Verslas

2021.01.10 14:30

Lietuviai metė iššūkį populiariajam „Patreon“: nors apie uždarbį kūrėjai dar nekalba, Lietuvos smėlio dėžėje užsibūti neketina

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.01.10 14:30

Alternatyvą šiomis dienomis ypač populiarioms sutelktinio rėmimo platformoms pasiūlė ir lietuviai – būrys informacinių technologijų kūrėjų iš Kauno nusprendė mesti iššūkį pasaulyje populiariam „Patreon“, kuriuo naudojasi ir dalis žinomų Lietuvos visuomenės veikėjų.

Vienas iš minėtos sutelktinio finansavimo platformos „Contribee“ įkūrėjų komunikacijos vadovas Mantas Michalauskas LRT.lt sako, kad vienas sunkiausių dalykų yra tai, jog „Patreon“ vardas Lietuvoje yra plačiai žinomas, tačiau tiki, kad ateityje pavyks šį milžiną aplenkti.

Kurdami platformą tikrai nebandėme padaryti „Patreon“ kopijos.

Lietuviškasis „Patreon“ konkurentas

Kaip pasakoja M. Michalauskas, jo kolega, vienas iš startuolio įkūrėjų Adrijus Jakučionis ilgą laiką kūrė ir dalijosi savo vaizdo įrašais platformoje „YouTube“, tačiau greitai suprato, kad Lietuvos rinka yra per maža norint užsidirbti iš „YouTube“. Galiausiai A. Jakučionis ėmė domėtis kitomis uždarbio galimybėmis ir būtent rinkoje esančiomis sutelktinio finansavimo platformomis, teigia pašnekovas.

„Pastebėta, kad sutelktinio finansavimo platformos yra gana brangios ir ne itin patogios teisiniu, funkciniu bei mokestiniu požiūriu. Taip ir kilo idėja suburti komandą ir sukurti unikalų įrankį kūrėjams, organizacijoms ir visiems, norintiems savo pomėgį paversti pragyvenimo šaltiniu ar tiesiog suartėti su auditorija“, – pasakoja M. Michalauskas.

Anot M. Michalausko, minėto startuolio kelias prasidėjo 2019 metų pabaigoje.

„Pradėjome rinkti komandą ir plėtoti idėją, kaip norime save pozicionuoti. Jeigu kalbame apie paties startuolio steigėjus, iš viso mūsų yra šeši, bet šiuo metu komanda pagausėjusi iki vienuolikos žmonių. Turime ir marketingo, ir IT komandas, žmonių, kurie atlieka praktiką“, – sako M. Michalauskas.

Apibūdindamas „Contribee“, pašnekovas sako, kad tai paramos rinkimo platforma, leidžianti kūrėjams aktyviau bendrauti su rėmėjais, rinkti mėnesinę ir vienkartinę paramą, pardavinėti virtualias peržiūras, transliuoti įvairius pasirodymus, koncertus ar renginius, pardavinėti mokymus ir taip gauti nuolatinių pajamų.

„Kurdami platformą tikrai nebandėme padaryti „Patreon“ kopijos – visą laiką norėjome pasiūlyti daugiau“, – priduria jis.

Naudojasi ir menininkai, ir religinės bendruomenės

Pasak LRT.lt pašnekovo, dar kuriant startuolį buvo žinoma, kad potencialūs „Contribee“ vartotojai bus ne tik vaizdo įrašų ar tinklalaidžių kūrėjai – norėta pasiekti ir įvairius menininkus, verslus, ne pelno organizacijas ar net ugdymo įstaigas.

„Tarp platformoje esančių kūrėjų turime menininkų, fotografų, renginių planuotojų, rašytojų, žurnalistų, teatro artistų, net Gelgaudiškio parapiją, užsiimančią dvasine ir religine veikla“, – vardija M. Michalauskas.

Siekia žaisti ne tik Lietuvos smėlio dėžėje

Sukurti ir iki šiol plėtoti minėtą platformą, pasak pašnekovo, pavyko savomis lėšomis ir be didesnių investicijų.

„Šiam startuoliui paleisti didelių lėšų nereikėjo. Kadangi dalis „Contribee“ įkūrėjų yra IT programuotojai, marketingo specialistai, visi darbai atliekami investuojant savo laiką, be didelių lėšų. Žinoma, buvo administracinių išlaidų, buhalterija, teisininkai ir kiti klausimai, bet tai nesudarė didelių sumų“, – tvirtina M. Michalauskas.

Kadangi dalis „Contribee“ įkūrėjų yra IT programuotojai, marketingo specialistai, visi darbai atliekami investuojant savo laiką, be didelių lėšų.

Nors kol kas „Contribee“ yra tik Lietuvos rinkos dalyvis, M. Michalausko teigimu, susidomėjimą juo jau išreiškė potencialūs ne tik Lietuvos, bet ir užsienio investuotojai.

„Greitu metu mūsų startuolis sulauks investicijų, tad mūsų tikslas – išeiti ir į užsienio rinkas. Tikrai nežiūrėsime labai toli – pradėsime nuo kaimyninių, Vidurio Europos šalių. Šiuo metu mūsų komanda atlieka įvairius rinkos tyrimus, vertiname, nuo kurių šalių pradėti, kokius rinkodaros kanalus naudoti žengiant.

Nors dabar žaidžiame Lietuvos smėlio dėžėje, mūsų tikslas nėra vien Lietuva – žengsime globaliai. Todėl net ir pačius platformos kūrėjus raginame puslapius kurti ne tik lietuvių, bet ir anglų kalba, nes su laiku jie gali būti pastebėti vartotojų iš kitų rinkų ir surinkti papildomų pajamų“, – teigia M. Michalauskas.

Pandemija prisidėjo prie sėkmės

Paklaustas, kokią įtaką sutelktinio finansavimo platformoms turėjo pandemija, M. Michalauskas sako, kad iš esmės tai prisidėjo prie jų sėkmės, kai ypač padaugėjo įvairaus turinio kūrėjų platformoje „YouTube“ ir kitose.

„Truputį gaila, kad nepradėjome to daryti anksčiau, tačiau nenorėjome startuoti viena koja. Mūsų startas buvo tik rugsėjo viduryje, nors buvo planuojama startuoti ir vasaros pradžioje, kai suaktyvėjo „YouTube“ gyvenimas, atsirado daugiau kūrėjų, įvairiems menininkams pritrūko darbų. Tai tikrai prisidėjo prie šių platformų sėkmės“, – kalba pašnekovas.

Nors dabar žaidžiame Lietuvos smėlio dėžėje, mūsų tikslas nėra vien Lietuva.

Anot M. Michalausko, sutelktinio finansavimo platformų pasaulyje yra išties nemažai ir tokio pobūdžio platformų poreikis egzistuoja, tačiau daugiausia sunkumų kelia „Patreon“ – vienos iš sutelktinio finansavimo platformų – žinomumas rinkoje.

„Vienas sunkiausių dalykų yra tai, kad „Patreon“ vardas plačiai žinomas, o mes esame dar gana jauni. Galbūt daugeliu atvejų žmonėms kyla tam tikras pasitikėjimo klausimas, jie yra linkę rinktis žinomą prekių ženklą“, – sako M. Michalauskas.

Kūrėjams netaiko mokesčių

Vienas esminių „Contribee“ išskirtinumų, pasak M. Michalausko, yra tai, kad patiems kūrėjams netaikomi jokie platformos ar pinigų išmokėjimo mokesčiai.

„Žinoma, mes turime įsipareigojimų mokėjimo paslaugų teikėjams, kurie atsakingi už saugius pinigų pervedimą, jų surinkimą, laikymą bei išmokėjimą, tad mokesčių neišvengiame. Visus šiuos mokesčius, kurie yra minimalūs, padengia gerbėjai.

