Eismas

2018.04.24 07:27

Nukreipė žvilgsnį į „City Bee“ taranuotą pavėžėtojo automobilį: kilo įtarimas

Sekmadienio paryčiais Vilniuje įvyko kraupi avarija – neblaivus vyriškis, išsinuomavęs „City Bee“ automobilį, rėžėsi į prie sankryžos stovėjusio pavėžėtojų įmonės „Toyota Prius“ galą ir pražudė šiame automobilyje sėdėjusią merginą.

Po nelaimės bemat kilo daugybė diskusijų, kaip pažaboti girtus vairuotojus. Savo mintis apie alkoblokų būtinybę trumpalaikės nuomos automobiliuose išreiškė ir susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Tačiau garsus lenktynininkas Benediktas Vanagas atkreipė dėmesį ir į kitą tragedijos pusę – visiškai sumaitotą pavėžėtojo „Toyota Prius“. 

Net ir stiprių avarijų mieste metu žmonės paprastai atsiperka sužalojimais, tad kodėl šįkart avarija baigėsi merginos mirtimi?

B. Vanagas pastebėjo, kad „City Bee“ „Volkswagen Golf“ po smūgio atrodė pažeistas palyginus nestipriai, o avariją sukėlęs vyriškis nė kiek nesusižeidė. Tačiau pavėžėtojo automobilis buvo suknežintas lyg skardinė.

Atkreipė dėmesį į pasekmes

Tai B. Vanagui sukėlė įtarimų, kad galbūt anksčiau šis „priusas“ jau buvo patekęs į avariją ir po jos atmestinai suremontuotas.

„Aš teigti negaliu, bet iš bendro išsilavinimo matant taip sudaužytą automobilį tikrai padaryčiau ekspertizę“, – sakė pašnekovas. 

Po avarijų neatsakingai suremontuoti, išoriškai gražūs, bet neatkurtomis saugumo zonomis automobiliai yra ne naujiena Lietuvos keliuose. Tačiau B. Vanagas pabrėžė, kad verčiantis keleivių vežimu tokius automobilius reikia tikrinti labai atidžiai. 

„Automobilio galas apsaugotas prasčiau nei priekis. Bet tai labai jautrus atvejis, nes pavėžėjimo įmonės dirba su žmonėmis. Reikia labai atidžiai tikrinti, su kuo vežami žmonės“, – pastebėjo jis. 

Vis tik pavėžėjimo įmonių automobilių tikrinimas turi didelę spragą. Taksi automobiliai techninę apžiūrą turi pereiti kas pusę metų, o pavėžėtojų automobiliai šios prievolės išvengia ir yra tikrinami kas dvejus metus.

Bet net ir tai ne visuomet gelbsti, nes buvusių kėbulo pažeidimų per techninę apžiūrą paprastai nepavyksta pamatyti, ypač jei išoriškai automobilis atrodo tvarkingai. 

Tokia deformacija – normali?

Yra ir dar vienas niuansas – galbūt šis „Toyota Prius“ tikrai anksčiau nebuvo patekęs į avariją ir tokia didžiulė kėbulo deformacija buvo užprogramuota jo konstrukcijoje?

To sužinoti neįmanoma, nes saugumo bandymuose automobiliai patiria tik smūgius į priekį bei į šoną. Mašinos galas nedaužomas nei europietiškuose „Euro NCAP“, nei amerikietiškuose IIHS saugumo bandymuose, todėl neaišku, kaip jis turėtų atlaikyti tokį smūgį.

Priežastis, kodėl tokių bandymų nėra, labai paprasta – stiprūs smūgiai į automobilio galą yra nepaprastai retas avarijos tipas. 

Susidūrimų priekiu metu, kai mašina trenkiasi į sieną ar medį arba kaktomuša susitrenkia du automobiliai, judėjimo greitis labai dažnai viršija 100 km/val. Smūgių į šoną metu greitis taip pat paprastai būna didžiulis.

Tuo tarpu avarijos, kai atsitrenkiama į kito automobilio galą, paprastai įvyksta mieste, startuojant arba stabdant, kai smūgio metu automobilis juda 20 km/val. ar dar mažesniu greičiu. 

Net jei kažkas užsižiopsojęs įvažiuoja į kitą mašiną autostradoje, abu automobiliai juda ta pačia kryptimi ir greičių skirtumas būna minimalus.

Todėl galinė automobilių dalis paprastai nėra tokia tvirta, kaip priekinė.

Sekmadienio naktį įvykusi avarija paneigė visas įprastų avarijų schemas. Preliminariais duomenimis, „Toyota Prius“ (bei mažesnį smūgį gavęs BMW) stovėjo prie šviesoforo, o girtas vairuotojas atlėkė dideliu greičiu ir trenkėsi net nestabdydamas, lyg nematęs priešais buvusios mašinos.

Gali būti, kad ne pirmos jaunystės „Prius“ nebuvo sukurtas atlaikyti tokį didelį smūgį, bet tai paaiškės tik pareigūnams baigus tyrimą.

Prabilo apie alkoblokus

Po savaitgalį įvykusios tragedijos susisiekimo ministras Rokas Masiulis prabilo apie neišvengiamus pokyčius.

Ministras patvirtino, kad automobilius trumpalaikei nuomai siūlančioms bendrovėms bus siūloma į mašinas montuoti alkoblokus. 

„Jei reikės, keisime įstatymus. Jeigu žmonės galvoja, kad alkobloką galima duoti papūsti ir draugui, taip nėra, nes jį reikia pūsti ir kelionės metu“, – užtikrino ministras.

Tuo tarpu dėl priverstinio alkoblokų montavimo į „City Bee“ ar „Spark“ nuomojamus automobilius B. Vanagas nebuvo kategoriškas. Jis pastebėjo, kad nuomojami automobiliai policijos reidų metu sulaukia labai daug dėmesio, o didžioji dauguma paslauga besinaudojančių žmonių nėra pažeidėjai.

„City Bee“ turi didelį parką. Bet kokio dydžio investicijų reikėtų sudėti tūkstantį alkoblokų? Ar jie yra geriausia išeitis, nežinau. Jei savo automobilyje žmogus žino, kaip naudotis esama įranga, įsėdus į „City Bee“ ir taip nėra paprasta susiorientuoti. Nebūčiau kategoriškas“, – svarstė B. Vanagas.