Verslas

2021.12.07 05:30

Nuo pandemijos nukentėję verslininkai griebiasi už galvų: tikėjosi paramos, o gresia tūkstantinės skolos

Radvilė Rumšienė, LRT.lt2021.12.07 05:30

Smulkieji pajūrio turizmo sektoriaus verslininkai, nukentėję dėl COVID-19 pandemijos ir neseniai nusprendę pretenduoti į valstybės paramą, dabar dėl tokio sprendimo griebiasi už galvos. Verslininkai pasakoja, kad, institucijoms delsus atsiųsti reikalingus dokumentus, projektams, kuriems skirta parama, įgyvendinti liko vos pora savaičių. Nespėjus to padaryti, tūkstantinės skolos užguls jau ir taip nukentėjusius vietos gidus ar kelionių organizatorius.

Saujelė smulkiųjų verslininkų ir gidų, per koronaviruso pandemiją negalėjusių vykdyti veiklų, nudžiugo išgirdę apie tai, jog galės pretenduoti gauti paramą pagal priemonę „Turizmo paslaugų ir produktų inovacijos“. Buvo galima pretenduoti siūlant projektus iki 20 tūkst. eurų.

Gidu uostamiestyje dirbantis Edgaras Vaškaitis pasakojo, kad Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros įgyvendinamą paramos priemonę jau nuo pat pradžių lydėjo trikdžiai.

„Projektas turėjo startuoti rugsėjo 1 d., o startavo spalio pradžioje. Pernai buvo, kad įmonės turėjo pusę metų projektams įgyvendinti, o dabar beliko tik du mėnesiai, o atsakymas, kad finansavimas skirtas, atėjo tik lapkričio pabaigoje“, – aiškino E. Vaškaitis.

Taigi, iki lapkričio pabaigos į paramą pretenduojantis gidas negalėjo imtis darbų, nes nežinojo, ar tikrai ir kokiomis tiksliai sąlygomis bus skirtas finansavimas.

„Jie yra įsirašę punktą, kad galite pradėti vykdyti veiklas nuo rugsėjo 1 d. Koks žmogus duos užsakymą vykdyti darbus, kai nežino, ar gaus pinigų, ar ne. Negali rizikuoti iki 20 tūkst. eurų, kai nežinai, gausi jų ar ne. Koks asmuo, gyvenantis be turistų, galės rizikuoti tokiais pinigais?“ – klausė pašnekovas.

E. Vaškaičio planuotam projektui, kuris buvo susijęs su informacinėmis technologijomis, po to, kai paaiškėjo, ar parama tikrai bus skirta, įgyvendinti buvo likę mažiau nei 2 savaitės, mat visos veiklos turi būti įgyvendintos iki gruodžio 5 d.

„Ir tai dar ne viskas – kitas niuansas yra tai, kad į sąlygas įrašyta, kad paramos pinigai bus pervedami tik tada, kai žmogus pats viską sumokės. Kitaip tariant, aš turiu iš kažkur paimti tuos pinigus, sumokėti paslaugos teikėjams ir tik tokiu atveju, jeigu mano paraiška bus patvirtinta, ataskaita bus tinkama, aš tada atgausiu dalį. Finansuoja ne 100 proc., o 85 proc. ir nefinansuoja PVM. Tai nuo prašomos sumos parama – 66 proc.“, – tai, jog vietoje lauktos paramos jos gavėjai liks su didesne ar mažesne skola, aiškino E. Vaškaitis.

Įvertinę galimas rizikas kai kurie verslininkai neslėpė, jog nebandys įgyvendinti projektų ir gauti paramos.

Koks asmuo, gyvenantis be turistų, galės rizikuoti tokiais pinigais?

E. Vaškaitis


Rizikuoja ir šeimos gerove

Aiškėja, kad kai kurie kiti smulkūs verslininkai laiko numatytiems projektams įgyvendinti turėjo dar mažiau – vos savaitę.

