Kultūra

2020.10.07 08:00

Gražinytė-Tyla ir Kerai dar sykį įvertinti klasikinės muzikos apdovanojimuose

LRT.lt2020.10.07 08:00

Mirga Gražinytė-Tyla, taip pat Vilius ir Aleksandra Kerai „Gramophone“ klasikinės muzikos apdovanojimuose su Weinbergo simfonijomis Nr. 2 ir 21 įvertinti už „Metų įrašą“. Tai – jau antrasis apdovanojimas šiam įrašui. Įrašas išrinktas geriausiu ir orkestrinės muzikos kategorijoje.

Įraše girdimi Birmingamo simfoninis orkestras bei „Kramerata Baltica“ orkestras, kurį sudaro talentingiausi Baltijos šalių jaunieji atlikėjai. Jiems dirigavo M. Gražinytė-Tyla, o įrašo garso režisieriai buvo V. ir A. Kerai.

21 simfonija skirta Varšuvos geto aukoms, kur, Weinbergo teigimu, mirė jo tėvai ir sesuo, ir pavadinta taip pat „Kaddish“, kaip ir žydų malda, kuri tradiciškai buvo skaitoma mirusiųjų atminimui.

„Tik besąlyginis susikaupimas ir visiškas atsidavimas atliekant šį kūrinį gali užtikrinti auditorijos įsitraukimą į muziką. Pirmasis Sibiro simfoninio orkestro įrašas be jokios abejonės buvo drąsus ir kilnus bandymas, tačiau čia jis neišvengiamai liko nukonkuruotas.

Kitaip ir negali būti, kai Birmingamo miesto simfoninis orkestras su neseniai jam vadovauti stojusia ugningąja Mirga Gražinyte-Tyla suvienija jėgas su „Kremerata Baltica“, suteikdamas nepaprastą gylį ir galią stygų skambesiui ir transformuodamas tas dalis, kuriose sibiriečiai akivaizdžiai nebuvo visiškai užtikrinti, į aistringus pykčio sprogimus“, – rašo muzikos ekspertas Davidas Fanningas.

„Gražinytė-Tyla turi ilgos struktūrinės dramatiškos linijos pajautą, suteikiančią ne tik naujų detalių atspalvių, bet ir sustiprinančią bendrą šio kūrinio perspektyvą“, – rašo jis.

„Tai, kad šias dvi simfonijas išleido garsi muzikos įrašų firma, aiškiai rodo, jog M. Weinbergas iš tiesų „grįžo“. Nenuostabu, kad DG įrašai pasižymi nepriekaištingu gyliu ir tikroviškumu, bet svarbiausia be abejo yra puikiai perteikta erdvinė distancija tarp solistų „Kaddish“ simfonijoje. Apskritai kalbant, tai neabejotinai yra vienas svarbiausių šių metų simfoninės muzikos įrašų“, – vertino jis.

Tai jau antrasis apdovanojimas šiam įrašui. Anksčiau skelbta, kad Lietuvos garso režisierių Viliaus ir Aleksandros Kerų ir dirigentės Mirgos Gražinytės-Tylos darbas „Weinberg Symphonies Nos 2 & 21“ išrinktas geriausiu įrašu orkestrinės muzikos kategorijoje.

Taip pat skaitykite

Apdovanojimuose tarp nominantų skambėjo ir daugiau lietuviškų pavardžių. Edgaro Montvido pavardė minėta geriausio operos įrašo kategorijoje, čia nominuotoje Samuelio Barberio operoje „Vanessa“ jis atliko Anatolijaus vaidmenį. Toje pačioje kategorijoje varžėsi ir Asmik Grigorian su opera „Salomėja“. Ji čia atliko pagrindinį, Salomėjos, vaidmenį.

Šiuolaikinės muzikos kategorijoje tarp nominantų atsidūrė lietuviškas Giedrės Šerkšnytės albumas, kuriame savo partijas atlieka lietuviai muzikantai ir choristai, o jiems diriguoja M. Gražinytė-Tyla.

„Gramaphone“ apdovanojimai rengiami nuo 1977 metų ir laikomi vienais svarbiausių klasikinės muzikos įrašų apdovanojimų.

Kompaktinė plokštelė „Weinberg: Symphonies Nos. 2 & 21“ 62-uose „Grammy“ apdovanojimuose buvo nominuota geriausio orkestrinio atlikimo kategorijoje.

Anot „Kremerata Baltica“ koncertmeisterio Džeraldo Bidvos, pagrindiniu M. Weinbergo (1919–1996) plokštelės sumanytoju ir iniciatoriumi tapo orkestro „Kremerata Baltica“ lyderis, legendinis smuikininkas Gidonas Kremeris.

Jau 6 ar 7 metai jis kaip įmanydamas populiarina Lenkijoje gimusio sovietų kompozitoriaus M. Weinbergo kūrybą. „Galbūt net vienas pirmųjų atsigręžė į šią asmenybę“, – LRT.lt teigė smuikininkas.

Taip pat skaitykite

Susidomėjimo Varšuvoje gimusiu žydų kilmės kompozitoriumi M. Weinbergu banga nusirito per pasaulį. Piką pasiekė pernai, per kūrėjo gimimo šimtmetį. 2019-ųjų gruodį „Kremerata Baltica“ Varšuvos žydų muziejuje surengė koncertą, jis susilaukė nepaprasto atgarsio.

Anot Dž. Bidvos, muzikos populiarintojus įtikinti M. Weinbergo plokštelės būtinybe padėjo G. Kremerio autoritetas, svarbiu koziriu tapo ir jaunos dirigentės M. Gražinytės-Tylos fenomenas.

„Nes šiaip visiems muzikos vadybininkams reikia tik Mozarto ir Beethoveno“, – ironiškai nusijuokė smuikininkas.

Dž. Bidva papasakojo, esą A. ir V. Kerams teko nelengva užduotis įrašyti per koncertą, o pataisymams buvo skirta vos viena sesija.