Eismas

2018.04.20 21:01

Saugūs ir saugiausi pagal „Euro NCAP“ vertinimus

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2018.04.20 21:01

Kol vieni kuria, kiti naikina. „Euro NCAP“ specialistai yra tarp tų, kurie naikina, tačiau dėl jų darbo automobilių gamintojai priversti kurti efektyvesnes saugumo sistemas ir dar saugesnius automobilius nei bet kada anksčiau. Tarp paskutinių septynių išmėgintų ir įvertintų naujausių automobilių modelių trims skirtas vidutiniškas – trijų saugumo žvaigždučių įvertinimas, likusieji keturi įvertinti maksimaliai – penkiomis saugumo žvaigždutėmis.

Į „Euro NCAP“ bandymų poligoną buvo atgabenti naujausi „BMW 6 GT“, „Kia Stinger“, „Jaguar F-Pace“, mažesni „Hyundai Kona“, „Dacia Duster“ ir „MG ZS“ ir mažiausias iš septyneto – naujasis korėjiečių miesto automobilis, ketvirtos kartos „Kia Rio“. Tarp mėgintų automobilių nebuvo nei didelių staigmenų, nei didelių nusivylimų.

Mažas, vikrus ir puikiai miestui pritaikytas naujasis „Kia Rio“ neblogai pasirodė imituojant susidūrimus su kliūtimis. Tiek priekinių, tiek šoninių susidūrimų metu viduje sėdintys keleiviai buvo apsaugoti tinkamai, nepatyrė jokių rimtų sužalojimų, todėl už suaugusiųjų saugumą skirtas 85 proc. įvertinimas. Vaikų apsauga taip pat įvertinta gerai – 84 proc. Už pėsčiųjų apsaugą naujasis „Rio“ įvertintas 62 proc. Pagirta priekinė automobilio dalis, kuri susidūrimo su pėsčiuoju metu tinkamai apsaugojo kojas ir liemenį. Palyginti gerą galutinį rezultatą gerokai sumažino elektroninių saugumo sistemų įvertinimas – vos 25 proc. iš 100 galimų. Standartinis „Rio“ neturi tokių gerai vertinamų sistemų kaip autonominis avarinis stabdymas ar nukrypimo nuo važiavimo linijos sistema. Jas galima užsisakyti papildomai, tačiau šiuo atveju jos vertinamos nebuvo. Tikėtina, kad „Rio“ su šiomis sistemomis būtų gavęs bendrą keturių žvaigždučių įvertinimą, galbūt pretendavęs ir į penkias.

Rumunų gamybos, bet daug prancūziškų „Renault“ genų turinti antros kartos „Dacia Duster“ taip pat įvertinta trimis žvaigždutėmis. Suaugusiųjų apsauga gavo 71 proc. įvertinimą. Smūgio į kliūtį visa priekine dalimi metu vairuotojui užfiksuoti kritiniai galvos sužalojimai. Vaikų apsauga įvertinta 66 proc. Visus smūgius į kliūtis „Duster“ atlaikė neblogai, tačiau ekspertų kritikos sulaukė dėl vaikiškų kėdučių tvirtinimo taškų. Pavyzdžiui, priekinė sėdynė nepritaikyta universalioms vaikiškoms kėdutėms, o gale vietos, kur reikia montuoti kėdutes su ISOFIX tvirtinimu, pažymėtos neaiškiai. Už pėsčiųjų apsaugą „Dacia Duster“ įvertintas 56 proc. Kritinės vietos susidūrimo su pėsčiuoju metu yra priekinio stiklo apatiniai kampai ir visa apatinė priekinio stiklo dalis. Už elektronines saugumo sistemas „Duster“ skirti 37 proc. Iš „Euro NCAP“ vertinamų sistemų sąrašo standartiškai šis automobilis turi sistemą, kuri perspėja apie saugos diržais neprisisegusius keleivius priekyje ir gale bei vairuotojo reguliuojamą greičio ribotuvą. Nors rezultatas ne pavyzdinis, tačiau „Dacia“ juo džiaugiasi vien todėl, kad automobilis pasirodė gerai atliekant smūgių į kliūtis testus, o tai įrodo gerą „Dacia Duster“ kėbulo tvirtumą ir gerą saugumo lygį už sąlyginai nedidelę kainą.

Kitas trijų saugumo žvaigždučių įvertinimą gavęs automobilis – Lietuvoje mažai kam žinomas nedidelis padidinto pravažumo „MG ZS“. Šio automobilio suaugusiųjų apsauga įvertinta 71 proc. Kritinius krūtinės sužalojimus patyrė gale sėdinti keleivė, kai buvo atliekamas smūgio į kliūtį visa priekine dalimi testas. Už vaikų apsaugą skirtas vos 51 proc. Tiek 6 metų, tiek 10 metų vaikus imituojantys manekenai smūgių į kliūtis metu patyrė vidutinius ir sunkius sužalojimus. Šoninio smūgio į stulpą metu 10 metų vaiką imituojančio manekeno galva nuslydo nuo išsiskleidusios šoninės oro pagalvės, o tai nulėmė sunkias galvos traumas. Už pėsčiųjų apsaugą skirtas 59 proc. įvertinimas. Elektroninės saugumo sistemos įvertintos 29 proc. „MG ZS“ turi vairuotojo reguliuojamą greičio ribotuvą, o apie saugos diržu neprisisegusį keleivį praneša tik tuomet, jei jis sėdi priekyje. Daugiau jokių kitų „Euro NCAP“ vertinamų saugumo sistemų standartinis „MG ZS“ neturi.