„Pirmo laiško, kad galiu gauti paramą, sulaukiau lapkričio 10 d., o iki lapkričio 29 d. man niekas neskambino, nerašė, neatsakinėjo į mano laiškus, nekėlė ragelio. Sutartį su Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) pasirašėme tik lapkričio 29 d. Dėl paslaugų teikimo buvau susitarusi dar anksčiau, bet vis delsiau sumokėti, nes nežinojau, ar apskritai sutartį pasirašysiu, ir nežinojau sąlygų. Juk kartais būna, kad, pavyzdžiui, kompensuojama už tuos mokėjimus, kurie atlikti po sutarties sudarymo dienos. Iš kur man žinoti, kokios sąlygos sutartyje?“ – pasakojo dar viena uostamiesčio gidžių Sigita (vardas pakeistas, tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi – LRT.lt).

Moteris į projektą, kurį iš dalies finansuoti sutiko MITA, investavo 6 tūkst. eurų. Gidei, kuri dar nežino, ar daug darbo turės ateinančiais metais, tokia suma yra didelė.

„Aš dabar rizikuoju savo santaupomis, kurias išlaikiau iki šių dienų nukritus visiems užsakymams dėl COVID-19. Aš jau savo santaupas išleidau ir dar pasiskolinau, kad įgyvendinčiau šį projektą. Viskas yra nestabilu ir realiai suplanuotų ekskursijų ateinantiems metams šiuo metu neturiu nė vienos. Mes šeimoje svarstėme savo galimybes ir tą skolą pasiimame šeimos sąskaita. Aš nesu viena, turiu du vaikus, šeimą. Skaičiuojame, kad tas išlaidas patirtume kartu, o ne aš viena. Aš rizikuoju visos šeimos finansais“, – dėstė Sigita.

Baiminasi likti be apyvartinių lėšų

Neramiai gruodžio 5 d. laukė ir vienos keliones organizuojančios bendrovės vadovė Laura (vardas pakeistas, tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi – LRT.lt).

„Rugsėjo 1 d. mes visi laukėme, bet niekas nevyko ir startavo jie tik spalį su pildymu paraiškos. Užpildėme ir pateikėme. Užpildėme labai greitai, nes viską buvome pasiruošę iš anksto. Paraiška buvo pateikta spalio 7 d. Atsakymą, kad mums yra paskirtas finansavimas, gavome lapkričio 18 d. Įgyvendinti projektą reikia iki gruodžio 5 d. Viskas priklauso tik nuo projekto vykdytojų. Procesas vyksta, žmonės verčiasi per galvas“, – baigiantis numatytų veiklų įgyvendinimo laikui sakė pašnekovė.

Sutartį su MITA įmonė pasirašė lapkričio 25 d., tad bandymą įgyvendinti projektą verslininkė apibūdino kaip ėjimą va bank ir nusprendė pasirašyti sutartis su paslaugų teikėjais dar nė nepasirašiusi jos su MITA.

„Dar baisiau, kad mes gavome sutartį ir ten nurodyta, kad pirmiau mes turime patys viską sumokėti, atsiųsti ataskaitą su įrodančiais dokumentais, skaidrėmis ir pan. Įsivaizduokite – suma iki 20 tūkst. eurų. Gerai, mes esame įmonė, turime rezervą, bet negalime visų pinigų atiduoti. Mes dabar didelę sumą pervedame ir liktume be apyvartinių lėšų. Man tai yra dideli pinigai ir tikrai yra baimės“, – dėstė pašnekovė.

Paramos įmonė negaus, jeigu projekto neįgyvendins arba bus kritinių trūkumų. Viliamasi, kad taip nenutiks, tačiau verslininkai projektams įgyvendinti skirtą trumpą laikotarpį kritikuoja dar ir dėl to, jog taip skubant atlikti visus darbus gali nukentėti kokybė, kyla ir klausimų, ar šiuo metu iš tiesų bus efektyvi turizmo sektoriaus paslaugų teikėjų reklama, mat kai kurie į savo projektus yra įtraukę tokį darbą.

„Mes naktį baigėme kurti filmuką, bendravome dar su vystytojais. Jau ryte turi startuoti filmuko reklama, nes už tai irgi turime gauti finansavimą. Tai per keturias dienas turi užsukti mūsų reklamą. Viskas greitai, greitai, greitai. Aš nežinau, ar čia bus labai veiksminga“, – abejojo Laura.