Kai gerbėjas remia kūrėją tam tikra suma, jam priskaičiuojama ir dalis mokesčių. Iš esmės mokestis nėra fiksuotas, procentas yra kintantis ir priklauso nuo paramos dydžio: kuo paramos suma yra didesnė, tuo gerbėjas procentiškai mažiau sumoka mokesčio“, – paaiškina M. Michalauskas.

Šiuo metu platformoje yra apie 1 300 vartotojų ir daugiau nei 80 užsiregistravusių kūrėjų. Dalis jų nėra paskelbę savo puslapio, atkreipia dėmesį pašnekovas.

„Mes nuolat palaikome su jais ryšį, padedame tinkamai susikurti puslapį, nusistatyti prenumeratos lygį, išsikelti tikslus. Mes esame ištyrę rinką ir žinome, kaip turi atrodyti sėkmingas puslapis, kad kūrėjai galėtų kuo greičiau jį paskelbti ir rinkti paramą“, – pažymi M. Michalauskas.

Šiuo metu iš viso atlikta daugiau nei 1 500 mokėjimų. Tai rodo, kad net keletas vartotojų atlieka arba kelias vienkartines paramas, arba prenumeruoja daugiau nei vieną kūrėją ir yra gana aktyvūs, teigia pašnekovas.

Kuo paramos suma yra didesnė, tuo gerbėjas procentiškai mažiau sumoka mokesčio.

Vienas sėkmingiausių platformos „Contribee“ vartotojų – Deimantės Guobytės labdaros ir paramos fondas „Lietuva – gyvūnams“, kuris nuo puslapio susikūrimo platformoje pradžios yra surinkęs per 10 tūkst. eurų paramos, sako M. Michalauskas.

Mėgina persivilioti ir „Patreon“ vartotojus

Dalis „Patreon“ sutelktinio finansavimo platformą naudojančių kūrėjų, anot pašnekovo, rengiasi iš dalies pereiti ir į „Contribee“.

„Esame kalbėję su daug kūrėjų ir yra keletas, kurie prie mūsų prisidės, naudodami tiek vieną, tiek kitą platformą. Vis dėlto problema ta, kad renkantieji didesnes sumas „Patreon“, pavyzdžiui, virš 1 000 eurų, netgi suprasdami mūsų naudą, vis tiek bijo kurtis paraleliai, nes nenori išgąsdinti gerbėjų, blaškytis tarp platformų, nori išlikti nuoseklūs ir bijo, kad pereidami pas mus praras dalį rėmėjų“, – pasakoja M. Michalauskas.

Į rinką startuolis buvo paleistas visai neseniai, todėl jo įkūrėjai didelių pajamų negeneruoja, neslepia pašnekovas. Anot jo, daugiausia šiuo metu orientuojamasi į „Contribee“ kokybę ir atnaujinimus, kurie nuolat integruojami platformoje.

Vienas sunkiausių dalykų yra tai, kad „Patreon“ vardas yra plačiai žinomas.

„Mes gyvuojame vos keturis mėnesius, tad viską, ką surenkame, skiriame platformos gerinimui, reklamai, administracinėms išlaidoms. Kai beveik visi darbuotojai yra startuolio įkūrėjai, apie kokį nors atlygį per daug negalvojama, tikslas – kad platforma funkcionuotų, būtų matoma, o vaisius, tikimės, skinsime vėliau“, – kalba M. Michalauskas.

Nors M. Michalauskas pripažįsta, kad dar yra kur tobulėti ir augti, tikisi, jog Lietuvos rinkoje pavyks aplenkti populiarųjį „Patreon“.

„Lietuvoje turime pagrindinį konkurentą – „Patreon“. Žinome jo silpnąsias puses, stengiamės jas išnaudoti ir taip stiprinti savo pozicijas rinkoje. Galima sakyti, kad Lietuvoje jau tapome pagrindine alternatyva „Patreon“, – LRT.lt sako M. Michalauskas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt