Verslas

2021.09.21 13:58

Restoranai nesuvokia, kodėl jiems nurodinėjama nemokamai tiekti stalo vandenį: jis irgi kainuoja, stiklinės dūžta

Jonas Deveikis, LRT.lt2021.09.21 13:58

Seime siūlant įpareigoti kavines nemokamai klientams tiekti stalo vandenį, restoranų savininkai ir valdytojai stebisi ir siūlymą vadina absurdu: vanduo ir iš krano kainuoja, stiklines bei grafinus reikia plauti, jie dūžta.

Parlamentaras Lukas Savickas Seime registravo siūlymą jau nuo kitų metų įteisinti tvarką, kad viešojo maitinimo įstaigos maistą užsisakantiems klientams nemokamai tiektų geriamąjį stalo vandenį.

Taip žmonės būtų skatinami gerti daugiau vandens, siūlomi pakeitimai prisidėtų prie plastiko sukeliamos taršos mažinimo, būtų efektyviau išnaudojamas vandentiekiu tiekiamo vandens potencialas, sako L. Savickas.

Tačiau restoranų ir kavinių savininkai bei valdytojai sako, kad toks siūlymas yra visiškas absurdas.

A. Darasevičius: patiekalų kainos didėtų

Restoranus „Dine“, „Rise“ valdantis žinomas someljė Arminas Darasevičius sako nesuprantantis, kodėl politikai gali nurodinėti, ką restoranų ir kavinių savininkai turi dalyti už dyką.

„Tai yra visiškas absurdas, net sunku komentuoti. Kaip kažkas gali nurodinėti, ką restoranai turi dalinti už dyką. Tai yra visiškas kišimasis į mūsų laisvus pasirinkimus“, – stebėjosi A. Darasevičius.

Jam taip pat keista, kodėl restorane kas nors iš viso turi būti už dyką. „Kodėl restorane turi būti kažkas už dyką? Tai tegul pats žmogus išvalo taurę, iš kurios geria, nuvalo stalą, kurį tuo vandeniu aptaško“, – sakė žinomas someljė.

Tai yra visiškas absurdas, net sunku komentuoti. Kaip kažkas gali nurodinėti, ką restoranai turi dalinti už dyką.

A. Darasevičius.

A. Darasevičius mano, kad restoranams patiems turi būti palikta laisvė pasirinkti, ar jie nori stalo vandenį lankytojams tiekti už dyką, ar ne.

„Mes ir patys turime vietų, kur stalo vandenį duodame nemokamai, bet iš principo mums negali niekas sakyti, kad taip darytume visur“, – sako jis.

Someljė teigė nesitikintis, kad tokiam įstatymui bus pritarta Seime. Visgi, jeigu būtų, A. Darasevičius tikina, kad patiekalų kainos kiltų. „Faktas, net nėra apie ką kalbėti. Jeigu mums liepia kažką duoti už dyką, tai natūralu, kad mes padidinsime kainas ir dar turėsime priežastį, kodėl taip darome“, – LRT.lt sakė jis.

L. Čeprackas: vandens kokybė nėra tokia, kad būtų galima gerti

Garsus virtuvės šefas, Viešojo maitinimo įstaigų asociacijos vadovas Liutauras Čeprackas sako, kad šalyje vis dar yra vietų, kur klientams tikrai nesinorėtų gerti vandentiekio vandens.

„Senamiestyje yra senas vamzdynas ir vanduo, kuris teka iš krano, ne visada atitinka lūkesčius. Ne visur iš krano tekantis vanduo Lietuvoje yra tinkamas gerti. Tada mes turime restoranus įpareigoti pastatyti filtrus, bet galbūt ponas Lukas Savickas ruošiasi juos apmokėti iš valstybės ar savo pinigų?“ – retoriškai klausė jis.

L. Čeprackas taip pat tikina, kad restoranams net ir vanduo iš krano kainuoja, kadangi stiklines ir grafinus reikia plauti, jie kalkėja, dūžta.

