LRT tyrimai

2020.04.05 15:39

LRT tyrimas. Verslo kova be skrupulų: per koronaviruso krizę paralyžiuotas greitosios pagalbos darbas

atnaujinta 17.18
Jurgita Čeponytė, LRT Tyrimų skyrius, LRT.lt 2020.04.05 15:39

Vėlų penktadienio vakarą dalis Greitosios medicinos pagalbos (GMP) stočių buvo atjungtos nuo iki tol naudotos programinės įrangos. Dėl to pranešimai apie iškvietimus ateidavo tik po pusantros valandos. Medikai sako išgyvenę košmarišką naktį. Kaip rodo LRT Tyrimų skyriaus duomenys, taip nutiko, nes iš trijų GMP dispečerinių buvo nutrauktas duomenų tiekimas į septynių GMP stočių naudojamą įrangą. Mainais pasiūlyta naudotis trijų Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) medikų valdomos įmonės teikiama paslauga.

Septynios šalies Pirminės sveikatos priežiūros centrų (PSPC) GMP stotys: Varėnos, Prienų, Tauragės, Telšių, Vilkaviškio, Mažeikių ir Neringos – penktadienio vakarą, apie 20 val., kaip sako medikai, „buvo atkirstos nuo pasaulio“. Nustojo veikti jų informacinė sistema: administratoriaus kompiuteris bei planšetės, kuriose į iškvietimą vykstantys medikai mato informaciją apie ligonį, ten užpildo kitą svarbią informaciją apie jo sveikatos būklę bei, išspausdinę užpildytą kortelę, kartu su pacientu perduoda gydymo įstaigai.

Šiuo metu 3 iš penkių šalies GMP stočių, teikiančių ir dispečerinės paslaugas: Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių – informacinę sistemą perka iš UAB Tarptautinės skubiosios medicinos akademijos (TSMA). Ji užtikrina duomenų perdavimą GMP ekipažams. Septyni šalies PSPC GMP skyriai, gaunantys pranešimus iš šių dispečerinių, naudojo UAB „Atvira karta“ teikiamą informacinę sistemą „Colibris“.

Dieną prieš sistemos atjungimą 7 minėtos sveikatos įstaigos sulaukė „lauknešėlių“ – naujų planšečių. Tačiau ką su jomis daryti, PSPC darbuotojai nebuvo informuoti. Medikams pastebėjus sutrikimą, GMP dispečerinių sistemą prižiūrinti įmonė pasiūlė naudotis naujaisiais įrenginiais.

Kaip sako LRT Tyrimų skyriaus šaltiniai, norėję likti anonimiški, tokiu būdu trijų įtakingų Kauno medikų valdoma įmonė bando išstumti konkurentus ir perimti Greitosios pagalbos sistemos Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose aptarnavimą.

Į iškvietimą – po pusantros valandos

Penktadienį Varėnos pirminės sveikatos priežiūros centre, Greitosios medicinos pagalbos skyriuje, buvo paliktos 2 naujos planšetės, kurias čia atnešė TSMA siųstas žmogus. Kaip sako šiame skyriuje vyriausiąja slaugytoja dirbanti Ingrida Lukoševičienė, kokia jų paskirtis, niekas nesuprato.

„Nei perdavimo akto, nieko. Tik reklamėlė, kaip pildyti užduotis. Mes planšetėmis naudojamės, kaip pildyti, žinome. Gal ten išvaizda tik kita, bet esmė ta pati. Po pietų atėjo raštas pasiskambinti nurodytu numeriu, nes keisis prisijungimo kodai. Man pirma mintis buvo, kad galbūt šiuo sunkiu periodu Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) palengvina medikų darbą, nes tikrai ne visi rajonai turi planšetes, neseniai buvo ministerijos klausimas, kiek planšečių reikia. Galvojau, kad palengvins medikų darbą, padovanos medikams, visi rajonai susijungs, nereikės popierinių variantų“, – prisimena I. Lukoševičienė.

Tačiau, paskambinusi nurodytu numeriu, I. Lukoševičienė išgirdo tik naujus prisijungimo kodus, bet jokios papildomos informacijos.

„Kai paskambinau nurodytu numeriu, man pradėjo mergina diktuoti prisijungimo kodus. O kaip man, kaip administratoriui, jungtis, to ji man neatsakė. Sakau: „Palaukit, užsipildyti kortelę – dar ne viskas. Ją dar reikia išsispausdinti...“ Nes spausdintuvų pridėtų nebuvo. Juk man reikia irgi susipildyti, nes ir medikamentus sunaudotus iškvietime, ir ataskaita klasterinių atvejų, pervežimų kilometražas. Ji man į šiuos klausimus nebeatsakė. Sakė, nieko nežinanti. Aš padėjau tas planšetes į šoną, ir tuo viskas pasibaigė“, – sako I. Lukoševičienė.

Tačiau tos pačios dienos vakare ji sulaukė skambučio iš gydymo įstaigos informacinių technologijų specialisto. Šis pranešė, kad nebėra ryšio su GMP dispečerine.

„Negauname žinučių į centrinį kompiuterį, į planšetes, pildome viską ranka, rašome popierinius variantus. Kvietimai perduodami po valandos su trupučiu. Varėna yra didžiausias mūsų rajonas. Tai įsivaizduokite, jei kvietimas dispečerinėje gautas 6 val. 40 min., o mums perduotas 8 val. 09 min. Iki įvykio vietos mums nuvažiuoti reikia 30 kilometrų. Tai per kiek žmogus gali sulaukti pagalbos ir ar jam tos pagalbos dar reikės?“, – nerimauja medikė.

Lygiai toks pat scenarijus ir Telšiuose. „Naktį pamatėme, kad mūsų įranga nebeveikia. Nei stacionarūs kompiuteriai, nei planšetės, negalime perduoti duomenų. Ačiū Dievui, į iškvietimą galėjome sureaguoti. Tačiau jie negalėjo užpildyti formų, nebuvo duomenų. Visa sistema strigo. Čia tikrai labai blogai“, – sako Telšių PSPC direktorė Laima Jurytė-Zakarauskienė.

Prienų PSPC taip pat pasiekė planšetės su nauja programine įranga, bet be jokio paaiškinimo. „Buvo išsiųsta informacija, kad bus išdalytos planšetės, ir jos pradės veikti. O jose – nauja programa. Bet jokio pereinamojo laikotarpio, nieko konkrečiai nebuvo pranešta“, – sako Prienų PSPC specialistas Žygimantas Savickas.

„Kad vyks pakitimai, mes žinojome, bet, kaip suprantame, vyksta kova tarp dviejų įmonių, ir abi įmonės buvo patikinusios, kad viskas veiks. Jos sakė, kad jokių trikdžių nebus“, – tikina Mažeikių PSPC direktorė Joana Vološčikienė.

Pašnekovė sako, kad dabar pagalbą siūlo abi įmonės, tačiau vienos programa neveikia, nes į ją nėra perduodami duomenys, o kita tiesiog paliko naujus įrenginius su nauja programa, tačiau nėra spausdintuvų, todėl iš naujų įrenginių – jokios naudos.

„Jos be spausdintuvų, tai ji tėra elementari dėžutė, nes, norint kortelę atspausdinti, reikalingi spausdintuvai, naudojami automobiliuose. O šiandien negalime nė su vienomis dirbti. Turime popierinius variantus pildyti.

Ir vieni, ir kiti siūlo pagalbą, bet nė vienų pagalba netinka. Vakar žadėjo atvažiuoti mokyti naujomis planšetėmis dirbti, nes tai nauja sistema, bet niekas neatvažiavo. Bet ir šiaip – taip nėra daroma. Atvažiuoti mokyti, kai nėra administracijos. Nedaroma. Nenukertama viskas penktadienio vakare, išėjus administracijai iš darbo.

Tokių dalykų net būti negali. Vėlavo pranešimai – reikėjo laukti ir po pusvalandį, ir po valandą. Ateidavo pranešimai tik į raciją. Pranešimai šiaip ateidavo į planšetę, kai pamatė, kad neatsiliepiame, skambino. Tai paskui vyko tik per raciją“, – piktinasi J. Vološčikienė.