Bendrą penkių saugumo žvaigždučių įvertinimą gavo „Hyundai Kona“. Tai nedidelis padidinto pravažumo miesto automobilis, kuris gavo gerus įvertinimus tiek vertinant suaugusiųjų, tiek viduje sėdinčių vaikų saugumą. Atitinkamai – 87 ir 85 proc. įvertinimai. Pėsčiųjų apsauga įvertinta 62 proc. Kritinės „Kona“ zonos – apatiniai priekinio stiklo kampai. Elektroninės saugumo sistemos įvertintos 60 proc. Standartiškai automobilis turi sistemą, perspėjančią apie priekyje ir gale saugos diržu neprisisegusius keleivius, taip pat vairuotojo reguliuojamą greičio ribotuvą ir nukrypimo nuo važiavimo linijos sistemą, kuri pati automobilį grąžina į reikiamą važiavimo juostą. Buvo išmėginta ir autonominė stabdymo sistema, kuri visus testus įveikė gerai, tačiau už ją „Kona“ papildomų balų negavo, nes tai – ne standartinės įrangos dalis.

Labai gerai „Euro NCAP“ testus įveikė „Jaguar F-Pace“. Už suaugusiųjų saugumą jam skirtas puikus – net 93 proc. įvertinimas, vaikų apsauga gavo 85 proc. įvertinimą. Retas atvejis, kai automobilis gauna gerą ar puikų balą, vertinant pėsčiųjų apsaugą, – „F-Pace“ skirtas net 80 proc. įvertinimas. Tokį rezultatą lėmė tai, kad šis automobilis turi autonominę stabdymo sistemą, kuri atpažįsta pėsčiuosius ir leidžia išvengti susidūrimo su jais arba susidūrimo pasekmes sumažina iki minimumo. Už elektronines saugumo sistemas skirti 72 proc. Standartiškai šis „Jaguar“ turi autonominę stabdymo sistemą, kuri puikiai veikia tiek mieste, tiek greitkelyje, taip pat nukrypimo nuo važiavimo juostos sistemą ir perspėja, jei saugos diržu neprisisegė kuris nors iš keleivių.

Dar vienas penkias saugumo žvaigždutes gavęs automobilis – „BMW 6 GT“. Jis gavo gerus įvertinimus beveik visose kategorijose. Didelių priekaištų ekspertai neturėjo vertinant šio automobilio suaugusiųjų ir vaikų apsaugą. Už tai šis BMW gavo 86 ir 85 proc. įvertinimus. Susidūrimo su pėsčiuoju bandymai įvertinti 81 proc. „BMW 6 GT“ turi aktyvų variklio dangtį, kuris smūgio metu pakyla ir taip sušvelnina susidūrimą. Kita gero įvertinimo priežastis – autonominė stabdymo sistema, kuri atpažįsta pėsčiuosius, apie tai perspėja vairuotoją, o kritiniu atveju pati stabdo automobilį. Elektroninės saugumo sistemos įvertintos 59 proc. Nors standartinė šio BMW autonominė stabdymo sistema daugelį testų įveikė puikiai, tačiau kai kur susidūrimo, nors ir nedidelio, išvengti nepavyko. Taip pat standartinės įrangos sąraše šis automobilis turi sistemą, kuri perspėja apie keleivius, neprisisegusius saugos diržu tiek priekyje, tiek gale, bei vairuotojo valdomą greičio ribotuvą.

Didelis, sportiškas, bet patogus „Kia Stinger“ taip pat sulaukė maksimalaus „Euro NCAP“ ekspertų įvertinimo. Labai gerai įvertinta suaugusiųjų apsauga, už kurią buvo skirti 93 proc. Vaikų apsauga įvertinta 81 proc. Kritinių pastabų ekspertai neturėjo, bet pažymėjo, kad priekinio smūgio į kliūtį metu dešimties metų vaiką imituojančiam manekenui buvo užfiksuotos vidutinio sunkumo kaklo bei krūtinės traumos. Už pėsčiųjų apsaugą skirtas geras – 78 proc. įvertinimas. Kaip ir „BMW 6 GT“, taip ir „Kia Stinger“ turi aktyvų variklio dangtį, kuris pakyla ir sušvelnina smūgį, bei autonominę stabdymo sistemą, kuri atpažįsta pėsčiuosius ir esant kritinei situacijai stabdo automobilį. Perkant standartinės komplektacijos „Kia Stinger“, jame jau bus sumontuota autonominė stabdymo sistema, veikianti tiek mieste, tiek greitkelyje, taip pat nukrypimo nuo važiavimo linijos sistema, kuri pati automobilį grąžina į reikiamą juostą. Taip pat – greičio ribotuvas, kuris atpažįsta greitį ribojančius kelio ženklus, apie tai perspėja vairuotoją ir jis gali rinktis, ar greičio ribotuvą aktyvuoti, ar ne. Žinoma, „Stinger“ perspėja ir apie saugos diržais neprisisegusius keleivius. Viską susumavus, šiam automobiliui už elektronines saugumo sistemas skirtas 82 proc. įvertinimas. 

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.