Verslas

2021.12.09 09:31

Bartuška apie situaciją su „Belaruskalij“: vien dėl JAV sankcijų savo valia sutarties nutraukti negalime

atnaujinta 09.58
Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.12.09 09:31

Reaguodamas į kritiką dėl situacijos su „Belaruskalij“, „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška tvirtina, jog teisinio pagrindo nutraukti sutarties su sankcionuota Baltarusijos trąšų gamintoja nebuvo. Jis darkart patvirtino, jog susisiekimo ministras Marius Skuodis ir užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis apie tai buvo informuoti.

Ketvirtadienį Liberalų sąjūdžio frakcijos nariai su AB „Lietuvos geležinkeliai“ vadovu M. Bartuška aptarė LTG tranzito perorientavimą, siekiant kompensuoti galimus finansinius praradimus.

Pareikalavo avansinio apmokėjimo

Per posėdį M. Bartuška akcentavo, kad „Lietuvos geležinkeliai“ su „Belaruskalij“ turi ilgalaikę sutartį, kuri buvo pasirašyta dar 2018 metais.

„Sutartis buvo pasirašyta su abiejų šalių įsipareigojimais. Jeigu viena ar kita šalis pažeidžia sutartį, [...] kompensuoja nuostolius“, – sakė jis ir pridūrė, kad tokiu atveju bauda valstybei galėtų siekti ir šimtus milijonų eurų.

Kadangi spalį, anot M. Bartuškos, jau buvo aišku, jog gali kilti rizikų dėl bankinių pavedimų iš Baltarusijos, „Lietuvos geležinkeliai“ pareikalavo „Belaruskalij“ pareiti prie avansinio apmokėjimo.

„Tam, kad neturėtume situacijos, kai atliekame paslaugas, o kažkuriuo metu apmokėjimai užstringa. Jau už lapkritį klientas buvo priverstas apmokėti avansus, tačiau per lapkritį jis padarė papildomus avansus. Tai įvyko jo pačio iniciatyva, be jokio suderinimo, mes tiesiog gavome į banką papildomus avansus.

Kaip žinote, bankinės transakcijos vyksta automatiškai, įmonėje nėra mygtuko ar priimti, ar nepriimti [pinigų – LRT.lt]. Kadangi paslaugos apmokėtos, mes turime vykdyti sutartį, nes ją nutraukti reikalingas arba valstybės institucijų sprendimas, arba europinių sankcijų įvedimas, tam, kad teisiškai priimtume tokį sprendimą“, – Liberalų frakcijos posėdyje kalbėjo M. Bartuška.

Tvirtino, jog tarnauja režimui

Dėl minėtų sprendimų kritikos „Lietuvos geležinkelių“ vadovui negailėjo Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Raimundas Lopata.

„Praktiškai nieko nedarėte: nereagavote į avansinį mokėjimą. Kitaip tariant baltarusiai net suprato, kas čia vyksta ir jiems tiesiog reikia laiko diversifikuoti krovinius. Išeina taip, kad jūs žinodami, mano žiniomis, kad patys kalbėjote su Iždo departamentu, tikrai turėjote išsiaiškinti situaciją. Ar suvokiate, kad dabar jūs tarnaujate režimui?“, – stebėjosi R. Lopata.

Nepaisant kritikos „Lietuvos geležinkelių“ vadovas tikino, jog priimti sprendimai buvo teisiškai teisingi. Jo tvirtinimu, įmonė, įvertindama situacija, konsultavusi su Iždo struktūra, kuri patvirtino, kad bendrovė elgiasi teisiškai.

„Išvada, kad neturime šiandien vien dėl JAV sankcijų savo valia nutraukti sutarties“, – sakė M. Bartuška.

„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius tikino, kad, JAV paskelbus apie būsimas sankcijas „Belaruskalij“, jis situaciją ne kartą aptarė su valstybės pareigūnais: „Susitikimų yra buvę“.

Paklaustas, ar susisiekimo ir užsienio reikalų ministrai tikrai buvo informuoti apie šią situaciją, M. Bartuška darkart tai patvirtino.

„Aš nenorėčiau šios temos plėtoti ir eskaluoti ginčo. Informacija buvome pasidaliję, kaip ir minėjau vakar [trečiadienį – LRT.lt]“, – sakė M. Bartuška.

„Turime labai atidžiai įvertinti teisinę aplinką, kad nepadarytume žingsnių, kurie Lietuvai gali lemti dideles finansines pasekmes. [...] Avanasai įkrito tik lapkritį, [...] antroje lapkričio pusėje. [...] Netgi buvo sprendimas juos grąžinti, bet bankas jų pervedimą atmetė ir kol kas ieškome kitų būdų, kaip tuos netipinius avansus grąžinti. [...]

Mums reikalingas, kaip minėjau, valstybės institucijų teisinis sprendimas tam, kad galėtume stabdyti sutartį, nes kitu atveju mes turime vykdyti tarptautinius įsipareigojimus ir šis klausimas yra valstybės rankose“, – taip pat komentavo M. Bartuška.

Trąšas gabens iki sausio

Trečiadienį įsigaliojus JAV sankcijoms „Belaruskalij“, valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ gruodį per Lietuvą į Klaipėdos uostą dar gabens įmonės trąšas.

Grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ gruodį turėtų pervežti apie 1 mln. tonų trąšų. Tai reiškia, kad per Lietuvos teritoriją, kaip ir iki šiol, važiuos po 6–9 sąstatus per parą.

Pagal sutartį su „Lietuvos geležinkeliais“, Baltarusijos bendrovė už šiuos krovinius atsiskaitė iš anksto.

Apie tai paskelbta gruodžio 8 dieną galutinai įsigaliojus rugpjūtį paskelbtoms JAV sankcijoms „Belaruskalij“.

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto posėdyje „Lietuvos geležinkelių“ vadovas M. Bartuška tikino, kad apie tai buvo informuotos ir Susisiekimo, ir Užsienio reikalų ministerijos.

M. Bartuška sakė, jog netekus „Belaruskalij“ trąšų, įmonei reikėtų apie 49 mln. eurų subsidijų per metus.

„Atnaujintais skaičiavimais, šiuo metu, jei nuo sausio pirmos nebevežtume „Belkalij“ trąšų, mums gali reikėti apie 49 mln. eurų subsidijų jau darant masę veiksmų: optimizuojame procesus, darbuotojus, stabdome tam tikras investicijas. Faktas, kad įtaka labai didelė“, – kalbėjo M. Bartuška.

Sako, kad informuotas nebuvo

Vis dėlto M. Bartuškos teiginius užsienio reikalų ministras G. Landsbergis neigia.

„Ne, nebuvome informuoti. Tą informaciją iš esmės sužinojome tik ką, vykstant paskutinėms dienoms prieš sankcijų įgyvendinimą. Aš irgi uždaviau klausimą, kas privertė tuos pinigus priimti. Suprantu, kad tie pinigai buvo priimti be jokio išankstinio įspėjimo. Arba mums apie tai nesakoma, kad buvo kažkoks atskiras susitarimas. Išties situacija yra keista, kodėl ji taip suveikė ir kas paskatino dalyvauti tokioje operacijoje.

Tai yra netipinis mokėjimas, tai yra faktas. Jeigu jums staiga kuris nors jūsų kolega pervestų krūva pinigų, turbūt turėtumėte klausimą, kodėl taip atsitiko. O kad įmonė neturėjo tokių klausimų, kelia pagrįstų klausimų, kodėl taip atsitiko“, – svarstė G. Landsbergis.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt