Nuomonės

2019.06.22 12:24

Vaiva Rykštaitė. Vaikų nuotraukos socialinėse medijose: kai atvaizdo draudimas tampa fetišizavimu

Vaiva Rykštaitė, rašytoja2019.06.22 12:24

Prieš aštuonerius metus su australėmis ir zelandėmis draugėmis iš Londono nulėkėme į „viskas įskaičiuota“ tipo atostogas Egipte, ten tapome mažuma tarp viešbutyje apsistojusių rusų daugumos.

Dvi mūsų kompanijos zelandės buvo pusseserės, merginos su tvirta nuomone iš senos stiprių moterų maorių giminės. Kaip jos supyko pamačiusios mažas rusaites, vos trejų ar penkerių metukų, o jau aprengtas maudymosi kostiumėliais su miniatiūrinėmis liemenėlėmis! Lyg dabar pamenu savo bičiulę Hollie tūžmingai sakant: „This would not go well in NZ. This is not OK.“ (liet. „Šitai nebūtų toleruojama Naujoje Zelandijoje. Tai nėra gerai.“)

Dažnai panašūs į šį pasakojimai, kur lietuviai situacijas iliustruoja draugų iš užsienio reakcijomis, verčia galvoti apie mūsų tautos nevisavertiškumo kompleksus. Nes kodėl gi patys negalime pasidaryti išvadų, kodėl į vieną ar kitą reiškinį pirmiausia turi pirštu besti kitatautis? Kita vertus, ne veltui pasaulyje egzistuoja tasai anekdotų žanras, kai susirinkę kelių tautybių atstovai skirtingai reaguoja į tą patį reiškinį. Mat patys, iš kur bebūtume kilę, dažnai negalime objektyviai vertinti kasdienybės, kuri visai kitaip rodosi svečio akimis.

Kam mažoms mergytėms liemenėlės, kam pridengti menamas krūtis, kai jų nėra nė užuomazgų?

Tad ir pastarasis minėtas atostogų nutikimas multikultūrinėje aplinkoje tapo atskaitos tašku, kuomet pati sau įžodinau suvokimą: kūno dalių pridengimas yra jų seksualizavimas ir niekaip kitaip. Kam mažoms mergytėms liemenėlės, kam pridengti menamas krūtis, kai jų nėra nė užuomazgų? Esu už tai, kad vaikai būtų vaikai, o ne moteryčių imitacijos su bikiniais, nes iš pridengimo randasi ir gėdos jausmas.

Tegul mažyliai laksto paplūdimiuose jei ne nuogais užpakaliais, tai bent jau be marškinėlių, nesukdami sau galvos dėl menamų krūtų, nes, kai ateis laikas, dar spės dėl jų prisikamuoti, o tas laikas juk tikrai ateis. Dėl tų pačių priežasčių esu prieš ilgus lakuotus nagus ant trylikamečių rankų, nes tie nagai, be visa ko, yra fetišas, ir kol mergaitės nežino šio žodžio reikšmės, nėra ko ir nagus auginti (ar dirbtinai prisiauginti).

Visuomenėje sukūrus taisyklę, kad tam tikrą kūno vietą reikia pridengti, toji kūno vieta tuoj pat tampa gėdinga, dažnai net stigmatizuojama. Todėl man liūdna vienos Havajų mokyklos baseino dušinėje matant, kaip pradinių klasių mergaitės persirenginėja įsitempusios, rankšluosčiais visaip besidangstydamos dar jokių brendimo požymių neturinčias krūtines. Koks kultūrinis kontrastas, ypač prisimenant saldžiausias vasaros dienas Palangos moterų pliaže, kur nuo kūdikio iki senolės, visos kaip gimusios, nuogutėlės kaitindavomės saulėje, darydavome iš šalies komiškai atrodančias mankšteles ir baidydavome širšes nuo sultingų, saulėje tiesiog sprogstančių prinokusių kriaušių. Grįžtu į Havajų mokyklos rūbinę, jokiu būdu jos nenaudoju siekdama absoliutinti visos JAV vyraujančios kultūros, vis tik man tai yra įdomus pavyzdys, verčiantis susimąstyti, kodėl vaikai būdami tik tarp tos pačios lyties vaikų ir mamų staiga ima dangstytis ir gėdytis to, kas kitomis aplinkybėmis būtų visiškai natūralu. Atsakymo nežinau, kaip ir nežinau, koks vaikų požiūris į jų pačių kūnus šiuo metu vyrauja Lietuvoje.

Visuomenėje sukūrus taisyklę, kad tam tikrą kūno vietą reikia pridengti, toji kūno vieta tuoj pat tampa gėdinga, dažnai net stigmatizuojama.

Prisiminiau kitą su nuogumu ir skirtingomis kultūromis susijusį pavyzdį. Indija, šalis, kurioje gimė „Kamasutra“, po anglų kolonizacijos iki šiol gyvena persisėmusi kone karalienės Viktorijos epochos požiūriu (kompleksais) į kūną; tuo įsitikinau, prieš keletą metų pamačiusi, kaip didmiestyje net plastikiniai manekenai parduotuvių vitrinose negali būti apnuoginti nė akimirkai ir perrenginėjant naujos kolekcijos drabužiais lėlės rūpestingai pridengiamos audeklo gabalais. Tačiau toks puritoniškumas nepadėjo Indijai tapti pavyzdinga šalimi – čia iki šiol vyraujantys įvairūs su kūnu susiję tabu nepagerino moterų ir vaikų teisių situacijos.

