Pozicija

2021.09.22 09:53

Simonas Gentvilas. Kodėl diena be automobilio yra fiasko?

Simonas Gentvilas, aplinkos ministras2021.09.22 09:53

Mūsų šalyje sugyvena labai skirtingą patirtį sukaupusios kartos. Vienai visuomenės daliai eilės prie deficitinių prekių – tai slogus prisiminimas, kita dalis turėtų gerokai pagalvoti, kad prisimintų žodžio „deficitas“ reikšmę. Tarp mūsų gyvena seneliai, kurie atsimena skausminga karo patirtį, o dalis jaunimo tik iš nuotraukų žino, kad jų seneliai buvo pokario rezistencijos kovotojai.

Lygiai toks pats skirtingų visuomenės sluoksnių santykis su vienu modernaus žmogaus atributų – automobiliu. Vyresnioji karta atsimena, kad turėti asmeninį automobilį (tai yra žiguliuką) buvo didelė svajonė. Tarpinei kartai automobilis – natūrali ir kasdienė priemonė. Jauniausiajai kartai asmeninis automobilis nereikalingas, todėl jie dažnai net vairavimo egzaminui nesiruošia (nors reikėtų, nes kelių taisyklių išmanymas būtinas ir nardant paspirtukais).

Šiais metais Pasauline diena be automobilio uždaroma Europos judumo savaitė – dvidešimtoji. Aplinkos ministerija yra šios akcijos nacionalinė koordinatorė ir aš prisiimu atsakomybę konstatuodamas, kad tai yra nesėkminga viešoji kampanija. Akcijos prieš rūkymą, nesveiką mitybą arba vairavimą neblaiviam atsispindi teigiamoje statistikoje, kai pavyksta sumažinti mirtino vėžio atvejų arba mirtinų įvykių kelyje.

Diena be automobilio nieko nesumažino. Bendra kelių transporto tarša per 15 metų išaugo 50 proc., o kuro transporto kuro vartojimas tuo pačiu laikotarpiu – 1,5 karto. Priešlaikinių mirčių nuo aplinkos oro taršos taip pat nemažėja. Nes ir negali mažėti, kai tarša auga. Apskritai pasaulyje ne rūkymas, ne vėžys ir ne virusai yra visuomenės žudikas Nr. 1, o aplinkos tarša (daugiausia dėl deginamos anglies, bet ir dėl transporto).

Neseniai Vilniuje atlikti pažangiausi 45 tūkst. transporto priemonių taršos matavimai siunčia įspėjamąjį raudoną signalą apie automobilių techninę būklę. Vos 2–4 proc. automobilių sukuria iki pusės visos parko taršos. Apibendrinti duomenys rodo, kad bene didžiausią pavojų mūsų sveikatai kelia dyzeliniai lengvieji automobiliai, kurių tarša azoto oksidais viršija normą apie tris kartus, o kietosiomis dalelėmis – apie pusantro karto.

Automobilizacija sukuria ne tik taršos problemą – ji tiek asmeniniu, tiek visuomeniniu lygmeniu yra iš esmes nedemokratiška. Degalinėje paėmei į rankas kuro pistoletą? Tikėtina, kad 9 iš 10 eurų iš tavo kišenės nuplauks naftos diktatūrai arba atogrąžų miškus išpjovusių palmių plantacijų savininkams. 9 iš 10 didžiausius pasaulio naftos rezervų turinčių šalių, išskyrus Kanadą, yra diktatūros.

Ir visiems įkyrėję kamščiai juk ne kas kita, o mes. Tai mes, vairuotojai, įstrigę sankryžoje ir žiūrintys į skubančius laikrodžius. Perpildyti daugiabučių kiemai – tai mes, naikinantys žolynus dėl automobilio vietos ties palange.

Kodėl neatsiranda kritinės masės žmonių, kurie ištrūktų iš šio išburto rato? Esame kultūrinės padėties ir įsisenėjusių įpročių įkaitai – 9 iš 10 kelionių lietuviai atlieka automobiliu. Kaip vis dėlto paversti dieną be automobilio nacionaline sėkme?

Atsipalaiduokime. Vaidas Baumila neturi automobilio ir jam tai netrukdo – kaip ir daugeliui kitų jaunų žmonių. Geras skonį sudaro lėtumas ir minimalizmas. Gyvenimas be automobilio yra naujoji laisvė. Susikurkime ją. Tuomet pėsčiomis išėjus į skverą, kaip ir įlipus į autobusą ar traukinį, gyvenimas pradžiugina netikėtu susitikimu, kuris sutrupina tavo asmeninį socialinį burbulą.

Tiesa, ne visi turi tokias sąlygas, kaip automobilių nevairuojantys Vilniaus hipsteriai. Automobilių įkaitais mus paverčia iš viešojo transporto bei dviračių takų trūkumas.

Šį rudenį Seimas sukels viešojo transporto revoliuciją. Padvigubinsime viešojo transporto ir dviračių takų finansavimą. Autobusų, traukinių ir dviračių takų tinklas plėsis. Prioritetą atiduosime darniam judumui per Darnaus judumo fondą, kurį naudos išskirtinai savivaldybės ir kurį sukaups taršesnius automobilius vairuojantys savininkai.

Vyresnės Lietuvos šeimos nuotraukų albumuose gali paieškoti kadrų iš kelionių automobiliais su vaikais. Atkreipkite dėmesį – vaikai tose nuotraukose bus neprisisegę diržo. Dabar tai atrodo nebeįsivaizduojama. Vos po dešimties metų, žvelgdami į šių laikų nuotraukas didmiesčiuose, mes labai nustebsime, kaip galėjome gyventi nuolatinėse spūstyse ir kvėpuodami pavojingais dūmais.

Diena be automobilio – puiki proga pagalvoti apie tą nuostabos akimirką ateityje ir pradėti jau šiandien. Dviračiai* atkemša ne tik miestus, bet ir plaučius bei smegenis.

*taip pat ir paspirtukai, ir pan.

Šis tekstas – asmeninė jo autoriaus (-ė) nuomonė. LRT.lt portalo rubrikoje „Pozicija“ publikuojamos politinės ar kitos tematikos nuomonės. Publikavimo taisykles galite rasti čia.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt