Kultūra

2020.04.10 14:03

Karantino įkalinti lietuvių aktoriai kuria naują laidą: kas vonioje, kas spintoje, o kas – Maskvos centre

Mindaugas Klusas, LRT.lt2020.04.10 14:03

Jau šį vakarą ir kasdien LRT KLASIKOJE ir LRT RADIJUJE bus vėl skaitoma poezija. Išsiilgusiems vidurnakčio lyrikos. Tarp sienų įkalinti Lietuvos aktoriai peržvelgė savo knygų lentynas, atsivertė mėgstamų poetų eilėraščius ir dalijasi jais su LRT klausytojais, kurdami savadarbius įrašus. Kas kur gali. Išradingumas, kaip netrukus paaiškės, beribis.

Nauja laida „Karantino lyrika“ mėgins atitraukti klausytojų mintis nuo karantino aktualijų ir išsivesti juos į keistus, spalvingus, magiškus, erdvius eilėraščių pasaulius. Kai draudžiama keliauti ir susitikti fizinėje erdvėje, galima tai padaryti radijo eteryje ir poezijoje.

Įsiveržė lyg cunamis

Teatro pora – Rasa Samuolytė ir Dainius Gavenonis – įstrigo Maskvoje. Į Rusiją išvažiavo filmuotis ir dėl karantino priversti joje pasilikti. Skrydžiai į Lietuvą atidėti iki gegužės pradžios, tačiau aktorius labiau liūdina tai, kad COVID-19 grėsmė sustabdė kino projektą.

„Buvo likusios vos kelios filmavimo pamainos. Filmuojamės su šešiamečiais vaikais. Todėl būgštaujama, kad per ilgesnę pertrauką jie ūgtelės ir nepavyks sujungti jau nufilmuotos medžiagos. Apskritai norisi, kad šis projektas nebūtų uždarytas dėl aplinkybių, kurios kaip cunamis įsiveržė į mūsų gyvenimus“, – kalbinama LRT.lt, teigė R. Samuolytė.

Aktoriai gyvena bute pačiame Maskvos centre. Raudonoji aikštė pasiekiama per tris minutes. Todėl sukurti poezijos įrašą nebuvo paprasta – tai kaimynai už sienos ką nors remontuoja, tai skalambija cerkvių varpai.

„Be to – juokinga – gyvename dviese, tad kol vienas rašo, kitas turi apmirti, sustingti“, – nusijuokė Rasa. Ji įrašė penkis Daivos Čepauskaitės, mylimiausios savo poetės, eilėraščius. Beje, į Maskvą atsiųstus pačios autorės, šeimos draugės. O Dainius pagaliau apsisprendė – skaitys Vytauto Mačernio Šeštąją viziją.

Pora buvo aprūpinta medicininėmis kaukėmis, pirštinėmis, dezinfekciniu skysčiu. Kad nesijaustų įkalinti, aktoriai vis išeina pasivaikščioti, suka ratuką aplink savo rajoną. Žmonių sutinka nedaug, o pirmąją karantino savaitę šie apskritai buvo išnykę.

Maskvoje R. Samuolytė ir D. Gavenonis filmuojasi kino režisierės Tatjanos Fiodorovskajos pilnametražiame debiute, darbiniu pavadinimu „Baltasis banginis“. Vaidina porą, mėginančią susidoroti su atsakomybe ir našta, užgulusia po įsivaikinimo.

Naktį spintoje...

Aktorė Aldona Vilutytė turi labai gerą bičiulę germanistę, teatrologę prof. Ireną Veisaitę. Dar iki karantino ji lankydavosi pas kiek prasčiau dabar matančią profesorę ir skaitydavo jai knygas. Tačiau ir karantinas tokio užsiėmimo nenutraukė – knygų ištraukas Aldona įrašanti ir siunčianti I. Veisaitei internetu. Tad „Karantino lyrikos“ pasiūlymas jai buvo netikėtas, tačiau iš esmės sutapo su kasdiene veikla.

Aktorė prisipažino gyvenanti poezija, rengianti vakarus, „Literariumą“, dalyvaujanti „Vilniaus lapuose“. O įrašus kurianti jau 25 metus. Laidoje „Karantino lyrika“ A. Vilutytė skaitys Nobelio literatūros premijos laureatės Wislawos Szymborskos eiles. Kodėl? „Nes su ja pasikalbu. Jos eilėraščiai – neįtikėtini. Autorę atradau prieš daug metų ir vis aplanko poreikis jos dar paskaityti“, – LRT.lt teigė aktorė.

Įrašinėjusi naktį... Spintoje. „Beveik į ją sulindusi, kad nebūtų pašalinių garsų. Taip patarė garso režisieriai“, – juokėsi A. Vilutytė.

Tikra karantino lyrika

Aktorius Andrius Bialobžeskis yra parengęs per dešimt poezijos programų – nuo Henriko Radausko iki šiuolaikinių autorių. Skaitomos „non stop“ jos truktų penkias valandas. Garso įrašas „Karantino lyrikai“ jį nuvedė į Valstybinį jaunimo teatrą.

„Na, ką... – pradėjo pasakojimą aktorius, – mano namuose dabar vyksta mokymasis nuotoliniu būdu. Stengiausi atsikelti pirmas, tačiau netrukus visi ėmė bruzdėti, dar šuo tipena. Tikra karantino lyrika. Tad ieškojau tyliausios vietos ir užsidariau vonios kambaryje.“

Ten A. Bialobžeskis įskaitė Henriką Nagį, išsiuntė į LRT. Tačiau „Karantino lyrikos“ rengėjų netenkino įrašo kokybė, tad aktorius patraukė į Jaunimo teatrą. „O ten gerai – nė vieno žmogaus. Nuėjau į Mažąją salę ir mėginau vėl įrašinėti. Pasirodo – joje labai aidu“, – pasakojo aktorius. Galiausiai LRT žmonės patikino, kad bus deramai sutvarkytas ir į eterį paleistas vonios įrašas.

Pirmasis klausytojas – katinas

Aktorė Airida Gintautaitė daug negalvojusi iškart nusprendė skaityti senąjį Sigitą Parulskį. Ne tiek Parulskis senas, kiek jo eilėraščiai – iš ankstyvųjų. Pirmiausia aktorė užsimanė „Baladės apie ilgesį“, nes ano laiko nuotaikos, esą, buvo panašios į dabartines karantinines: „Buvome tarsi pakibę – nei pririšti, nei paleisti, nežinojome, kas atsitiko ir kas mūsų laukia.“ Vienos baladės, kad ir labai geros, „Karantino lyrikos“ rengėjams buvo negana, tad aktorė susirado daugiau kūrinių iš rinkinio „50 eilėraščių“.

Dėl S. Parulskio net susikibo su kolega Dariumi Gumausku. Šis nusileido, pasirinko Tomą Venclovą. A. Gintautaitei, daug valandų praleidusiai garso įrašų studijose, labai patiko namudinis įrašinėjimas nauja programėle „Audacity“. Jautėsi techniškai ūgtelėjusi. Tik katinas į ją žvelgė įtariai: šitiek laiko namie netarusi nė žodžio šeimininkė staiga sušneko!

Aktorė Vilma Raubaitė savo įrašus laidai „Karantino lyrika“ atsiuntė iš Vienos, kur dabar gyvena. Apsisukusi sumanydavo įrašyti vis naują autorių, dar tą ir dar kitą. Kolegė Emilija Latėnaitė izoliavosi kaime, gamtoje. Justas Tertelis įrašą darė savo automobilyje, nes namie dūksta du maži vaikai ir tai vienintelė vieta, kur tylu. O kai kurie tyliai prisipažino, kad nemoka skaityti poezijos, ir dalyvauti atsisakė.