Verslas

2021.09.23 12:59

Vilniaus stoties pokyčiai: iš 33 pateiktų darbų komisija geriausiai vertina „Zaha Hadid Architects“ idėją

LRT.lt2021.09.23 12:59

Tarptautiniame architektūros konkurse, surengtame išrinkti geriausią Vilniaus geležinkelio stoties komplekso, stoties aikštės ir aplinkinės teritorijos pertvarkymo idėją, atskleisti ir komisijos favoritai, ir konkurso dalyvių vardai. Pagal viešųjų pirkimų procedūras, elektroniniu būdu atplėšus antruosius vokus, užkoduoti darbų pavadinimai nuo šiol bus susieti su jų kūrėjais, tarp kurių – pasaulinio garso kompanijos. Dalyviai buvo vertinami anonimiškai, skelbia savivaldybė.

Vertinimo komisijos nuomone, iš 33 konkursui pateiktų darbų geriausiai Vilniaus architektūrinę viziją atitinka projektas „Green connect“, kurio autorius yra kompanija „Zaha Hadid Architects“, įsikūrusi Londone.

Antroji vieta atiteko darbui, pažymėtam kodu „314159“ (B&M Architects Ltd Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy, Suomija), trečioji – „19MM75“ (SBS Engineering Group Sp. z.oo, Lenkija), ketvirtoji – „VGS159“ (jungtinė veikla – UAB „Archinova“ su PLH Arkitekter A/S, Lietuva ir Danija), penktoji – „ZSEBUA“ (Shenzhen Aube Architectural Engineering Design Co., Ltd, Kinija).

Konkurso nugalėtojas paaiškės baigus viešųjų pirkimų procedūras – remiantis LR Viešųjų pirkimų įstatymu, Viešųjų pirkimų komisija toliau tikrins tiekėjų kvalifikaciją ir kitus privalomus dokumentus, prireikus prašys dokumentų patikslinimo. Planuojama, kad konkurso nugalėtojas bus paskelbtas lapkričio mėnesį, teigiama Vilniaus savivaldybės pranešime.

Laimėtojams skirtas 120 tūkst. eurų prizinis fondas: pirmosios vietos laimėtojui atiteks 50 tūkst. eurų, antrosios – 30 tūkst. eurų, trečiosios – 20 tūkst. eurų premijos. Ketvirtąją ir penktąją vietas užėmę konkurso dalyviai gaus 10 tūkst. eurų premijas.

„Dirbame, kad visas Stoties rajonas – įskaitant geležinkelio stotį, autobusų stotį, viešojo transporto terminalą ir visą aikštę – atitiktų šiandien kuriamo Vilniaus kriterijus: būtų žalias, patogus ir įkvepiantis. Miestas jau investuoja į aplinkines erdves, pasiruošęs dar daugiau investuoti į aikštę, gatves bei jų naują – patogesnį ir žalesnį – veidą. Tikiuosi, kad geriausios idėjos komandai pavyks išplėtoti savo idėją taip, kad ji atsakytų į visus klausimus, kurių kol kas kyla, ir išpildytų savo idėją pagal aukščiausius Vilniaus keliamus kokybės reikalavimus“, – sakė Vilniaus meras Remigijus Šimašius.

Pasak AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) vadovo Manto Bartuškos, šiuolaikiniame mieste stotis nebėra tiesiog pastatas, kuriame galima nusipirkti bilietą ar pasėdėti prieš kelionę. Stotis bei jos apylinkės turi tapti nauju traukos centru su laisvalaikio ir paslaugų erdvėmis, patogiomis jungtimis pėstiesiems, dviratininkams ir visiems, besirenkantiems patogias bei žalias keliones traukiniais.

„Dėl to esame pasiryžę atverti visiems gyventojams iki šiol buvusias uždaras industrines erdves, jas pritaikyti žmonėms. Daugiau nei prieš metus parodėme pavyzdį ir patys įsikūrėme arčiau stoties. Ir tai – tik pradžia“, – kalbėjo M. Bartuška.

Vilniaus vyriausiasis architektas Mindaugas Pakalnis didžiuojasi, kad ne tik sostinei svarbus projektas pritraukė tokio lygio tarptautinių architektūros studijų dėmesį. „Gavome daug stiprių, miesto architektūrinį veidą praturtinti galinčių darbų. Komisijos geriausia pripažintos idėjos autoriai – „Zaha Hadid Architects“ biuras – pažįsta Vilnių, turi didžiulę tokio sudėtingumo objektų projektavimo patirtį, jau projektuoja „Rail Baltica“ geležinkelio stotį Taline. Jų pateikta projektinė idėja kuria savitą, atpažįstamą, su kontekstu tinkamą santykį turintį naujojo stoties terminalo įvaizdį, formuoja kokybišką viešųjų erdvių sistemą ir per ją užtikrina svarbius ryšius tarp Naujininkų, Naujamiesčio ir Senamiesčio. Be to – sukuria galimybes geležinkelio komplekso gamybinės zonos ir aplinkinių teritorijų konversijai, gerai derina funkcinius ir estetinius sprendimus. Žinoma, tai tik pirminė idėja, bet ji tikrai galės būti vystoma, detalizuojama ir plėtojama“, – sakė M. Pakalnis.

Tarptautinis konkursas buvo paskelbtas šių metų kovo mėnesį, sulaukta 33 dalyvių darbų. Su visomis architektų vizijomis ir jų autoriais kviečiame susipažinti projekto svetainėje www.vilniusconnect.lt.

Architektūrinio konkurso organizatoriai – „Lietuvos geležinkeliai“, šalies geležinkelių tinklą valdanti bendrovė „LTG Infra“ ir Vilniaus miesto savivaldybė. Konkurso organizatoriams atstovauja konsultacijų bendrovė „Civitta“ ir Lietuvos architektų sąjunga.

Kaip skelbė LRT.lt, trečiadienį, dar nesibaigus konkursui, nutekėjo informacija apie galimus penkis konkursantus, kurie surinko daugiausia balų. Lietuvos architektų bendruomenė bruzda – ne visi jie atitinka sąlygas, kai kurie esą turėjo būti eliminuoti dar konkurso pradžioje, nesilaikyta anonimiškumo, mįslingai pratęstas konkurso terminas. Tad konkurso rezultatai, tikėtina, bus apskųsti. Tą ruošiasi daryti, LRT RADIJO žiniomis, mažiausiai vienas konkurso dalyvis.

Konkurso vertinimo komisijos pirmininkas, vyriausiasis Vilniaus architektas M. Pakalnis sakė, kad smulkūs pažeidimai – ne bėda. Svarbiausia, anot jo, yra projektas, kaip atrodys sostinės geležinkelio stotis ir jos prieigos.

„Vertindami konkurso rezultatus visų pirma vertiname architektūrinę-urbanistinę idėją, jos adekvatumą tiek miesto, tiek statytojo lūkesčiams, subalansuotumą, darną su aplinka ir galimybę tą idėją toliau vystyti. Suprantame, kad šiuo metu projektas negali atsakyti į visus keliamus klausimus ir reikalavimus.

Jei projektas kažkurioje vietoje neatitiko kažkurio kriterijaus, tai už tai jis gavo mažesnį įvertinimą. Tačiau komisija nešalino tokių projektų iš konkurso dėl vieno ar kito neatitikimo. Juolab būtų keista pašalinti projektą, kuris, pavyzdžiui, vietoj skaičių panaudojo raides. Tai dėl tokių formalumų neatitikimo šalinti dalyvį būtų nesąžininga kitų atžvilgiu“, – sakė M. Pakalnis.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt