties, kad jis pritaria tos pačios lyties asmenų partnerystei, visuomenė skilo į dvi dalis. Viena pusė tokiu popiežiaus pasisakymu piktinasi ir baiminasi, o kiti laukia pokyčių. Ką reiškia popiežiaus Pranciškaus žodžiai ir kokią įtaką jie turės?

„Homoseksualūs žmonės turi teisę turėti šeimą. Jie yra Dievo vaikai. Mums tik reikia turėti civilinės sąjungos įstatymą, kad jų santykiai būtų įteisinti“, – taip popiežius kalbėjo filmuojant dokumentinį filmą „Francesco“. Jis taip pat teigė, kad žada kreiptis į atitinkamas institucijas dėl įstatymo, kuris leistų tos pačios lyties asmenims kurti šeimas.

Būdamas Buenos Airių arkivyskupu Pranciškus palaikė homoseksualių porų civilines sąjungas kaip alternatyvą tos pačios lyties asmenų santuokoms. Tačiau būdamas popiežiumi jis niekada nėra viešai pasisakęs už tos pačios lyties asmenų civilines sąjungas.

Taip pat skaitykite

LRT.lt komentaro kreipėsi į Lietuvos vyskupų konferenciją, tačiau nei elektroniniu paštu, nei telefonu atsakymo nesulaukė.

„Reikia, kad atšaltų emocijos“, – komentuodama popiežiaus žodžius portalui LRT.lt sako Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (TSPMI) doktorantė, Bernardinai.lt bendraautorė Rosita Garškaitė.

Ji atkreipia dėmesį, kad popiežiaus pasisakymas nuskambėjo dokumentiniame filme, kurį Vatikanas sutinka rodyti, todėl tokia popiežiaus pozicija nėra kokia nors provokacija. Vis dėlto, pabrėžia R. Garškaitė, apie homoseksualių žmonių teisę turėti šeimą popiežius kalbėjo dokumentiniame filme – tai reiškia, kad tokia pozicija nėra oficiali – tai nėra idėja, suformuluota dokumente ar paskelbta per viešą popiežiaus pasisakymą.

Popiežius Pranciškus išreiškė asmeninį palaikymą tos pačios lyties žmonių partnerystei

„Raudos apie pasaulio pabaigą ir antikristą popiežiaus soste“

„Ar Popiežius Pranciškus yra Antikristas?“ – retoriškai savo „Facebook“ paskyroje klausia Vilniaus universiteto Filologijos fakulteto profesorius, mokslų daktaras, buvęs ambasadorius prie Šventojo Sosto Vytautas Ališauskas.

Taip V. Ališauskas ironizuoja kalbėdamas apie popiežiaus pasakytus žodžius, kad jis pritaria tos pačios lyties asmenų partnerystei.

„Mano FB sraute mirga šūksniai apie popiežiaus Pranciškaus pasisakymą apie lyties atžvilgiu neutralias partnerystes. Kol kas dominuoja entuziazmas: net popiežius pripažino! Manau, tuoj prasidės, o gal jau prasidėjo, kol rašau, raudos apie pasaulio pabaigą ir antikristą popiežiaus soste“, – rašo V. Ališauskas.

LABAI ILGAS IR NUOBODOKAS LONGRYDAS :) Ar Popiežius Pranciškus yra Antikristas? Mano FB sraute mirga šūksniai apie...

Posted by Vytautas Ališauskas on 2020 m. spalio 21 d., trečiadienis

Tačiau, pabrėžia jis, nei vieni, nei kiti nėra teisūs. Anot profesoriaus, tai, ką pasakė popiežius, nėra oficiali bažnytinė doktrina, o popiežius nesvarsto ir nekeičia Bažnyčios tradicinio mokymo apie homoseksualių aktų „vidine prigimtimi nepajungtumą tvarkai“.

„Visos lamentacijos (raudos, vaitojimai – LRT.lt), kad tai tėra „privati popiežiaus nuomonė“, yra bevertės. Jo žodžiai reiškia paprastą dalyką – tokia nuomonė Katalikų bažnyčioje yra teisėta. Ir joks visuomenininkas ar politikas negali būti kaltinamas dėl jos laikymosi“, – tvirtina V. Ališauskas.

Savo įraše jis sako, kad popiežiaus intencija – padėti žmonėms, esantiems sunkiose situacijose.

„Net krikdemiškiausi Lietuvos politikai (kalbu ne apie demagogus ir populistus, o apie tikrus politikus) pripažįsta, kad tokios poros, dažnai gyvenančios drauge ilgus metus, kartais ir visą amžių, susiduria su daugybe problemų.

Antra vertus, Katalikų bažnyčios katekizmas homoseksualių žmonių atžvilgiu ragina „vengti neteisingos diskriminacijos požymių“. Popiežius savo pasisakyme nesvarsto tam tikros orientacijos žmonių seksualinio gyvenimo formų, o kalba apie jų teisę į emocinį ir socialinį saugumą“, – rašo profesorius.

Taip pat skaitykite

Popiežiaus žodžiai dogmoms neprieštarauja

Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) profesorė, socialinių mokslų daktarė Milda Ališauskienė pabrėžia, kad popiežiaus žodžiai reiškia, jog jis palaikytų civilinę homoseksualių porų partnerystę. Taip pereiname ne į Bažnyčios klausimų aptarimą, bet į Bažnyčios ir valstybės santykių aptarimą, kadangi už civilinę partnerystę Bažnyčia neatsako ir niekaip negali jos įtvirtinti, portalui LRT.lt sako M. Ališauskienė.

„Klausimas apie tai, kiek Bažnyčia iki šiol dalyvavo valstybių gyvenime, siekiant neįtvirtinti civilinės partnerystės. Manau, popiežius iš vienos pusės pripažino, kad Bažnyčia darė įtaką tam, jog civilinė homoseksualių žmonių partnerystė nebūtų įteisinta. Vadinasi, Bažnyčia dalyvavo valstybių gyvenime. Dabartinis pasakymas kaip ir skirtas šio Bažnyčios dalyvavimui peržiūrėti, bet nekalbama apie Bažnyčios mokymo, dogmų pokyčius“, – tvirtina VDU daktarė.

Pasak M. Ališauskienės, pirmiausia popiežius siunčia žinutę Katalikų bažnyčios nariams ir bendruomenėms, vadovybei bei įvairioms organizacijoms, kurios atstovauja Katalikų bažnyčios interesams viešajame gyvenime.

„Leidžiama suprasti, kad Bažnyčia nebūtų prieš civilinės partnerystės instituto atsiradimą homoseksualių porų atžvilgiu“, – akcentuoja M. Ališauskienė.

Su tokia nuomone sutinka TSPMI doktorantė R. Garškaitė. Anot jos, išsakyti popiežiaus žodžiai reiškia, kad homoseksualios poros turi teisę į valstybės pripažinimą ir civilinę partnerystę.

„Popiežius atkreipia dėmesį, kad tos poros yra vertos teisinių garantijų. O tai niekaip neprieštarauja Bažnyčios mokymui, nes katekizme nėra nieko sakoma apie teisinį reguliavimą – tai yra valstybės sritis. Bet katekizme sakoma, kad homoseksualūs santykiai laikomi nuodėme.

Popiežiaus pasisakymas niekuo tam neprieštarauja, bet kažkokį naują atspalvį turi tam, kuo iki šiol galėjo remtis Bažnyčios hierarchai ir pasauliečiai. (...) Bažnyčios mokymo tai nekeičia, bet uždeda kitą akcentą. Visiškai aišku, kad kalba eina ne apie bažnytinę santuoką, o apie teisinį pripažinimą“, – aiškina R. Garškaitė.

Taip pat skaitykite

Žinutė LGBT bendruomenei – esate matomi

Kitas pasisakymo adresatas, išskiria VDU ekspertė M. Ališauskienė, – LGBT bendruomenė. Šiai bendruomenei siunčiama žinia, kad ji yra matoma Bažnyčios, o apie homoseksualius asmenis ir jų poras iš popiežiaus girdime nebe pirmą kartą, primena pašnekovė. Vis dėlto iki šiol Bažnyčioje LGBT bendruomenė buvo nematoma, o viešumoje vyravo moralizuojanti pozicija, priduria M. Ališauskienė.