Susisiekti su MITA paramos gavėjams buvo iššūkis

Pašnekovai kritikuoja ne tik į itin keblią padėtį paramos gavėjus įstūmusius procesus, kai, nežinodami sutarties sąlygų, jie negalėjo įgyvendinti numatytų projektų, bet ir MITA komunikaciją.

Ilgokai nuo pranešimo apie tai, kad parama galės būti skirta, sutarčių laukę verslininkai įvairiais būdais bandė susisiekti su minėtos agentūros atstovais, tačiau to padaryti vis nepavykdavo, nes niekas neatsakydavo į skambučius, itin vangiai buvo atrašoma ir į laiškus.

„Buvo atmetami skambučiai ir išsiunčiamos žinutės „Rašyk man“. Iš žmogaus, kurio niekada gyvenime nesi matęs, gauni žinutę „Rašyk man“, – pečiais gūžčiojo E. Vaškaitis.

Analogiškas situacijas vardijo ir kitos dvi LRT.lt pašnekovės. Pasitaikė atvejų, kai pasiekti su minėta priemone dirbančius specialistus pretendentams į paramą pavykdavo per su tuo visiškai nesusijusius asmenis.

MITA atstovė Karolina Urbonaitė LRT.lt pateiktame atsakyme aiškino, kad taip galėjo nutikti dėl didelio agentūros darbuotojų užimtumo.

„MITA visuomet stengiasi kuo operatyviau aptarnauti visus klientus. Tuo pat metu buvo paskelbta dar 11 kitų priemonių kvietimų, todėl dėl didelio skambučių srauto yra tikimybė, kad ne visiems pavyko susisiekti su specialistais telefonu. Dėl to labai apgailestaujame“, – dėstė K. Urbonaitė.

Termino planuotiems darbams pratęsti neketina

Panašu, kad rugsėjį planuotas skelbti paraiškų teikimo startas apie mėnesį vėlavo dėl biurokratinių procesų.

„Ekonomikos ir inovacijų ministerija rugpjūčio pabaigoje paskelbė parengtą aprašo projektą visuomenei aptarti ir susipažinti. Gavus visuomenės pasiūlymų, atitinkamų institucijų atsakymus, aprašas buvo tobulinamas, rengiamasi paskelbti kvietimą, todėl pats kvietimas buvo paskelbtas tik spalio pirmą savaitę. Siekiant pateisinti pareiškėjų lūkesčius, tinkamomis išlaidomis yra laikomos tos, kurios patirtos nuo rugsėjo 1 d.“, – informavo K. Urbonaitė.

MITA atstovė aiškino, kad pirmąsias paraiškas agentūra įvertino per pirmąją savaitę nuo kvietimo uždarymo, bet didžiąją dalį paraiškų reikėjo tikslinti po 2–3 kartus, tad visų paraiškų vertinimas užtruko iki mėnesio. Pirmosios sutartys buvo pasirašytos lapkričio 17 d.

„Priemonės „Turizmo paslaugų ir produktų inovacijos“ paraiškų teikimas baigėsi spalio 15 dieną. Iš viso buvo sulaukta 63 paraiškų, jose prašoma daugiau nei 900 tūkst. eurų (priemonei skirtas biudžetas buvo 750 tūkst. eurų – tai reiškia, kad buvo sudaroma finansuotinų paraiškų vertinimo eilė pagal paraiškų pateikimo laiką ir turimus finansinius išteklius)“, – aiškino K. Urbonaitė.

Vis dėlto nors kai kurie galimi paramos gavėjai su MITA sutartis pasirašė likus vos kelioms dienoms iki veiklų įgyvendinimo pabaigos termino, duoti daugiau laiko neketinama.

„Pareiškėjai turėjo galimybę nuo rugsėjo 1 d. įgyvendinti projektus savo rizika. Priemonės „Turizmo paslaugų ir produktų inovacijos“ tikslas yra iš dalies kompensuoti nuostolius tiems, kurie jau įsidiegė turizmo paslaugų ar produktų inovacijas. Priemonėje nenumatytas avansinis apmokėjimas, numatytas tik patirtų išlaidų kompensavimas“, – dėstė MITA atstovė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt