Verslas

2021.09.20 12:00

Ministras siūlo griauti Vilniaus oro uosto centrinį pastatą: laiptai ištrupėję, sienos skilinėja, stogas griūva

atnaujinta 12.55
Jonas Deveikis, LRT.lt2021.09.20 12:00

Vilniaus oro uostui planuojant statyti naują išvykimo terminalą, centrinį oro uosto pastatą (dabartinį atvykimo terminalą) siūloma griauti, kadangi pastato būklė prasta, o per metus išlaikymas atsieina daugiau nei milijoną eurų. Susisiekimo ministras taip pat akcentuoja, kad sovietinis okupacinio laikotarpio pastatas neatitinka šiandienos modernios ir šiuolaikinės Lietuvos įvaizdžio.

„Žmonės pastebi sutrupėjusius laiptus, skilinėjančias pastato sienas, griūvantį stogą, kuris reikalauja didelių investicijų. Man atrodo, kad atėjo laikas pasakyti, kad sovietinis okupacinio laikotarpio pastatas neatitinka šiandienos modernios ir šiuolaikinės Lietuvos įvaizdžio. Svarbiausia, jog dabartinis pastatas yra nebefunkcionalus. Šį pastatą turėtų pakeisti naujas ir modernus oro uostas, kuris atitiktų keleivių poreikius“, – pirmadienį žurnalistams teigė Susisiekimo ministras Marius Skuodis.

Panorama. Pasaulyje rekordiškai brangstančios dujos rekordiškai brangins ir vilniečių šilumą

Jis akcentavo, kad dabartinis Vilniaus oro uosto išvykimo ir atvykimo terminalas buvo skirtas aptarnauti 3 mln. keleivių per metus, tačiau dar prieš COVID-19 pandemiją 2019 m. jį aplankė per 5 mln. keleivių.

M. Skuodis pažymėjo, kad vienas iš sprendimų būtų tiesiog nugriauti dabartinį Vilniaus oro uosto atvykimo terminalą. Tokiu atveju, pastačius naują išvykimo terminalą, kurio statybos turėtų būti baigtos iki 2024 m., senąjį išvykimo terminalą būtų galima paprasčiau rekonstruoti ir pritaikyti atvykti.

„Oro uostas ne tik neatitinka Lietuvos įvaizdžio, bet ir funkcinių poreikių. Todėl tikiuosi, kad rasime sprendimų, ką mes galime su juo daryti. Variantai yra keli. Radikaliausias variantas yra pastatą (atvykimo terminalą) griauti. Kitas variantas – galbūt ieškoti, kaip išsaugoti kai kurias dalis, tačiau tai kainuotų 2 kartus daugiau nei naujo statybos“, – pažymėjo ministras.

Dabartinio centrinio oro uosto pastato plotas siekia apie 2 tūkst. kv. m, tačiau dėl didelio kolonų skaičiaus naudingo ploto yra vos 150 kv. m.

„Vien pirmajame aukšte turime 2 tūkst. kv. m ploto. Iš viso to ploto turime apie 150 saugomų kolonų. Dėl šių kolonų ir tam tikrų architektūrinių sprendimų naudingo ploto turime tik 150 kv. m iš 2 tūkst. Tos kolonos neleidžia oro uosto pritaikyti keleivių patogumui. Neįmanoma šiame pastate įrengti modernių bagažo atsiėmimo sistemų.

Mes neturim didelės ir erdvios laukimo salės. Liftas turėtų būti didesnis, bet negalime jo įrengti didesnio, nes netelpame į tam tikras erdves. Šitas pastatas netinka oro uosto plėtrai, nes jis neprojektuotas dabartiniams keleivių srautams. Jis nėra tinkamas ir individualių poreikių turintiems keleiviams“, – tikino M. Skuodis.

Anot jo, centrinis oro uosto pastatas nėra unikalus, tokių pastatų yra daugelyje Rusijos miestų.

„Pastatas projektuotas ne vieninteliam Vilniaus oro uostui, tokių pastatų yra Rusijos miestuose, man tai asocijuojasi ir su mūsų sovietiniais daugiabučių rajonais, kai pagal vieną projektą buvo prištampuota daug panašių“, – sakė ministras.

Oro uosto atvykimo terminalas pastatytas 1954 metais, o 1984 m. jis buvo įtrauktas į Kultūros vertybių registrą.

Artimiausiu metu planuojama skelbti naujo terminalo statybų rangovo konkursą

M. Skuodis teigė, kad artimiausiu metu bus skelbiamas konkursas naujo terminalo Vilniaus oro uoste statyboms. Pastato statybas planuojama užbaigti iki 2024 m.

„Tai bus naujas išvykimo terminalas, modernus, erdvus, su visomis saugumo sistemomis, o joms reikia erdvių“, – sakė M. Skuodis.

Lietuvos oro uostų vadovas Marius Gelžinis teigė, kad dabartinis išvykimo terminalas neatlieka reikalingų funkcijų, o vien 2021 m. jam išlaikyti reikės skirti per 1,2 mln. eurų.

„Dabartinis terminalas jau atliko savo misiją ir jis mums tikrai nebėra vertingas, jis nebeatlieka savo funkcijos. Jis mums pradeda daug kainuoti. Vien tik šiais metais mums jis kainuos 1,2 mln. eurų ir tai dar ne pabaiga. Ne tik fasadas, bet ir vidus jau yra atgyvenęs, kalbant apie vamzdynus, elektros instaliaciją“, – vardijo M. Gelžinis.

Jo teigimu, pastačius naują išvykimo terminalą ir rekonstravus senąjį, Vilniuje per metus būtų galima aptarnauti apie 8 mln. keleivių.

M. Gelžinio teigimu, naujo išvykimo terminalo statybos turėtų kainuoti apie 40 mln. eurų.

Kultūros paveldo departamento direktoriaus teigimu, geriau būtų ne griauti, o bent iš dalies išsaugoti pastatą. Anot jo, tokios tendencijos ir Europoje.

„Nežiūrint, ar tai buvo to jau socializmo laikotarpio, vadinamo brutalizmo architektūra ar susijusi su Musoliniu, Hitleriu ar kitaip, visur stengiamasi tuos įdomesnius etalonus išlaikyti“, – sako Kultūros paveldo departamento direktorius Vidmantas Bezaras.

LRT.lt primena, kad statybos paslaugų įmonė „Mitnija“ dar 2020 m. liepą kartu su Lietuvos oro uostu sudarė rangos sutartį už 25 mln. eurų pastatyti Vilniaus oro uosto keleivių išvykimo terminalą, tačiau 2021 m. sutartis buvo nutraukta.

Toks sprendimas priimtas dėl to, kad pandemijos sukelti finansiniai iššūkiai aviacijos sektoriui apsunkino projekto finansavimo paieškas ir neleido projekto pradėti laiku.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt