Lietuvoje

2019.11.10 15:44

Seimas spręs ar leisti vaikus mokyti šeimoje – specialistai nuogąstauja, kad trūksta saugiklių

LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.11.10 15:44

Seimas spręs, ar įteisinti vaikų ugdymą šeimoje. Tėvai turėtų teisę patys pasirinkti, leisti vaikus į mokyklą ar patiems juos ugdyti namie. Švietimo ministerija ir vaiko teisių apsaugos specialistai sako, kad vis dar trūksta saugiklių, kurie garantuotų vaikų teisę į mokslą.

Keturis vaikus užauginusi Fausta Kybartienė dar pamena, kai dienas leisdavo bibliotekoje. Dvi dukros ir du sūnūs į mokyklą pradėjo eiti tik nuo aštuntos klasės. Iki tol vaikus mokė pati.

„Anksčiau gi ne kompiuteriai buvo, o šachmatai buvo ir labai rimtai buvo, ir ašaros graudžios“, – pasakoja moteris.

Ji sako, kad mokydama vaikus – mokėsi ir pati: „Mūsų vaikai kaip ir nebuvo subrendę dar tai mokyklai, bet pasiklausinėjau, pasitariau, kad galima dar kokius metus pratempti namuose, bet aš jau pradėjau juos ruošti mokyklai, paskui pradėjau per vienus metus dvi klases su mergaitėm, jos vėliau pradėjo mokytis, bet tapo tokios protingesnės. Ir paskui antrus metus vėl dvi klasės, o paskui penkta klasė – lyg ir per jaunos ir paskui sakau, bevalgant apetitas pakilo, visai neblogai namuose sekėsi, nutarėm toliau mokytis“.

F. Kybartienė pasakoja, kad vaikus mokė pogrindyje – lankyti mokyklą jie pradėjo dar prieš Lietuvai atkuriant nepriklausomybę. Dabar namuose ugdyti leidžiama tik specialių poreikių turinčius vaikus. Seimo Švietimo ir mokslo komitetas pritarė projektui dėl mokymosi šeimoje.

„Mes padarėme tokius pakeitimus šitame įstatyme, kurie nemenką atsakomybės dalį uždeda mokyklai, nes mokykla turės kviestis specialistus, kad įvertintų namų aplinką ir galimybę, ar jie gali namų aplinkoje dirbti, be šito tikrai nieko nebus ir tėvų prievolė bus užtikrinti vaikui tinkamas lavinimosi sąlygas“, – teigia komiteto pirmininkas Eugenijus Jovaiša.

Tėvai, norintys ugdyti vaiką šeimoje, o ne mokykloje, turėtų pasirašyti sutartį su mokykla. Tačiau Švietimo ministerija sako, kad tokiu atveju per didelė atsakomybė užkraunama mokykloms.

„Pagal dabartines formuluotes akivaizdu, kad atsakomybė dėl ugdymosi šeimoje lieka mokykloje, mokyklos vadovui, tai yra, vaiko lyg ir nėra mokykloje, o tu tampi atskaingas už tai, kas vyksta šeimoje, kokia pedagogika tenai yra, tai vienas momentas. Antras momentas, nėra tai griežtai, kad būtinai vaiko interesą atstovaujanti ar vaiko gerovės, ar kita institucija pasisakytų, ar tam vaikui ugdytis šeimoje pritaria“, – sako Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento direktorius Aidas Aldakauskas.

Mokytojai sako, kad kiekvieną vaiką ir jo gebėjimus reikia vertinti individualiai.

„Aš nematau tik juodo ar balto, man atrodo, kad mokykla kaip sistema yra tinkama vienai grupei vaikų ir visiškai netinkama kitai grupei vaikų. Šiandieną mes turime įvairių mokyklų, tiesiog nėra nieko radikalaus ir drastiško tame, tiesiog tai dar viena mokyomis forma, šalia meno, sporto, amatų mokyklų“, – nurodo mokytoja Julija Ladygienė.

Tačiau vaiko teisių apsaugos specialistų teigimu, vis dar trūksta saugiklių, kurie užtikrintų vaiko teisę į mokslą.

„Kad nebūtų piktnaudžiavimo, na, ar tikrai žinių tam tikras patikrinimas, kas galėtų būti, jeigu vaikas po tam tikro patikrinimo tarpo, na, pedagogai, mokykla vertindami jo žinias ir siekdami to ugdymo standarto pastebi, kad jis nepasiekė programos to lygio, tai, ką mes galime daryti, ar jis toliau gali mokytis tokiu būdu? Kokia pagalba jam reikalinga, galbūt jam tikslinga mokytis įprastu būdu?“, – svarsto Vaiko teisių apsaugos kontrolierės patarėjas Egidijus Meilus.

Toliau projektas bus svarstomas Seimo posėdžių salėje. Parlamentarų teigimu, šiuo metu ugdymasis šeimoje gali būti aktualus 100-200 mokinių.