Nesutarimus pastebėjo, bet ką daryti, nežinojo

Kaip sako LRT kalbinti medikai, nesutarimus tarp dviejų juos aptarnaujančių įmonių jie pastebėjo jau maždaug prieš mėnesį. Juos pasiekdavo TSMA ir UAB „Atvira karta“ susirašinėjimai.

„Mes naudojamės dviejų įstaigų paslaugomis, kad užtikrintume skyriaus veiklą su duomenų perdavimu. Tai yra „Atvira karta“ ir TSMA. Tos paslaugos neatskiriamos“, – sako L. Jurytė-Zakarauskienė.

Nors įstaiga matė šių dviejų aptarnaujančių įmonių susirašinėjimus apie planuojamas nebeteikti viena kitai paslaugas, Telšių PSPC sako nebuvęs informuotas apie jokius pasikeitimus, sistemos darbo sustabdymą ar instrukcijas, ką daryti.

„Dabar nei viena, nei kita įmonė mums paslaugų nebeteikia. Nei su viena, nei su kita įmone sutartis nėra nutraukta, bet jie nevykdo įsipareigojimų ir dabar taip grubiai trukdo darbui“, – piktinasi L. Jurytė-Zakarauskienė.

Sustojus naudojamos sistemos veiklai, TSMA pasiūlė naudotis naujomis planšetėmis, kitą dieną atsiuntė žmogų, kuris turėjo apmokyti darbuotojus, kaip naudotis nauja įranga.

„Bet vėl nesuprantu, kodėl žmonės darbo metu turi mokytis naudotis nauja programine įranga, kai mes turime gerai veikiančią“, – sako Telšių PSPC direktorė.

Tuo metu GMP stotys, kurios naudojasi tik TSMA informacinės sistemos ir įrangos paslaugomis, sutrikimų nepatyrė.

„Aš esu girdėjęs, kad planšetės, kurios yra kaip pakaitalas kortelei, neveikia tam tikrose įstaigose, kurios įsigijo iš konkretaus tiekėjo. Iš mūsų pusės Kauno GMP visi duomenys absoliučiai iškeliauja į visas brigadas, į nešiojamas racijas, į automobilinius kompiuterius. Žinau, esu girdėjęs apie tai. Bet mes patys su tuo nesusiduriame, iš mūsų tie duomenys iškeliauja, ir visi duomenys tikrai nukeliauja į greitąsias pagalbas. O kokios ten pas tą planšečių pardavėją problemos, aš negalėčiau komentuoti. Bet greitosios pagalbos darbui tai jokios įtakos neturi“, – sako Kauno GMP stoties vadovas Nerijus Mikelionis.

GMP aptarnavimas – trijų Kauno medikų rankose

TSMA akcininkai yra 3 Kauno medikai: LSMU Medicinos fakulteto Ekstremaliosios medicinos katedros profesorius Dinas Vaitkaitis, tos pačios katedros lektorius Paulius Dobožinskas ir to paties fakulteto Skubiosios medicinos klinikos asistentas Nedas Jasinskas.

Portalas 15min.lt prieš metus rašė apie šių medikų įmonių sėkmę viešuosiuose pirkimuose, prasidėjusią po to, kai Sveikatos apsaugos ministerijai (SAM) pradėjo vadovauti Aurelijus Veryga. Viešųjų pirkimų sąlygos buvo surašomos taip, kad jokie konkurentai juose nebegalėdavo dalyvauti.

Minėtos įmonės daliai Lietuvos GMP stočių diegia informacines sistemas ir iš to uždirba milijonus, nors kitos GMP naudojasi nemokama Bendrojo pagalbos centro (BPC) programine įranga.

Kaip rodo Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) duomenys, vien iš VšĮ Kauno miesto greitosios medicinos pagalbos stoties nuo 2015 m. įmonė TSMA konkursų laimėjo už 6,7 mln. eurų.

Mokymų paslaugų VšĮ Kauno miesto GMP stotis nuo 2015 m. iš tiems patiems trims medikams priklausančio UAB Krizių tyrimo centro nusipirko už daugiau kaip 2 mln. eurų.

Šiaulių GMP stotis vien nuo 2018 m. liepos įmonei TSMA sumokėjo 2,9 mln. eurų.

Nors brangiausiai šiuose pirkimuose kainuojančias paslaugas, pavyzdžiui, Panevėžio GMP stotis gauna nemokamai iš BPC.

Kaip sako LRT Tyrimų skyriaus šaltiniai, TSMA bandė pasinaudoti tuo, kad dėmesys nukreiptas į COVID-19 pandemiją ir taip tyliai išstumti konkurentus iš rinkos.

„Kai be jokio konkurso kažkas ateina, paduoda planšetes ir sako, kad „dabar naudokitės jomis“. Nors yra puikiai veikiančios, kuriomis nebegalima naudotis tik todėl, kad nutrauktas duomenų tiekimas iš dispečerinių. Juk tam, kad galėtum pakeisti programinę įrangą, turi įvykti viešasis pirkimas. Šiuo atveju tai buvo savavališkas paslaugos teikimo perėmimas“, – sako anonimu norintis likti LRT Tyrimų skyriaus šaltinis.

Sistemos blokavimas – su GMP asociacijos žinia

Kaip rodo LRT Tyrimų skyriaus turimi dokumentai, šis 7 GMP stočių naudojamos programinės įrangos užblokavimas ir jų darbo sutrikdymas inicijuotas TSMA su Kauno miesto GMP stoties direktoriaus N. Mikelionio, kuris yra ir GMP asociacijos vadovas, žinia.

Balandžio 2 d. TSMA direktorius N. Jasinskas elektroniniu paštu N. Mikelioniui išsiuntė raštą, kuriame informuojama, kad dėl pandemijos siekiant užtikrinti sklandų GMP darbą, bus atnaujinamos informacinės sistemos.

„Šiame alinančiame darbe kyla pavojus užsikrėsti, užkrėsti kitus, todėl bet kokios priemonės, mažinančios šią riziką, yra labai svarbios. Kitas labai svarbus momentas ekstremaliojoje situacijoje yra įstaigos veiklos tęstinumas, kuriam užtikrinti būtina saugi ir tiksliai veikianti informacinė sistema, atspari bet kokiam puolimui ir apsaugota nuo menkiausios grėsmės“, – rašoma TSMA rašte.

Toliau paaiškinama, kad šioms grėsmėms sumažinti, bus skubiai atnaujinamos darbo priemonės – planšetiniai kompiuteriai.

„Jų neturintiems, bus suteikti naudotis nemokamai pandemijos laikotarpiu. Suprantame, kad tai nėra lengvas procesas, tačiau esamos sąlygos diktuoja jo būtinybę. Žavimės Jūsų pasiaukojamu darbu ir tikimės Jūsų kantrybės ir palaikymo“, – baigiamas TSMA direktoriaus N. Jasinsko pasirašytas raštas.

N. Mikelionis šį raštą persiuntė GMP stotims, kurios gauna informaciją apie iškvietimus iš jo vadovaujamos GMP dispečerinės. Viena jų – Varėnos PSPC GMP stotis, kurioje, kaip teigia medikai, iškvietimai ateidavo ir po pusantros valandos.

Kitą dieną GMP, kurios naudojasi UAB „Atvira karta“ teikiama programine įranga, išsiuntė raštus dispečerines valdančių GMP stočių vadovams. Buvo prašoma užtikrinti sklandų darbą su iki tol naudota įranga. Tačiau jokių atsakymų ar informacijos, ką reikės daryti, nesulaukė. Atkeliavo tik naujosios planšetės.

Kaip sako UAB „Atvira karta“ vadovas Arūnas Franckevičius, būtent su N. Mikelionio žinia trijų GMP stočių dispečerinėms buvo uždrausta teikti reikiamus duomenis įmonės aptarnaujamų PSPC GMP.

„Penktadienį, apie 20 val., dispečerinės paslaugą teikiančios 3 GMP stotys (Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių), Lietuvos GMP įstaigų asociacijos valdybos pirmininko N. Mikelionio pritarimu, uždraudė teikti GMP stotims reikiamus duomenis, nors ir aiškiai žinodami ir suprasdami, kad tokiu būdu sutrukdys vietinių GMP stočių (Varėnos, Prienų, Tauragės, Telšių, Vilkaviškio, Mažeikių, Neringos) darbą“, – rašoma UAB „Atvira karta“ atsakyme apie susidariusią situaciją.

„Kartu paminėtina, kad su N. Mikelionio žinia ir pavedimu buvo pasiūlyta toms pačioms GMP stotims (Varėnos, Prienų, Tauragės, Telšių, Vilkaviškio, Mažeikių, Neringos), nors ir nėra įvykęs joks viešasis pirkimas, naudotis TSMA programinės įrangos paslauga, kuri iš esmės savo savybėmis tik imituoja mūsų programinę įrangą.

Taip dispečerinės sudarė vienintelę galimybę tik TSMA programinei įrangai gauti duomenis apie pacientų iškvietimus. Minėta programinė įranga nėra veikianti, ji yra nestabili ir ja naudotis GMP stočių darbuotojai nemoka, nepaisant to, kad UAB „Atvira karta“ nuo 2013 m. teikia kokybišką programinę įrangą, ir stočių darbuotojai moka ja naudotis bei yra patenkinti.

Visos 3 dispečerinės, nekreipdamos dėmesio į COVID-19 pandemiją ir stipriai padidėjusį medicinos pagalbos poreikį, tyčia blokuoja duomenų perdavimą GMP stotims iš valstybinio dispečerinių tinklo.

Tam, manome, vadovauja ne kas kitas, o sveikatos apsaugos srityje dirbantys asmenys: GMP įstaigų vadovas Nerijus Mikelionis, Klaipėdos GMP stoties vyr. gydytojas Rimvydas Juodviršis, Šiaulių GMP stoties vyr. gydytoja Eugenija Kukaitienė, TSMA akcininkas Paulius Dobožinskas, TSMA akcininkas Nedas Jasinskas, TSMA akcininkas prof. Dinas Vaitkaitis.

Nepaisant to, kad GMP stotys kreipėsi į dispečerinių vadovus dėl kvietimo duomenų gavimo iš dispečerinių ir kad susidariusi situacija gali pareikalauti žmonių aukų, jiems vienintelis svarbus dalykas yra užtikrinti, kad mūsų programinė įranga neveiktų“, – rašoma LRT Tyrimų skyriui atsiųstame UAB „Atvira karta“ direktoriaus A. Franckevičiaus atsakyme.

Dispečerinės: pacientai pagalbą gauna laiku

Visų trijų – Kauno, Šiaulių ir Klaipėdos – dispečerinių vadovai sako matantys dviejų įmonių kovą, tačiau jie su tuo neturi nieko bendra, nes naudoja įrangą, kurią įsigijo viešųjų pirkimų būdu.

„Šią paslaugą mums teikia šios paslaugos teikėjas. Dabar yra taip, kad skambučiai nesutrikę, pranešimai perduodami, niekas nesutrikę, pacientai dėl to nenukenčia. Galbūt vienas kitas skambutis gali pavėluoti dėl pandemijos. Tai čia kiti dalykai. Jūs kalbėkitės su paslaugų teikėju. Pacientai paslaugas gauna laiku“, – sako Rimvydas Juodviršis, Klaipėdos GMP stoties direktorius.

Tuo metu Šiaulių GMP stoties direktorė tikina, kad sistema tiesiog atnaujinama, todėl gali būti šiokių tokių sutrikimų. „Bet iškvietimai yra perduodami. Rajonai kažkaip pastrigo. Čia laikina. Žino ministras, žino viceministrė (SAM – LRT past.). Visi žino, kad gali būti trikdžiai dviem paroms. Mus informavo, kad „Atvira karta“ atjungė kažką ir visas paslaugas teiks TSMA“, – sako Šiaulių GMP stoties direktorė Eugenija Kukaitienė.

