Verslas

2020.04.28 10:41

Lietuvos vežėjai: mobilumo paketas neigiamai paveiks ne tik transporto sektorių, bet ir Europos pramonę

ELTA2020.04.28 10:41

Lietuvos vežėjai kreipėsi į Europos Parlamento Transporto komitetą ragindami peržiūrėti Mobilumo paketo nuostatas, kurios gali turėti neigiamą poveikį ne tik transporto sektoriui, bet ir Europos Sąjungos (ES) pramonės įmonėms, kurios pandemijos akivaizdoje šiuo metu sprendžia sudėtingus verslo iššūkius.

Į Europos Parlamento atstovus kreipėsi dvi didžiausios vežėjų asociacijos – Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ bei Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas (TTLA).

Pasak TTLA generalinio sekretoriaus Tomo Jurgelevičiaus, vežėjams susirūpiną kelia tai, kad Mobilumo paketas yra toliau stumiamas buldozerio principu, nepaisant akivaizdaus prieštaravimo keliamiems strateginiams Europos Sąjungos tikslams socialinės, ekonominės ir aplinkosauginės politikos srityse.

„Europos Parlamento Transporto komitete šią savaitę prasidėjo galutinis Mobilumo paketo priėmimo etapas, nors klausimai, kuriuos mes nuolat kėlėme ne tik šios, bet ir praėjusios Europos Parlamento kadencijos nariams, lieka neatsakyti. Mobilumo paketas diskriminuoja Lietuvos ir kitų periferinių ES valstybių narių verslą, tačiau per trejus metus trunkančias derybas šis poveikis nebuvo įvertintas. Šiandieninių ekonominių iššūkių kontekst, tokių svarbių sprendimų skubinimas yra dar labiau nesuprantamas “, - sako T.Jurgelevičius.

Vežėjų vertinimu, Mobilumo paketo pasiūlymas dėl įpareigojimo kas 8 savaites grąžinti sunkvežimius į įsisteigimo šalį padarys didelę žalą ES bendrajai rinkai ir kliudys pasiekti ambicingus ES klimato kaitos tikslus pagal vadinamąjį Europos žaliąjį susitarimą.

TTLA atliktais skaičiavimais, dėl įpareigojimo vilkikus grąžinti namo, vien tik 7 periferinės ES valstybės narės – Lietuva, Latvija, Estija, Lenkija, Vengrija, Rumunija, Bulgarija – per metus tuščiai išmes 3,2 mln. tonų anglies dvideginio. Be to, kas 8 savaites namo bus priversti grįžti 570 tūkst. nepakrautų vilkikų, kurie per metus nuvažiuos 780 mln. tuščių kilometrų, tuščiai kasmet iššvaistydami 188 mln. litrų degalų. Mobilumo paketo nuostatų prieštaravimai papildomai išryškėjo kilusios pandemijos akivaizdoje.

Vežėjai atkreipia dėmesį, kad tolesnius Mobilumo paketo svarstymus vertėtų atidėti, kol nebus įvertintos COVID-19 pandemijos sukeltos krizės pasekmės Bendrijai ir jos atskirų šalių ekonomikoms. Po kriziniu laikotarpiu verslai turės atsistatyti, o tam smarkiai trukdys Mobilumo paketo suvaržymai.

„Mobilumo paketo taikymo poveikis galimai pakenks ne tik tarptautinio transporto ir logistikos sektoriui, bet ir Europos pramonės bei kitų sektorių įmonėms, kurios šiuo metu bando įveikti verslo iššūkius dėl pandemijos sukeltų pasekmių ekonomikai. Todėl paraginome Europos Parlamento Transporto komiteto narius atidžiai peržiūrėti Mobilumo paketo nuostatas ir visų pirma – atšaukti reikalavimą grąžinti vilkikus į įmonės įsisteigimo šalį kas 8 savaites“, sako T. Jurgelevičius.

ES Taryba šių metų balandžio pradžioje patvirtino prieštaringai vertinamo sunkvežimių vairuotojų veiklą reglamentuojančio Mobilumo paketo nuostatas. Europos Sąjungos Transporto taryboje, nepaisant 9 ES valstybių narių prieštaravimo, buvo patvirtinta Tarybos pirmojo skaitymo pozicija dėl Mobilumo paketo. Balandžio 28 d. prasideda antrojo svarstymo procedūra Europos Parlamento Transporto komitete, kuriai numatyti 2-3 mėnesiai, tačiau komiteto vadovybė yra suinteresuota kuo greičiau užbaigti procedūrą.

Pastaraisiais mėnesiais Lietuva ir kitos periferinės šalys ES institucijas ragino atidėti Mobilumo paketo nuostatų priėmimą, kol baigsis koronaviruso pandemija ir bus įvertintas jos poveikis transporto sektoriui.