Lietuvoje

2019.08.04 18:29

Užsimojo gaivinti vandens kelią Nemunu nuo Kauno iki Jurbarko: ne tik pramogai, bet ir kroviniams

Vidaus vandens kelių direkcija planuoja neeilinį projektą – modernizuoti daugiau nei 200 kilometrų vidaus vandens kelio atkarpą Nemunu nuo Kauno iki Jurbarko. Tokio masto darbų čia nebuvo kone šimtą metų. Projektu itin domisi Jurbarko rajono savivaldybė, neslepianti ambicijų artimiausiais metais išplėtoti laivybą ir tapti krovininiu uostu tarp Kauno ir Klaipėdos.

Mažųjų laivų prieplaukoje Jurbarke, šiuo metu labiau primenančioje kūdrą, kitais metais plaukios mažieji laivai. Valdininkai žada – tikrai plaukios. Iki rugsėjo vidurio, sako, viskas bus išvalyta.

Bet norai dar didesni – Jurbarke siekiama atgaivinti ne tik pramoginę, bet ir krovininę laivybą.

„Grūdai, žvyras, kiti įvairaus pobūdžio kroviniai būtų pakraunami Jurbarke, prie dabar esančios betonuotos krantinės, kuri daugybę metų tarnavo laivybai. Ji iš esmės yra patenkinamos būklės, sklypas yra mūsų savivaldybės, neparduotas, neišnuomotas, ten reikalingi techniniai sprendimai“, – LRT sako Jurbarko rajono meras Skirmantas Mockevičius.

Po šį sezoną surengtų trijų bandomųjų plaukimų, pasak Vidaus vandens kelių direkcijos, sulaukta per 10 upe gabenti krovinius norinčių įmonių. Bet kritiškai nusekus Nemuno vandenims tokia laivyba nevykdoma.

Planuojama modernizuoti per 200 km vidaus vandens kelio atkarpą nuo Kauno iki Jurbarko. Tokio masto darbų nebuvo daugiau nei šimtą metų. Jei pavyks tam gauti pinigų, planuojama atstatyti per tūkstantį bunų (hidrotechnikos statinys – LRT.lt).

„Mūsų hidrografų pastebėjimu ir mūsų laivavedžių pastebėjimu, apie du trečdaliai yra labai blogos arba blogos būklės – turbūt nemaža dalis iš tos blogos būklės bunų – išnykusios. Todėl upės vaga yra įšsiplėtusi“, – sako Vidaus vandens kelių direkcijos atstovas Aurelijus Rimas.

Nuo Jurbarko iki Atmatos žiočių vandens kelias tvarkytas daugiau nei prieš penkerius metus – jo būklė gera. Modernizavus atkarpą nuo Jurbarko iki Kauno ir seklesniu sezonu būtų galima plukdyti krovinius.

Nors Nemunas nusekęs, keleivinė-pramoginė laivyba, pasak Vidaus vandens kelių direkcijos, aktyvesnė nei pernai.

Tiesa, geru sezonu, deja, negali pasidžiaugti „Raketos“ savininkai. Iki šiol reikalingų dokumentų sutvarkyti nepavyksta, pasak verslininkų, todėl, kad Lietuvoje nėra įmonės ar institucijos, kuri išduotų reikalaujamą sertifikatą.

„Kurioziška, galbūt absurdiška, taip reiktų pasakyti, nes mes vis dar krante ir šiandien po tiek laiko, kiek mes dirbame šituo klausimu, kiek kreipėmės į visuomenę, žinomus žmones, į teisininkus, specialistus, turime labai daug patarimų, tačiau konkretaus sprendimo, kuris leistų mums rytoj plaukti, dar vis nėra“, – sako laivo „Raketa“ savininkas Naglis Šilgalis.

Artimiausią savaitę turėtų paaiškėti, ar Vidaus vandens kelių direkcija keliui modernizuoti iš Europos Sąjungos gaus finansavimą. Jei gautų, darbus pradėtų kitąmet.