Eismas

2019.04.29 18:55

Ekspertai perspėja – pasitikrinkite, ar jūsų automobilyje yra saugos oro pagalvės

LRT TELEVIZIJOS laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“, LRT.lt2019.04.29 18:55

Automobilinės saugos oro pagalvės yra viena iš efektyviausių priemonių, užtikrinančių automobilio viduje važiuojančio vairuotojo ir keleivių saugumą. Tačiau ne visi automobiliai, kuriuose jos turėtų būti sumontuotos, iš tikrųjų šią saugos sistemą turi. Kaip veikia saugos oro pagalvės, ir ar įmanoma patikrinti, ar jos yra jūsų automobilyje?

Tai, kad automobiliuose yra saugos oro pagalvės, šiandien atrodo savaime suprantama. Nutikus avarijai jos apsaugo vairuotoją ir automobilio keleivius nuo mirtinų traumų, o kartais eismo įvykio dalyviai dėl šios saugumo sistemos iš automobilio išlipa net be įbrėžimo.

Tačiau toks oro pagalvių saugumo lygis, koks yra dabar, – ilgamečio konstruktorių darbo rezultatas. Įdomu tai, kad, kai buvo pradėtos naudoti, saugos oro pagalvės neretai vairuotojo neapsaugodavo, net priešingai, sukeldavo pavojų jo sveikatai ir gyvybei.

„Jei neklystu, pirmasis oro pagalvių patentas buvo užregistruotas 1952-aisiais Jungtinėse Amerikos Valstijose. Tačiau pirmieji eksperimentai ir pirmieji modeliai buvo ganėtinai keisti.

Pavyzdžiui, vienas iš siūlymų buvo galimybė vairuotojui su mygtuku pačiam aktyvuoti oro pagalvę, jei jis numano, kad bus eismo įvykis.

Į automobilius oro pagalvės pradėtos montuoti maždaug 1970-aisiais, tačiau vis dar buvo įvairių bandymų ir rezultatų, kurie kartais pasibaigdavo žmonių žūtimi“, – pasakoja automobilių žinovas Renaldas Gabartas.

Jis priduria, kad šiandien nauji automobiliai gali turėti aštuonias ar devynias saugos oro pagalves. Pavyzdžiui, net ir labai maži automobiliai jų gali turėti net devynias, o vienas naujausių sprendimų yra centrinė oro pagalvė, kuri per avariją atskiria vairuotoją ir keleivį.

„Naujausios sistemos sugeba įvertinti, kiek žmonių važiuoja automobiliu, koks jų svoris. Taip pat sistemos įvertina automobilio greitį ir pagal tai nustato, kiek pagalvių turėtų išsiskleisti ir koks turi būti oro pagalvių pripūtimo lygis“, – paaiškina R. Gabartas.

Ekspertas sako, kad tyrimai rodo, jog oro pagalvės mirtinų traumų riziką sumažina net 30 proc., tačiau tai yra tik pagalbinė sistema, kurios efektyvumas garantuojamas tik tada, jei teisingai veikia ir kitos automobilio saugumo sistemos – tvirtas karkasas ir saugos diržai.

„Aš manau, kad pagrindinės saugumo sistemos yra saugos diržas ir oro pagalvės. Tačiau yra daug vairuotojų, kurie nesisega saugos diržų, nes galvoja, kad nieko tame blogo. Bet tai yra didelė klaida, nes neužsisegus diržo nesuveikia ir oro pagalvės“, – teigia automobilių remonto įmonės „Remartas“ direktorius Artūras Povilenskas.

Kaip apgaudinėjami naudotų automobilių pirkėjai?

Daugelis mano, kad oro pagalvė yra tik medžiaginis oru užsipildantis maišas. Tačiau yra ir kitų sudedamųjų dalių – tai smūgio davikliai ir pati oro pagalvės pripūtimo sistema.

„Yra dangtelis, kuris atsidaro, kai oro pagalvė suveikia, tada yra pati pagalvė, kuri pripildoma oro, ir yra pirotechninis užtaisas, kuris ir pripildo pagalvę oro. Daugiau nieko joje nėra.

Belieka tik, kad signalas į oro pagalvę ateitų laiku ir ji suveiktų tinkamai. Visos oro pagalvės veikia daugmaž tokiu pačiu principu“, – apžvelgia automobilių žinovas Vitoldas Milius.

Pati oro pagalvės konstrukcija nėra sudėtinga, tačiau tam, kad ji suveiktų, turi dirbti už tai atsakingas kompiuteris, elektronika ir pirotechnika. Jei oro pagalvė kartą jau suveikė, ji turi būti pakeista nauja arba profesionaliai suremontuota. Deja, didelė dalis į Lietuvą atvykstančių naudotų automobilių oro pagalvių neturi.

„Niekas negali pasakyti tikslaus skaičiaus, kiek tokių automobilių važinėja Lietuvoje, nes daugelis, kurių automobiliuose oro pagalvių nėra, apie tai net ir nežino.

Naudotų automobilių srautas į Lietuvą yra didelis, ir oro pagalvės buvimas arba ne gali būti nematomas ir nenuspėjamas.

Ne paslaptis, kad į Lietuvą atkeliauja labai daug apgadintų naudotų automobilių, kurių užsienyje remontuoti nebeapsimoka. Tačiau kartais tokio automobilio remontuoti neapsimoka ne tik ten, bet ir čia, tada ir prasideda gudravimai“, – apgailestauja V. Milius.

Ne vienas yra girdėjęs atvejų, kai naudotas automobilis suremontuojamas ne taip, kaip reikėtų, ir remonto metu jame nesumontuojamos naujos oro pagalvės. V. Milius paaiškina, kaip pardavėjai apgauna nieko neįtariančius pirkėjus.

„Yra įstatoma varža arba, kitaip sakant, apgavėjas, kuris labai elementariai rodo, kad pirotechnika yra, nors iš tikrųjų ji nėra sumontuota, todėl automobilio kompiuteris mato, kad oro pagalvė yra, ir visos sistemos rodo, lyg ji ten iš tikrųjų būtų“, – paaiškina V. Milius.

Kadangi nebereikia rūpintis oro pagalvės remontu, pardavėjai, pavyzdžiui, ant automobilio vairo uždeda tik dangtelį, po kuriuo jokios oro pagalvės nėra. Tačiau norint tai pamatyti, reikia ardyti prietaisų skydelį arba vairą, o tai ilgas ir sudėtingas procesas.

Todėl, jei perkate naudotą automobilį, kuris dalyvavo eismo įvykyje, ir pardavėjas šio fakto neslepia, būtinai paprašykite įrodymų, kad nauja oro pagalvė tikrai sumontuota. Paprašykite, kad pardavėjas pateiktų dokumentus, įrodančius naujos oro pagalvės įsigijimą arba darbus atlikusio serviso darbų sąrašą.

Jei nesate tikri, ar šiuo metu jūsų turimas ir vairuojamas automobilis tikrai turi visas oro pagalves, galite paprašyti, kad tai patikrintų jūsų automobilį prižiūrintis automobilių servisas, žinoma, jei tik tokia galimybė yra.

Visą pasakojimą šia tema galima pamatyti LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ vaizdo įraše.

Keliai. Mašinos. Žmonės

Parengė Vytenis Kudarauskas