Muzika

2021.06.11 22:09

Įspūdingas startas: kultūrai prikeltas Lukiškių kalėjimo erdves sudrebino „Solo Ansamblis“

Ramūnas Zilnys, LRT.lt2021.06.11 22:09

Didelė alternatyvios muzikos gerbėjų minia penktadienio vakarą traukė ten, kur dar prieš kelerius metus jokių minčių apie koncertus nebuvo.

117 metų istoriją skaičiuojančiame Lukiško kalėjimo komplekse šįmet įsikūrė menininkų rezidencijos ir pramogų ir renginių erdvės. Savo vietą buvusiose kalėjimo patalpose rado „ba.“, „Egomašina“, „Synaesthesis“, „Twenty Fingers Duo“, „jauti“, „Timid Kooky“ ir kiti žinomi alternatyvios muzikos atlikėjai, tapytojai iš Meksikos, „Rupert“ edukacijos programos dalyviai, fotografų ketvertas „Lunatikai“, drabužių dizaineriai „Egyboy“, Baltarusijos režimui nepritariantys menininkai ir kiti kūrėjai.

Miestiečiams ir Vilniaus svečiams traukos centru turėtų tapti kalėjimo kiemo erdvė – su barais ir didele vieta po atviru dangumi koncertams.

Ketvirtadienio vakarą joje įvyko nemokamas renginys, kuriame pasirodė naujam gyvenimui prikeltame kalėjimo komplekse reziduojantys menininkai, o penktadienį minia žmonių traukė į pirmąjį mokamą koncertą – pasirodymą čia surengė viena madingiausių šių dienų alternatyvios muzikos grupių „Solo Ansamblis“.

Į koncertą susirinko apie du tūkstančių žiūrovų su galimybių pasais – juos įgyti buvo galima ir renginio vietoje, kur įrengti greitojo antigenų testavimo laboratorija.

„Solo Ansamblis“ Vilniuje pasirodymą surengė po devynių mėnesių pertraukos – pakankamai, kad, švelniai tariant, grupės gerbėjai sostinėje būtų spėję jos šiek tiek pasiilgti.

Juolab kad šiai grupei, objektyviai vertinant, pandemija smogė pačiu netinkamiausiu metu. Prieš pusantrų metų „Solo Ansamblis“ išleido antrąjį albumą „Olos“, už kurį susišlavė krūvą M.A.M.A. apdovanojimų, o už jame skambėjusios dainos „Dansingas“ klipą – keletą KLIPVID apdovanojimų ir prizą garsiame tarptautiniame Lidso kino festivalyje Didžiojoje Britanijoje.

Tai metas, kai sėkmę ir susidomėjimą išties logišką paversti gausiais koncertais, tačiau didžiąją dalį šių ir praėjusių metų keturi gotiškos tamsos kupiną elektroninę muziką kuriantys aktoriai negalėjo to daryti.

Užtat penktadienio vakarą ore tvyrojo jausmas, lyg būtų atpalaiduota per ilgą laiką susikaupusi įtampa. Kone sausakimšas buvusio kalėjimo kiemas (prieš koncertą prie vartų išsirikiavo ilgos eilės) džiaugėsi, klykė ir šoko taip, lyg tai būtų paskutinis vakarėlis šioje pandemijos nukamuotoje planetoje.

Ir taip, dėl miesto tvarkos ribojimų „Solo Ansambliui“ teko pasirodyti dienos šviesoje, o tai nėra labiausiai įprasta aplinka šiai grupei.

„Liūdni šokiai“ ir „dainos, kurios geriausiai skamba tamsoje“ yra apibūdinimai, kurie šiai grupei galbūt taikomi net kiek per dažnai, bet tiesos yra – prieblandoje „Solo Ansamblio“ muzika sukuria dar didesnį efektą.

Bet šį penktadienį tai buvo jau nesvarbu. Dūmų uždanga scenoje, šviesos efektais blyksinti scenoje pakabinta kaukolė, „Dansingas“, „Moteris“, „Juoda juoda juoda naktis“, „Baloje“ ir kiti didžiausi grupės hitai, išsišiepę muzikantų veidai (tipiškam „Solo Ansamblio“ santūrumui šį kartą scenoje jau neliko vietos) – visa tai sukūrė ilgai, gal net per ilgai lauktos šventės įspūdį.

Tai, kas Lukiškių mūrų ir spygliuotos vielos įrėmintame kieme vyko per paskutines koncerto dainas, galima apibūdinti tik kaip masinę ekstazę – žiūrovų šūksniai tikriausiai sklido toli už kalėjimo sienų.

Grupės nario Jono Šarkaus į minią mestas drabužis tik paliudijo šio vakaro būseną – didžiulį malonumą nuo šio pasirodymo jautė ne tik žiūrovai, bet ir patys muzikantai.

Kaip gana neįprastą, su popmuzikos šablonais nieko bendra neturinčią muziką grojanti ketveriukė virto vienu aktualiausių Lietuvos scenos reiškinių? Klausimas, į kurį atsakymo turbūt neverta ieškoti. Aišku viena – su „Solo Ansambliu“ gerbėjų, sekančių kiekvieną žingsnį, perkančių suvenyrus ir einančių į kiekvieną koncertą, ištikimybe šiuo metu mažai kas gali varžytis.

Kas toliau? Tikėtina, kad šią savaitę oficialiai duris atvėrusi buvusi kalėjimo erdvė bent keliems mėnesiams taps viena madingiausių sostinės erdvių tiems, kurie yra pasiilgę įdomesnių garsų ir neatsibodusios aplinkos.

Įspūdinga scena su skritulio formos stogu, sukonstruota specialiai šiai erdvei, žiūrovus pasitiks visą vasarą, taip pat čia bus rengiamos diskotekos, naktinės ir dieninės ekskursijos po Lukiškių kompleksą, o ateityje planuojama ir daugiau veiklų, kurios, tikimasi, publiką pritrauks kiekvieną savaitės dieną.

Šią vasarą Lukiškių kalėjime suplanuoti Kabloonak, „shishi“, Justino Jaručio, „Golden Parazyth“, Evgenyos Redko, „jauti“, „Garbanoto“, „ba.“, „Kamanių šilelio“, „Egomašinos“, „Timid Kooky“, Sauliaus Petreikio, „Arklio galios“ ir daugelio kitų koncertai.

Čia taip pat planuojami ir kiti renginiai ar festivaliai, atviros architektūros festivalis, albumų perklausos, kino seansai, aktyvaus laisvalaikio renginiai ar nacionalinio pripažinimo sulaukę spektakliai.

Bet kuriuo atveju – Vilnius turi naują traukos centrą su ryškiu alternatyviu atspalviu, kiek primenančiu panašius netradicinių erdvių pritaikymus kituose pasaulio didmiesčiuose, o taip pat ir Lietuvoje – pavyzdžiui, buvusiame fabrike įrengtą „Loftą“ Vilniuje.

„Pasaulyje yra pavyzdžių, kai kalėjimai virsta kultūrinėmis erdvėmis. Mes turime daug planų šioje vietoje nuveikti įdomių dalykų. Tai tik pradžia“, - sakė buvusiu Lukiškių kalėjimu dabar besirūpinantis koncertų agentūros „8 Days A Week” partneris Martynas Butkevičius.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.