Ji džiaugiasi, kad dabar planšetes gavo ne tik tie, kurie naudojosi nebeveikiančiomis UAB „Atvira karta“ teiktomis, bet ir tie, kurie planšečių iki šiol neturėjo.

„Mes tiesiog nesikišame į techninius dalykus. Gali būti, kad čia dviejų įmonių kova. Aš tos „Atviros kartos“ nepažįstu, mes turime tik sutartį su Akademija, o rajonai nusipirko iš kitų. Ko jie ten nepasidalijo, ko jie ten susipyko, mes visai neinformuoti“, – tikina E. Kukaitienė.

Tačiau Šiaulių GMP dispečerinei vadovaujanti E. Kukaitienė sako, kad jokių skundų dėl sutrikusio darbo negirdėjo. „Nesiskundė niekas dėl vėlavimų. Penktadienį tik Telšiai klausė, tai aš liepiau pasiskambinti į TSMA“, – sako E. Kukaitienė.

Kauno GMP stoties vadovas N. Mikelionis tiek šeštadienį, tiek sekmadienį tvirtino, kad jokių sutrikimų dėl iškvietimų perdavimo nėra. Šeštadienį jis sakė, kad girdėjo, jog kai kuriose įstaigose yra problemų dėl įrangos sutrikimų, tačiau nieko daugiau apie tai nežinantis.

Tačiau, kaip rodo LRT Tyrimų skyriaus turimi dokumentai, N. Mikelionis persiuntė TSMA laišką GMP stotims apie tai, kad joms bus suteikiamos naujos planšetės ir programa atnaujinama.

„Aš tik persiunčiau informaciją, kurią gavome, bet darbas nesutriko. Aš nesakiau, kad nieko nežinau. Aš sakiau, kad iš mūsų pusės viskas funkcionuoja ir pakitimų nėra. Viskas dirba. Viskas, ką mes turime atiduoti greitosioms, vyksta, sutrikimai gali būti trečiosios šalies įmonės planšetėse“, – tikina N. Mikelionis.

Tačiau paklaustas jau kaip GMP asociacijos vadovas, ar jam ši susidariusi situacija atrodo normali, N. Mikelionis LRT užtikrino, kad viskas bus aiškinamasi ateinančią savaitę.

„Kažkokia išeitis turi būti. Trečias dalykas, greitosios pagalbos veiklai, aišku, tam tikrų organizacinių problemų gali būti. Tačiau darbas greitosios negali sutrikti. Kaip asociacijos vadovas sakau, kad mes tikrai nuo kitos savaitės aiškinsimės situaciją“, – tvirtina N. Mikelionis.

Kauno miesto GMP stoties vadovas atmeta UAB „Atvira karta“ kaltinimus, kad su jo žinia ir pavedimu regioninėms GMP buvo pasiūlyta be jokio konkurso naudotis kitos įmonės programine įranga. „Palaiminimus dalija Popiežius, o tikrai nieko bendro su šiuo reikalu neturiu nei aš asmeniškai, nei kaip organizacija“, – kaltinimus atmeta N. Mikelionis.

Pašnekovas taip pat neigia, kad dėl šių pasikeitimų savaitgalį buvo sutrikęs kai kurių GMP darbas.

„Aš suprantu, kad jūs kartojate tai, ką jums sakė kai kurios greitosios, bet nesutriko darbas. Tai yra netiesa. Darbas yra nesutrikęs ir valandą, pusantros – reikia pažiūrėti, koks tas kvietimas. Jie skirstomi į kategorijas. Yra skubūs ir neskubūs. Jei jie gauna po valandos ar pusantros, tai negerai. Bet pasakymas, kad gauna po pusantros valandos, – tai nepasakymas“, – sako N. Mikelionis.

TSMA vadovui N. Jasinskui LRT bandė prisiskambinti visą šeštadienį ir sekmadienį. Tačiau į skambučius mobiliuoju telefonu N. Jasinskas neatsiliepė, popiet abonentas tapo nepasiekiamas.