Žinau, kad šokinėju po laiką ir po pasaulį, bet grįžkime vėl į JAV. Kai valstybė arba galingos kompanijos ima reguliuoti, kas gali būti daroma su mūsų pačių kūnais, yra didelis pavojaus signalas. Pastarasis abortų uždraudimas Alabamoje man yra viena liūdnesnių šių metų naujienų. Subtilesnis kūno laisvės suvaržymas vyksta socialinėse medijose, kuomet didžiųjų platformų valdyba sprendžia, ką mes galime vieni kitiems rodyti, o ko ne. Viskas lyg ir mūsų pačių saugumui, tik kyla daug klausimų. Prieš keletą metų socialinis tinklas „Instagram“ užblokavo[1] merginos nuotrauką, kurioje ji nusifotografavo su menstruacijų palikta kraujo dėme ant kelnių. Nors vėliau instagramas parašė atsiprašymo laišką, paties draudimo žinutė buvo aiški – menstruacijos yra tabu. Kitas iki šiol socialinėse medijose vyraujantis draudimas: vyrų spenelių nuotraukos leidžiamos, moterų spenelių – draudžiamos, trinamos, blokuojamos. Bet, pavyzdžiui, kaip daro ne vienas fotografas, galima nuogą moters spenelį nuotraukoje fotošopo programėle „užlopyti“ uždedant vyriško plaukuoto spenelio nuotrauką – tada viskas gerai.

Prieš kelias dienas feisbukas mane užblokavo už tai, kad pažeidžiau jų privatumo politiką: pasidalinau savo ketverių metų dukters nuotrauka iš paplūdimio, ten mergaitė pozavo be marškinėlių. Už tai buvau nubausta – man buvo uždrausta dvidešimt keturias valandas dalyvauti feisbuko gyvenime. Tiesa, galėjau matyti draugų naujienų srautus, bet spausti „patinka“ ar pasidalinti nauju savo įrašu – ne. Gavau žinutę, kad jei kitąsyk vėl pažeisiu taisykles, mane nubaus neleisdami dalyvauti savaitę, o jei vėl prasižengčiau – dar ilgiau. Gan arogantiška feisbukui taip elgtis ir uždrausti dalyvauti; čia slypi jų tikrumas, kad dalyvauti aš noriu. O jeigu imsiu ir nebenorėsiu? O jeigu to nebenorės kritinė masė vartotojų? Apie feisbuko saulėlydį kalbama senokai, nesiimu to čia vertinti. Dabar man svarbus mūsų kūno laisvės aspektas. Vaikų atvaizdai – itin jautri tema, ir suprantu tėvus, pasirenkančius į socialines medijas nekelti absoliučiai jokių savo atžalų nuotraukų. Tačiau uždrausti mažo vaiko be marškinėlių nuotrauką išsyk yra vaiko seksualizavimas, į tą kūną žvelgiant ne pagal sveikos visuomenės standartus, bet pedofilijos akimis. Tik, klausimas, kodėl visiškas visuomenės užribis staiga tampa tuo, kas diktuoja mūsų kasdienybės normas?

Nuogas vaikas paplūdimy yra tiesiog vaikas, ir tai yra geriau, nei moteriško bikinio imitacija pridengta mergaitė su aiškia užuomina į tai, kokiu kūnu ji taps vėliau. Nesu tikra, kaip dabar yra Lietuvoje, bet noriu tikėti, kad kūno laisvė paplūdimiuose vis dar egzistuoja. Deja, JAV kartais net nuošalesniame paplūdimyje leidusi savo mergaitėms turkštis nuogoms sulaukiu nerimo iš amerikiečių giminaičių.

Esu už tai, kad nereikia kelti visiškai nuogų vaikų nuotraukų į socialines medijas, visų pirma, dėl pačių vaikų, kuriems užaugus gali būti nemalonu.

Dažniausiai jų nuogąstavimai skamba, kad šitaip skatinu pedofiliją. Bet kaip moterų apranga nepaverčia vyrų prievartautojais, taip ir vaikų kūnai nepaverčia kiekvieno juos matančio iškrypėliais. Priešingai – kultūrose, kur kūnai labiausiai dangstomi, egzistuoja didžiausias seksualinis alkis ir mažiausiai pagarbos. Ten, kur netyčia šmėkštelinti apnuoginta alkūnė stebėtojui sukelia jaudulį, negali būti sveiko santykio su kūnais. Ir atvirkščiai, pavyzdžiui, nuolat matydami žmones su šortais, įvairiausių formų ir spalvų šlaunis suvokiame kaip tiesiog šlaunis.

Esu už tai, kad nereikia kelti visiškai nuogų vaikų nuotraukų į socialines medijas, visų pirma, dėl pačių vaikų, kuriems užaugus gali būti nemalonu. Tačiau vaiko be marškinėlių atvaizdo uždraudimas yra vaiko be marškinėlių fetišizavimas, kaip ir mažų mergaičių skatinimas dėvėti liemenėlių imitacijas. Tikiuosi, kad ši tendencija pasaulyje ne plis, bet pasikeis, kaip ūmai pasikeitė feisbuko ideologija žindymo nuotraukų atžvilgiu, – anksčiau tokias nuotraukas draudęs ir blokavęs kaip nepadorias (čia vėl susiduriame su absurdišku žindymo seksualizavimu), vos Markui Zuckerbergui susilaukus pirmagimės, feisbukas tapo žindyvių atvaizdų gynėju.

[1]https://www.businessinsider.com/instagram-censored-a-photo-of-woman-on-her-period-2015-3

20180218

Įkelk naujieną

Nuotraukos
Nuotraukos
Kelkite nuotraukas tiesiai iš kompiuterio arba spauskite pridėti nuotrauką/as
Nuorodos į audiovizualinę informaciją
Autorius