Eismas

2019.12.12 19:40

Į ką būtina atkreipti dėmesį prieš atliekant techninę apžiūrą: maži trūkumai gali virsti dideliais rūpesčiais

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2019.12.12 19:40

Lietuvos gatvėmis rieda įvairiausio amžiaus transporto priemonės. Vienos leidžia paskutinius atodūsius, kitos ragauja pirmąją ant kelio pabarstytą druską. Jos labai skirtingos, bet tuo pačiu ir labai panašios – tam, kad galėtų riedėti gatvėmis, joms reikalinga techninė apžiūra ir išrašas, kad transporto priemonė atitinka keliamus reikalavimus. Tačiau kartais dėl išrašo transporto priemonių valdytojai sugalvoja keisčiausių pasiteisinimų.

Transporto priemonės tikrinamos kas 2 metus. Tiesa, dukart dažniau turi būti tikrinamos transporto priemonės, kurios naudojamos keleivių vežimui. Tai yra taksi automobiliai, autobusai. Techninės apžiūros kaina priklauso nuo transporto priemonės. Mopedo techninę apžiūrą galima atlikti už pietų kainą – 5,20 Eur, tuo tarpu automobilių techninės apžiūros kainos priklauso nuo kuro tipo: 14,45 Eur už benzininį, 18,20 Eur už dyzelinį, o už automobilį su dujų įranga teks suploti 23,40 eur.

Nuo 2018-ųjų techniniai reikalavimai yra gerokai sugriežtinti, todėl norintys „praslysti“ transporto priemonių valdytojai techninės patikros centruose apsilanko net ne po kartą. To priežastis – galvojimas, kad jo automobilio trūkumai yra „menki“ ir jie esą neturi įtakos dalyvaujant eisme. Kompiuteriniuose žaidimuose gal ir neturi, tačiau realiame gyvenime turi, ir į tai būtina atkreipti dėmesį.

„Yra nustatyta tvarka, kas yra žymūs, kas nežymūs trūkumai ir kontrolieriai turi viską pažymėti. Ne mes šitą tvarką nustatėme. Kontrolieriai turi viską pažymėti, nes jei nepažymi, patys yra tikrinami. Vieno trūkumo neužrašo, iš karto gauna baudą“, – tikino Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos direktorius Gintautas Šlėderis, leisdamas suprasti, kad apie „praslydimą“ galvojantys transporto priemonių valdytojai turėtų nusiminti.

Kaip tinkamai pasiruošti techninei apžiūrai?

Į techninės apžiūros stotį automobilio nereikėtų vežti aklai. Namų sąlygomis galima pamatyti kai kuriuos trūkumus, dėl kurių automobilis gali neatitikti techninių reikalavimų.

„Reikėtų automobilį vizualiai apžiūrėti, apeiti aplink automobilį, pažiūrėti ar visos lempos dega, posūkių lemputės, numerių apšvietimas, „stop“ žibintas. Jei nedegs vienas iš „stop“ žibintų, tai bus skaitoma, kaip pavojingas trūkumas. Taip pat langų apiplovimas, jei iš dviejų purkštukų vienas neveikia – tai taip pat didelis trūkumas. Tokius dalykus pats transporto priemonės valdytojas gali apsižiūrėti prieš techninę apžiūrą“, – pasakojo techninės apžiūros centro specialistas Tomas Bagdonavičius.

Specialistas tikina, kad 2018-aisiais sugriežtinus sąlygas, kontrolieriai tikrina net ir atrodytų pačią mažiausią smulkmeną.

„Nuo 2018 metų gegužės mėnesį įsigaliojusių pakeitimų net jei nedega viena iš kelių automobilio valstybinius numerius apšviečiančių lempučių, tai yra traktuojama kaip didelis trūkumas. Dėl vienos perdegusios lemputės vairuotojas nepraeina techninės apžiūros“, – sakė specialistas.

Nemažai Lietuvos keliais riedančių automobilių yra techniškai netvarkingi. Vos igiję techninės apžiūros išrašą, kad automobilis tinkamas eksploatuoti, vairuotojai sėda į transporto priemones ir kai kuriuos atsiradusius trūkumus tiesiog pamiršta iki sekančios apžiūros.

„Apie 30 procentų automobilių turi problemų su šviesomis arba lempomis. Vieninteles šviesas galima kažkiek pareguliuoti atliekant techninę apžiūrą. Žmonės įsivaizduoja, kad tai smulkmena, tačiau vienu metu tu neapšvieti kelio, kitu – akini kitą vairuotoją. Tai labai pavojinga“, – dažną automobilių problemą įvardijo Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas spaudai Renaldas Gabartas.

Su kokiais trūkumais automobiliai gali dalyvauti eisme?

Dažnas vairuotojas jo automobilio problemas įvardija kaip menkus trūkumus. Specialistas paaiškino, kokie trūkumai iš tiesų yra menki ir kuriems esant automobilio valdytojas gali gauti techninės apžiūros išrašą.

„Nedidelis trūkumas yra, pavyzdžiui, gabaritinės šviesos, priekyje ir gale. Viena lemputė kažkurioje pusėje gali nešviesti, tai bus nedidelis trūkumas ir apžiūrą valdytojas gali praeiti. Jeigu abi lemputės nešvies vienoje ir kito pusėje – jau nebepraeis techninės apžiūros“, – pasakojo T. Bagdonavičius.

Sugalvoja neįtikėtinų būdų, kaip praeiti techninę apžiūrą

Tačiau transporto valdytojai centrų darbuotojus nustebina ne tik byrančiais automobiliais, bet ir savo originalumu.

„Yra vienas nutikimas Klaipėdoje. Automobilyje neveikė odometro parodymai, tai valdytojas pasiemė mobilųjį telefoną, primontavo prie prietaisų skydelio ir atvažiavęs į techninę apžiūrą tikino, kad pas jį viskas veikia. Informaciją apie judėjimo greitį jis gavo iš palydovo ir sakė, kad viskas veikia. Tai ko tik žmonės nesugalvoja“, – kuriozine situacija pasidalijo G. Šlėderis.

Tuo tarpu Vilniuje vienam transporto valdytojui šunybę iškrėtė jo vaikas. Techninės apžiūros centre kontrolieriui paprašius valdytojo parodyti gesintuvą, užsegamame dėkle vietoj gesinimo įrankio puikavosi krūva saldainių. Kaip paaiškėjo vėliau, žaisdami vaikai pridėjo tėveliui saldainių vietoj gesintuvo, dėl to pastarajam teko raudonuoti.