2020.07.31 15:37

Pagaliau mokslininkai išsiaiškino, kas sukelia aštrų prakaito kvapą

LRT.lt2020.07.31 15:37

Jorko universiteto mokslininkai išsiaiškino, kas sukelia aštrų kūno kvapą. Jie susiejo prakaito kvapą su fermentu, kurį turi tam tikras mikrobas, gyvenantis žmogaus pažastyje, rašo „The Guardian“.

Norėdami įrodyti, kad fermentas yra pagrindinė cheminė kvapo priežastis, mokslininkai perkėlė jį į kitą nekaltą pažastų mikrobą ir pažymėjo, kad jis taip pat pradėjo skleisti blogus kvapus.

Mokslininkai mano, kad šis darbas padės kurti efektyvesnius dezodorantus ir antiperspirantus. Jie svarsto, kad žmonės galėjo paveldėti mikrobus iš senovės protėvių primatų .

Žmonės tiesiogiai negamina aštriausių kūno kvapo sudedamųjų dalių. Erzinantys kvapai, vadinami tioalkoholiais, išsiskiria kaip šalutinis bioproduktas, kai mikrobai minta kitais ant odos esančiais junginiais.

Jorko universiteto mokslininkų komanda neseniai atrado, kad dauguma mikrobų, esančių ant odos, negali išskirti tioalkoholių. Tačiau tolimesni testai parodė, kad viena pažastyse įsikūrusi mikrobų grupė, vadinama Staphylococcus hominis išskiria šiuos junginius. Bakterijos skleidžia dvokiantį tvaiką, kai vartoja bekvapį junginį, vadinamą Cys-Gly-3M3SH, kurį išskiria prakaito liaukos pažastyje.

Žmonės turi dviejų tipų prakaito liaukas. Echrininės liaukos dengia viso kūno odą. Šios liaukos yra labai svarbios kūno vėsinimo sistemai. Apokrininės liaukos yra tam tikrose kūno vietose, pavyzdžiui, pažastyse, speneliuose, lytiniuose organuose. Jų vaidmuo nėra toks aiškus.

Rašydami žurnale „Scientific Reports“, Jorko mokslininkai aprašė, kad jie atrado fermentą, kuris apokrininių liaukų išskiriamą Cys-Gly-3M3SH junginį paverčia į aštrų tioalkoholį 3M3SH.

Pasak tyrimą atlikusio mokslininko Gavino Thomas’o, bakterija suvalgo šiek tiek išskiriamo junginio, tačiau dalį jos išspjauna, o tai ir yra tos molekulės, kurias mes atpažįstame kaip kūno kvapą.

Atradę „kūno kvapo fermentą“, tyrėjai patvirtino jo vaidmenį kavpo atsiradimui perkeldami jį į Staphylococcus aureus – mikrobą, kuris paprastai nėra susijęs su jokiu kūno kvapu. Taip padarius, Staphylococcus aureus taip pat ėmė skleisti kūno kvapą.

Šis tyrimas, bendradarbiaujant su „Unilever“ bendrove, iškelia naujų galimybių dezodorantų kūrimui. Nauji dezodorantai galėtų neutralizuoti pačius aktyviausius kūno kvapą skleidžiančius mikrobus, o likusią mikroorganizmų bendruomenę palikti nepaliestą.