Verslas

2019.07.20 23:04

Tolimųjų reisų vairuotojų algų klausimas nukeltas į rudenį

Irma Janauskaitė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.07.20 23:04

Tolimųjų reisų vairuotojų algų klausimas nukeltas į rudenį. Iki tol, iš derybų Trišalėje taryboje pasitraukusioms profsąjungoms, socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis siūlo grįžti tartis su vežėjų atstove „Linava“. O Lietuvos banko ekonomistų paprašyta suskaičiuoti, kiek galima didinti vairuotojų atlyginimą, kad jis nebūtų per didelė našta darbdaviams.

Ne poilsiu ir turistinėmis vietomis Lietuva vilioja ukrainiečius. Jie važiuoja čia dirbti. Vienas vyras vienoje Lietuvos bendrovių įsidarbino vilkiko vairuotoju, bet rankos trauma sutrukdė kurį laiką vežti krovinius. Vyras norėjo gauti užmokestį, bet tada sako iš vadovų išgirdęs, kad daug ką per reisą darė ne taip ir bendrovei dėl to nuostolis, kurį jis turės atlyginti. O ir apskritai, anot vyro, sumokėta jam visai ne tiek, kiek buvo sutarta už kiekvieną parą.

„Direktorius ir vadybininkas įžūliai pareiškė, kad mes tau ir taip daug sumokėjome. Džiaukis tuo, kiek davėm. Mane tai įskaudino. Įskaudino dar ir todėl, kad ten mokamomis algomis žemina daug ukrainiečių. Žmonės dirba, gerai dirba, o apmokėjimo ir paaiškinimų, kodėl nesumoka visko, nėra. Matau, kad tai yra tiesiog direktorius panoro, direktorius sumokėjo“, – apgailestauja vairuotoju Lietuvoje dirbantis ukrainietis.

Dabar vairuotojai gauna šiek tiek daugiau nei minimalią algą. Visa kita – neapmokestinami dienpinigiai. Dėl to mažesnės jų socialinės garantijos. Kurią dalį sumos vairuotojams mokėti kaip atlyginimą, o kurią dienpinigiais, imta derėtis Trišalėje taryboje.

„Tai jau yra pasiekimas. Nes praktiškai dešimtmetį buvo tik kalbama, kad reikia derėtis. Tai šiaip ne taip per keletą metų netgi tokio spaudimo iš Vyriausybės pusės galiausiai buvo susėsta prie stalo. Ir, deja, tas procesas užtruko pakankamai trumpai“, – kalba L. Kukuraitis.

Dalis profsąjungų iš derybų pasitraukė. Tos, kurios liko, sako, kad geriau kuklesnė nauda vairuotojams, negu visai jokios. Derėtis neketinančios profsąjungos stebisi, kodėl kolegos gina ne darbuotojų, o darbdavių pusę, ir sako, kad neprisidės prie vergijos įvedimo.

„Kelti atlyginimą ir koeficientą iki 1,4 nuo dabar galiojančio 1,3 tai nepriimtina, nes tai, mūsų skaičiavimais, na, 50 eurų daugiau negu dabar. Tai visi žinome darbuotojų sąlygas, kai jie nakvoja darbuotojų kabinose. Man skamba tai, kaip žinot, vergijos eros pradžia“, – sako Profesinių sąjungos konfederacijos pirmininkė Inga Ruginienė.

„Mes užfiksavę 1,4 ir 60 dienpinigių. Bet, mano galva, kaip aš pamenu, tai čia buvo jų pozicija“, – sako Baltijos transporto profsąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Gintaras Čiužas.

Išeiti iš derybų, pasitraukusios profsąjungos sako, teko pamačius, kad jos krypsta nenaudinga vairuotojams linkme. Atlyginimas jiems esą padidėtų vos vos, bet ir dirbti tektų daugiau, ir didesnę žalą darbdaviui atlyginti. Likusios derybose profsąjungos aiškina, kad reikia išgirsti ir darbdavius, kuriems mokėti dosniau esą bus per sunku.

„Matot, vietoj koeficiento mes galim susiderėti dar daugiau visokių papildomų naudų vairuotojui. Ar ne? Draudimas, III pakopos draudimas darbdavio lėšomis. Tas yra didelis paketas ir mes jį sprendžiam“, – kalba G. Čiužas.

„Jeigu darbdavys sako, kad tai yra našta, na, be abejo, turi pasiūlyti tam tikrus kompensacinius mechanizmus. Bet jokiu būdu ne draudimą, kuris sudaro tokias pozicijas, dėl kurių darbuotojui dabar nei šilta, nei šalta. Ir jis tikrai šiandien savo šeimos išlaikyti už tai negalės“, – apgailestauja I. Ruginienė.

Šią savaitę paaiškėjo, kad vairuotojų atlygio klausimas nusikelia į rudenį. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijoje Lietuvos banko paprašyta įvertinti, kokią naudą biudžetui atneštų didesnė vairuotojų alga, pavyzdžiui, dviejų minimalių algų dydžio, ir kaip tai paveiktų verslą. Su „Linava“ susiderėjus daliai profsąjungų, visam sektoriui, anot ministro, tai negalėtų galioti. Sėsti prie derybų stalo jis siūlo visoms profsąjungoms.

„Linavos“ atstovas sako, tokio politinio sprendimo pasekmės biudžetui galimos priešingos, nei tikimasi: vietoje daugiau mokesčių – mažiau transporto įmonių, nes jos pabėgtų į kitas šalis.

Tolimųjų reisų vairuotojų didėjantys atlyginimai vėluos – klausimas nukeltas svarstyti rudenį