SAM: tokia situacija susiklostė dėl UAB „Atvira karta“ nutrauktos sutarties

LRT tyrimų skyriui SAM atsiųstame atsakyme rašoma, kad ministerijos žiniomis, nei dispečerinių, nei stočių darbas nebuvo sutrikęs, o tokia situacija susiklostė dėl UAB "Atvira karta" nutrauktos sutarties.

„Pirmiausia patiksliname, kad, Sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis, ši situacija neturėjo jokios įtakos GMP dispečerinių ir stočių darbui – jis nebuvo sutrikęs, pacientai galėjo prisiskambinti medikams ir laiku gauti reikiamą pagalbą.

Savaitgalį atlikti sistemos pasikeitimai yra susiję tik su vienos formos, pildomos jau suteikus pacientui reikiamą pagalbą, kortelių pildymu, tad pagalbos pacientams suteikimo kokybė ir laikas nuo jos nepriklauso“, – teigiama LRT tyrimų skyriui atsiųstame SAM atsakyme.

„Situacija susidarė dėl to, kad UAB „Atvira karta“, pagrindinio Greitosios medicinos pagalbos kvietimo administravimo informacinės sistemos tiekėjo UAB „Tarptautinė skubiosios medicinos akademija“ (TSMA) subrangovas, su kuriuo Sveikatos apsaugos ministerija neturėjo jokio tiesioginio ryšio, balandžio 2 dieną informavo TSMA apie nutraukiamą bendradarbiavimą, arba siūlomą alternatyvą – daugiau nei dukart aukštesnius paslaugos teikimo ir įrangos įkainius.

Sveikatos apsaugos ministerijos ir TSMA specialistų operatyviai priimtų sprendimų dėka visos minimos GMP pagalbos stotys ir dispečerinės yra aprūpintos planšetiniais kompiuteriais su tinkamai funkcionuojančia programine įranga, tad dispečerinių darbas yra užtikrintas. Visi ekipažai yra apmokyti naudotis nauja programa, esant klausimų yra operatyviai konsultuojami“, – tvirtina SAM.

Ministerija užtikrino atidžiai stebinti situaciją ir esant reikalui, „nedelsiant imsis reikiamų veiksmų ir sprendimų“.

„Atvira karta“: mūsų sistemai per naktį nutraukas duomenų tiekimas

Įmonės „Atvira karta“ vadovas sako, kad sutartis su TSMA jau seniai pasibaigusi ir priduria, kad problema susidarė todėl, kad dispečerinės nustojo teikti duomenis į jų sukurtą programinę įrangą, kurią naudojo Kauno, Šiaulių ir Klaipėdos GMP dispečerinių aptarnaujamos stotys. Tačiau šios dispečerinės penktadienį teisiog nutraukė duomenų siuntimą į šią informacinę sistemą ir pradėjo naudoti TSMA sukurta programa.

„Keista, kad SAM žino apie kainas, nes tai nėra jų kompetencija. Tai santykiai tarp dviejų šalių. Tai parodo, kaip SAM žmonės susiję su TSMA. Kitas dalykas, mes esame laimėję viešuosius konkursus, todėl turime vykdyti įsipareigojimą jiems.

Mūsų sutartis su TSMA yra pasibaigusi jau prieš metus. Mes nuolat tarėmės, bandėme sutartį atnaujinti, nes TSMA tiekia mūsų sukurtą programinę įrangą kitoms GMP. Vėliau tiesiog galimai nukopijavo mūsiškę ir pasinaudojo proga į mūsų programos vietą perkelti savo“, - komentuoja A. Franckevičius.

Pasak jo, septynioms GMP UAB „Atvira karta“ teikė informacinės sistemos paslaugą, nes ten laimėjo viešųjų pirkimų konkursus.

Kitose GMP ši įmonė sakosi buvusi subrangovė. Tačiau sutarčiai pasibaigus, bandė ją atnaujinti, nes TSMA ir toliau platino jų produktą. Balandžio 2 d., pasak A. Franckevičiaus, jie siuntė TSMA raštą, kad nutrauks galimybę naudotis sistema „Colibris“, jei nebus atnaujinamos sutartys.