TSPMI doktorantė R. Garškaitė taip pat primena ankstesnį Pranciškaus pasakymą apie LGBT bendruomenę: „Kas aš toks, kad teisčiau?“

„Mūsų nenustebina tokie pasisakymai (...), popiežiaus dėmesys homoseksualiems žmonėms ir visai visuomenei, kuri dėl kokių nors priežasčių tarsi yra visuomenės paraštėse, – ar dėl lytinės tapatybės, ar dėl ekonominių sąlygų. Viena ryškiausių šio popiežiaus pontifikato gijų, kad jis žvelgia į žmones, kurie nėra centre, jis labiau žiūri į paraštes“, – tvirtina TSPMI doktorantė.

Kardinalių pokyčių nebus, bet diskusijas skatins

Vis dėlto didelių pokyčių popiežiaus žodžiai neturėtų atnešti, sako M. Ališauskienė. Ji argumentuoja, kad šiuo atveju nekalbama apie Bažnyčios doktriną, mokymą ar nuostatas LGBT atžvilgiu. Doktrina nesmerkia LGBT žmonių, bet nepateisina homoseksualių lytinių santykių praktikavimo, sako VDU mokslininkė.

Ji atkreipia dėmesį, kad Katalikų bažnyčios bendruomenė nevienalytė, turi skirtingus požiūrius: „Joje yra itin konservatyvių grupių, (...) o kitos, labiau progresyvios Bažnyčioje esančios grupės kalba apie tai, kad laukiama instituto įtvirtinimo, kad bus džiaugiamasi.“

Nors kardinalių pokyčių būti neturėtų, kai kurios Katalikų bažnyčios bendruomenės grupės turės pergalvoti savo poziciją, išgryninti ją šeimos ir santuokos saugojimo darbotvarkėje, sako M. Ališauskienė.

„Būtų keista, jei po šio popiežiaus pasakymo toliau laikytųsi tos linijos ir dirbtų prieš civilinės partnerystės instituto įtvirtinimą. Nors neatmetu galimybės, kad ir taip galėtų būti“, – svarsto ji.

M. Ališauskienei antrina ir R. Garškaitė. TSPMI doktorantė pabrėžia, kad žodžiais galės remtis Bažnyčios hierarchai. R. Garškaitė primena 2003 metais Bažnyčios išleistą dokumentą „Pastabos dėl homoseksualių asmenų sąjungų teisinio pripažinimo projektų“. Šiame dokumente buvo formuluojami argumentai prieš homoseksualių porų sąjungų teisinį pripažinimą, o nors tai nėra aukšto lygio dokumentas, o pastabos, Bažnyčios atstovai, dalyvaudami viešose diskusijose, galėjo naudotis šiuo dokumentu ir jame išsakytais argumentais.

„Jie skambėjo visai kitaip nei tai, ką popiežius šiandien sako“, – akcentuoja R. Garškaitė.

Baimė ir entuziazmas

R. Garškaitė išskiria ir kelias šiuo metu vyraujančias pozicijas po popiežiaus žodžių.

„Viena vertus, didžiulis pasipiktinimas ir bandymas tai ginčyti bei sakyti, kad nereikia manyti, jog mokymas keičiasi. Skaičiau labai iliustratyvų pavyzdį – vienas kunigas rašė: „O kas, jei popiežius pasakytų, kad nemėgsta kavos. Tai pradėtume kalbėti, kad Bažnyčia draudžia gerti kavą?“

Jis norėjo iliustruoti tai, kad nesvarbu, ką popiežius sakė, Bažnyčios mokymas išlieka. Tai yra vienas požiūris ir baimė, kad kažkas keisis.

Kita vertus, matau labai didžiulę entuziazmo bangą, kad popiežius pasakė, todėl dabar kažkas Bažnyčioje keisis“, – pasakoja R. Garškaitė.

TSPMI doktorantės teigimu, nei vienu, nei kitu atveju nereikėtų labai entuziastingai ko nors tvirtinti, nes dar nežinome, kaip diskusija vystysis toliau. Labai tikėtina, kad tai ir liks pasisakymu, priduria R. Garškaitė.