Eismas

2019.05.23 14:25

Kelių remontai įkalino tūkstančius vilniečių ir kauniečių: spūsčių jie neišvengs ir visą vasarą

Žygintas Abromaitis, LRT.lt2019.05.23 14:25

Sostinės valdžia, nuolat kritikuojama dėl spūsčių, ne tik ėmėsi eksperimento judriausioje žiedinėje sankryžoje prie Konstitucijos prospekto, bet ir prabilo apie autobusus, turėsiančius eismo pirmenybę. Kaune kelių remontai taip pat įkalino tūkstančius vairuotojų, tačiau žadama, kad po jų grūsčių išvengti padės ne tik patogiau suplanuoti keliai, bet ir kiek modernesnė nei Vilniuje nauja eismo reguliavimo sistema.

Vilniaus problema – darbovietės centre

Rytais Ukmergės gatvėje vairuotojams tenka apsišarvuoti kantrybe – pusvalandį, kartais ir beveik 45 minutes lėtai slinkti 5–6 kilometrus. O privažiavus vieną pagrindinių miesto arterijų, Geležinio Vilko gatvę, dar tenka ir bandyti išvengti avarijų. Eismo planavimo ekspertai sako, kad jau dabar reikia galvoti, kaip išlaisvinti miesto centrinę dalį nuo automobilių.

Pasak VGTU Kelių tyrimo instituto eksperto Vytauto Grigonio, nemažai darbo vietų yra miesto centre, todėl, jeigu jos būtų kuriamos arčiau miegamųjų rajonų, spūstys galėtų mažėti.

„Jeigu darbo vieta yra arčiau gyvenamosios vietos arba planuojama mišri darbo sistema, mes, tikėtina, galime užtikrinti daugiau darnesnių, trumpesnių kelionių. Arba galime užtikrinti, kad reikės važiuoti trumpesnius atstumus“, – teigia jis.

Visai šalia Ukmergės gatvės Vilniaus savivaldybė ėmėsi eksperimento. Judriausioje ir vienoje sudėtingiausių žiedinių sankryžų, jungiančioje Konstitucijos prospektą, Teodoro Narbuto ir Geležinio Vilko gatves, iki šiol automobiliai lėkdavo dideliu greičiu ir į žiedą įvažiuoti būdavo sudėtinga.

Kol vairuotojai laukdavo galimybės įvažiuoti į žiedą, už jų imdavo formuotis spūstys. Savivaldybė remdamasi eismo specialistų rekomendacijomis įrengė greitį mažinančius kalnelius ir viliasi, kad atsiras daugiau galimybių automobiliams prasiskverbti į žiedą, nors ar bus naudos – neaišku.

Į kovą su spūstimis – viešasis transportas

Vilniaus valdžia pastaruosius kelerius metus aiškina, kad sumažinti grūstis mieste turėtų padėti viešasis transportas. Iki šiol ne vienas apklaustas vilnietis teigė, kad autobusai ir troleibusai – seni, nešvarūs ir nekomfortabilūs, todėl nepatrauklūs. Maršrutai taip pat kelia abejonių.

Vilniaus savivaldybė iš esmės ėmėsi atnaujinti autobusų parką. Sugalvojo, kad žmones, važiuojančius į darbą automobiliu, galima į autobusus persodinti pasiūlius viešojo transporto bilietą ir vietą aikštelėje visai dienai už 50 centų. Ypatingų švenčių dienomis viešasis transportas kartais kursuoja už dyką.

Pasak Miesto plėtros departamento direktoriaus, siekiama keisti vilniečių įpročius. Esą, Vilniuje sumažinti spūsčių nepadėtų net ir smarkiai praplėstos gatvės.

„Jeigu mes gatvę praplatinsim, tai ji po dviejų savaičių vėl bus tokia pat užsikimšusi. Platinamos gatvės į save pritraukia daugiau srauto, o šitaip didiname patogumą važiuoti individualiu automobiliu, o ne viešuoju transportu“, – pasakoja Mindaugas Pakalnis.

Siekdama išvengti grūsčių Vilniaus valdžia laikosi minties toliau plėtoti dviračių takų tinklą, įžvelgia didelį elektrinių paspirtukų potencialą bei atnaujina viešąjį transportą. Esą, žmonėms viešasis transportas turi tapti patogesnis nei asmeninis automobilis.

Per artimiausius kelerius metus gali atsirasti ir naujovė – greitieji autobusai, turintys eismo pirmenybę.

„Po truputį galime pereiti prie to vadinamojo BRT (Bus rapid transit) modelio, greitojo autobuso, kuris jau juda atitrauktas nuo bendro transporto srauto, turi prioritetą gatvėse, yra patogus privežančių autobusų tinklas, ir tada turėsime tokią sistemą, kuri atitinka dabartinius mūsų poreikius“, – sako Mindaugas Pakalnis.

Kauniečiai – gatvių remonto įkaitai

Ką reiškia spūstyse praleisti bent pusvalandį, savo kailiu jaučia ir kauniečiai. Eismas nuo antradienio ribojamas vienoje judriausių Kauno centro sankryžų, jungiančių Savanorių prospektą su Šventosios Gertrūdos ir Elzės Ožeškienės gatvėmis. Eismo ribojimai numatyti iki vasaros pabaigos.

Tačiau pokyčių kauniečiai turėtų pastebėti jau ir dabar – eismą reguliuoja modernesnė nei Vilniuje sistema. Kauno savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Paulius Keras sako, kad valdymo centras turi ateityje išspręsti nemažai eismo problemų Kaune.

„Eismo valdymo centras dalyvauja reguliuodamas miesto šviesaforines sankryžas, aktyviai reaguodamas į eismo srautų pasikeitimus ir didindamas miesto sankryžų laidumą“, – teigia jis.

Prasidėjusi magistralės rekonstrukcija ties Kaunu iš proto varo daugelį vairuotojų – ne tik pačius kauniečius. Grūstys nusidriekia ne vieną kilometrą. Etapais vykdomi magistralės atnaujinimo darbai skirtinguose ruožuose truks penkerius metus.

Skaičiuojama, kad Lietuvos didmiesčiuose ir priemiesčiuose pernai dėl spūsčių nuostoliai siekė apie 450 mln.eurų.