„Vanduo bėga iš krano ir mes už jį mokame. Mes mokame padavėjams, kurie jį atneša, mes mokame už stiklines, grafinus. Jie kalkėja, dūžta, todėl nėra tokio pasakymo „nemokamas vanduo“. Nelabai suprantu, kodėl mus gali kas nors įpareigoti pilti kartais ir negeriamą vandenį į stiklinę ir vaizduoti, kad viskas yra gerai“, – stebisi L. Čeprackas.

Be to, šefo teigimu, prabangiuose restoranuose vanduo iš krano gali rodyti „žemą lygį“.

„Mes kai kuriuose savo restoranuose duodame nemokamo vandens. Kai kur jo iš viso nesiūlome, nes esame įsitikinę, kad aukštos klasės restorane siūlyti vandenį iš krano yra žemas lygis“, – įsitikinęs L. Čeprackas.

D. Praspaliauskas: nesame paėmę nė vieno cento už stalo vandenį

Virtuvės šefas, restorano „Amandus“ savininkas Deivydas Praspaliauskas sako palaikantis restoranų idėją savo klientams nemokamai tiekti vandenį, tačiau, anot jo, tai neturėtų būti daroma prievarta.

„Visi turime galvas ant pečių ir darome taip, kaip mums atrodo geriau. Kam nepatinka, kad restorane ar kavinėje nėra stalo vandens, tokie žmonės galbūt į tas vietas neina. Visgi prievartos neturėtų būti, juk gyvename laisvoje šalyje“, – LRT.lt sakė jis.

D. Praspaliauskas taip pat pridūrė, kad savo restoranuose iš klientų niekada nėra prašęs susimokėti už stalo vandenį.

„Pas mus stalo vanduo yra nemokamas ir niekada nesu paėmęs nė vieno cento už stalo vandenį. Žinoma, kad restorane turime ir mineralinio vandens iš kitų šalių, jeigu žmogus norėtų. (...) Džiaugiuosi, kad mano svečiai turi galimybę gauti nemokamo vandens. Visgi nemanau, kad svečių pradėtų eiti daugiau arba mažiau, jei už vandenį tektų susimokėti“, – svarstė virtuvės šefas.

Be to, jis pridūrė, kad stalo vandens tiekimas klientams didelių išlaidų restoranams nesudarytų.

G. Balnis: restoranai turėtų apsispręsti patys

Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos viceprezidentas Gediminas Balnis sako, kad nors vanduo iš krano yra labai pigus, stalo vandens tiekimas apmokestinamas, nes restoranai patiria kaštų.

„Restoranų kaštų struktūroje žaliava sudaro tik 25 proc., o likę 75 proc. yra kiti kaštai. Kitaip tariant, nors teoriškai vanduo ir yra nemokamas, tačiau yra darbo užmokestis, jis sudaro didžiąją kaštų dalį. (...) Daugiausia kainuoja vandens atnešimas, o ne pats vanduo. Net jei ir „Coca-Colą“ tiekiame klientui, tai mums didesni kaštai yra ne gėrimo, o paties atnešimo“, – pažymi G. Balnis.

Jis taip pat mano, kad dėl įstatymo įgyvendinimo gali kilti įvairių keblumų. Pavyzdžiui, kas savitarnos restoranuose klientams įpils vandens.

Daugiau nei pusšimtį restoranų ir picerijų valdančios bendrovės „Amber Food“ vadovas G. Balnis sako, kad restoranai patys turėtų apsispręsti, mokamą ar ne vandenį tiekti, ir priduria, kad, įpareigojus tiekti stalo vandenį nemokamai, patiekalų kainos augtų.

„Niekas iš oro kaštų struktūroje neatsiranda. Aišku, tai nėra didelė dalis, bet restoranas gali net nejausdamas susiskaičiuoti, kad neišgyvena, ir kelti kainas. Manau, kad šiek tiek, ypač dienos pietūs, pabrangti gali“, – teigia G. Balnis.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt