Kultūra

2020.04.02 20:03

„Kino pavasario“ apdovanojimų ceremonijos naujienos: festivalis pratęstas, žadamas autokinas ir balkonų kinas

Austėja Mikuckytė-Mateikienė, LRT.lt2020.04.02 20:03

Ketvirtadienį vyko virtualioji „Kino pavasario“ apdovanojimų ceremonija festivalio feisbuko paskyroje. „Festivalis namuose tęsis tol, kol tęsis karantinas, vėliau kelsimės į kino sales. Siųskite lokacijas, kur daug balkonų, ir galbūt mes atvešime kino ekraną. Taip pat sugrįš senas geras autokinas“, – naujienomis stebino festivalio „Kino pavasaris“ vykdantysis direktorius Algirdas Ramaška.

A. Ramaška kalbėjo: „Ši apdovanojimų ceremonija – pats beprotiškiausias dalykas. Jautėme be galo stiprų jūsų, žiūrovai, palaikymą.“ Prie padėkų prisijungė ir festivalio direktorė Vida Ramaškienė.

Videoįrašais sveikino kultūros ministras Mindaugas Kvietkauskas ir Vilniaus meras Remigijus Šimašius. „Ne visuomet taip būdavo, bet šiemet jų palaikymas buvo tikrai jaučiamas“, – džiaugėsi A. Ramaška.

Festivalis sulaukė 55 tūkstančių filmų peržiūrų. Pasak A. Ramaškos, tai didžiulis žiūrovų palaikymas, nes svarbu nepamiršti, kad pagal rinkos tyrimų įmonės „Kantar“ duomenis įsigyta peržiūra naudojasi dažniausiai du žmonės, o kartais – trys ir daugiau.

„Žiūrovų simpatijų prizas“

„Žiūrovų simpatijų prizas“ šiemet atiteko režisieriaus Jano Komasa filmui „Kristaus kūnas“. Festivalio meno vadovė Mantė Valiūnaitė teigė, jog šis laimėjimas nėra netikėtas. Filmas susilaukė labai daug žiūrovų dėmesio.

Filme pasakojama apie 20-metį Danielį, po sunkaus nusikaltimo patiriantį dvasinę transformaciją jaunimo pataisos namuose. Atėjus metui juos palikti, jis svajoja tapti kunigu, tačiau kriminalinė praeitis tam neįveikiama kliūtis. Pakeliui į naują darbo vietą jis persirengia kunigu ir dėl komiško atsitiktinumo perima nuošalaus miestelio parapiją. Neįprasta jauno, charizmatiško dvasininko praktika tampa akstinu vietinei bendruomenei pradėti susitaikymo procesą po neseniai įvykusios tragedijos. Tačiau Danielio praeitis netrunka pasivyti.

M. Valiūnaitė kalbino pagrindinį vaidmenį filme atlikusį Bartoszą Bielenia ir apie jį atsiliepė kaip apie labai intelektualų ir ramų pašnekovą: „Šiuo metu jis sodyboje, klausosi braziliškos muzikos. Ji Lietuvoje gali būti greitai taps populiari.“

Filmo režisierius Janas Komasa teigė: „Norėjau parodyti, kad visuomenėms yra vilties vėl susisieti. Sukurti šį filmą nebuvo lengva, bet mums pavyko.“

„Europos debiutų konkursas“

Pagrindinėje festivalio konkursinėje programoje „Europos debiutų konkursas“ šiemet dalyvavo 11 filmų. Juos nuotoliniu būdu vertino tarptautinė žiuri: kino kritikas, Roterdamo kino festivalio programos sudarytojas Evgeny Gusyatinskiy (Rusija, Nyderlandai), kino kritikas Boydas van Hoeij (Nyderlandai, Liuksemburgas), Geteborgo kino festivalio meno vadovas Jonas Holmbergas (Švedija), „New Europe Film Sales“ pardavimo vadovė Katarzyna Sinarska (Lenkija), menininkė ir režisierė Rugilė Barzdžiukaitė (Lietuva).

Viena komisijos narių R. Barzdžiukaitė tvirtino, jog tarp komisijos narių buvo daug prieštaravimų, kol pavyko susitarti. Tačiau sutarti dėl geriausio filmo buvo lengva.

„Europos debiutų konkurse“ geriausiu filmu paskelbtas kūrinys „Paukščių metamorfozė“, režisuotas Catarinos Vasconcelos. A. Ramaška kalbėjo: „Tiesiog neturiu žodžių šiam filmui apibūdinti, tai – pauzė pamąstymui, nemaniau, kad kinas man gali suteikti tai, ką suteikė šis filmas.“ Šis filmas – asmeninė režisierės istorija, jos debiutas, turintis mažą biudžetą.

C. Vasconcelos gyrė festivalio programos polifoniją, džiaugėsi būdama to dalimi ir dėkojo organizatoriams už drąsą.

Geriausiu režisieriumi pripažintas Fyzal Boulifa, sukūręs filmą „Lin + Liusi“. Neišskiriamos draugės Lin ir Liusi savo gyvenimus kūrė mažame Anglijos miestelyje, kuriame ir užaugo. Lin, ramesnė iš draugių, jau seniai ištekėjo už pirmo vaikino ir atsakingai augina mažą dukrelę.

Kai charizmatiškoji Liusi susilaukia naujagimio, Lin džiūgauja ir viliasi, kad tai padės sutramdyti vėjavaikę draugę, nes šios elgesys nuolat provokuoja miestelio paskalas. Tačiau net ir motinystė Liusi nepakeičia. Netrukus tragiškas įvykis pateiks jaunų moterų draugystei lemtingą išbandymą.

Geriausio aktoriaus titulas atiteko aktorių ansambliui: Jeremie Laheurte, Djanis Bouzyani ir Anthony Bajon.

Jie vaidino filme „Tu verta geresnio“. Po Remio neištikimybės jį beprotiškai mylėjusi Lila negali susitaikyti su išsiskyrimu. Vieną dieną Remis pareiškia, kad keliauja apmąstyti klaidų ir ieškoti savęs į Boliviją. Bet po kiek laiko paskambinęs pasako, kad jų meilės istorija dar nebaigta. Gyvenimo painumas Lilai tampa nepakeliamas. Tarp negęstančios meilės Remiui, nevykusių pasimatymų ir netylančių diskusijų su ją guodžiančiais ir drąsinančiais draugais Lila iš visų jėgų stengiasi neprarasti savęs.

Geriausiomis aktorėmis tapo Roxanne Scrimshaw ir Nichola Burley, suvaidinusios filme „Lin + Liusi“. Kaip pastebi kritikė Aistė Račaitytė, filmas „įdomus savo vaizdiniu minimalizmu ir nepriekaištinga aktorių vaidyba.“

„Cineuropa“ apdovanojimas atiteko režisieriui Karoliui Kaupiniui ir jo filmui „Nova Lituania“. Tarpukario Kaune gyvenantis geografijos profesorius Feliksas Gruodis (Aleksandras Kazanavičius) pateikia Vyriausybei beprotišką idėją – išgelbėti šalį nuo pražūties sukuriant atsarginę valstybę užjūryje. Profesoriumi patiki tik politika nusivylęs šalies premjeras (Vaidotas Martinaitis). Kol abu vyrai sprendžia, gelbėti kitus ar save, griūva vieno iš jų santuoka. Filmas pripažintas geriausiu Atėnų ir Rygos kino festivaliuose.

„Prizas skiriamas už absurdiškai ir elegantiškai atvaizduotas kolonijines Europos nesėkmes, klaidingai save vertinant kaip gelbėtojus ir civilizacijos nešėjus, bei sunkias pavaldžių kultūrų pastangas išsaugoti savo balsą“, – apdovanojimą argumentavo „Cineurope“ atstovai

K. Kaupinis, darydamas aliuziją į filmą ir šios dienos situaciją, kalbėjo: „Nova Lithuania pasirodo yra ten, kur visuomet ir buvo.“ Jis pažadėjo pradėti filmą rodyti iš karto, kai tik atsidarys kino teatrai.

Geriausio filmo nugalėtojui atiteko 5 000 eurų, o kitų nominacijų laimėtojams – po 1 000 eurų. Taip pat laimėjusiems kino kūrėjams bus išsiųstos skulptoriaus Žilvino Stankevičiaus specialiai jubiliejiniam „Kino pavasariui“ kurtos statulėlės.

„Trumpasis konkursas“

Šiemet „Trumpame konkurse“ varžėsi 30 filmų iš visos Europos. Geriausią trumpametražį konkursinės programos filmą nuotoliniu būdu rinko lietuvių režisierius Andrius Blaževičius, graikų režisierė Konstantina Kotzamani ir festivalio „Berlinale“ trumpametražių filmų atrankos komisijos narė Simone Spani.

„Trumpajame konkurse“ geriausiu filmu pripažintas Camille Degeye režisuotas kūrinys „Kelionė po kūną“. Laimėtoją paskelbęs kino režisierius A. Blaževičius tikino, kad komisija pastebėjo ypatingą šio filmo gebėjimą sukurti transo būseną.

C. Degeye pažadėjo kitą savo filmą pristatyti gyvai Lietuvoje, o šis turėtų būti netrukus baigtas kurti. Laimėtojai atiteko Vilniaus miesto savivaldybės įsteigtas 3 000 eurų prizas.

Specialus paminėjimas „Trumpajame konkurse“ – filmas „Žiedynas“ (rež. Nicolaas Schmidt). A. Blaževičius šį filmą pavadino ode grožiui.

Po apdovanojimų A. Ramaška pristatė daugybę naujienų: „Festivalis namuose tęsis tol, kol tęsis karantinas, vėliau kelsimės į kino sales. Siųskite lokacijas, kur daug balkonų, ir galbūt mes atvešime kino ekraną. Taip pat sugrįš senas geras autokinas.“

Festivalio uždarymo filmas šiandien rodomas tuščioms Lietuvos kino salėms. „Nes ir jos ilgisi žiūrovų“, – kalbėjo A. Ramaška, kviesdamas žiūrėti Xaviero Dolano filmą „Matijas ir Maksimas“ (Matthias & Maxime).

Festivalio „Kino pavasaris“ vaizdo įrašas: