Gyvenimas

2019.11.19 21:15

„Time“ sudarė geriausių šio dešimtmečio serialų sąrašą – pateko ir naujai atgimęs „Tvin Pyksas“

LRT.lt2019.11.19 21:15

Artėjant metų pabaigai, portalas „Time“ sudarė geriausių 21 a. antrojo dešimtmečio televizijos serialų sąrašą, kuriame atsidūrė tokie televizijos šedevrai kaip „Reklamos vilkai“, „Arkliažmogis Bodžekas“ ir „Tvin Pyksas: sugrįžimas“. Tiesa, sudarant sąrašą buvo atrinkti tik tie serialai, kurių bent du sezonai buvo parodyti iki 2019 m. pabaigos.

1. „Reklamos vilkai“ (angl. „Mad Men“) (AMC, 2007-2015)

Galima ginčytis, kad istorinė drama „Reklamos vilkai“, kaip ir „Bręstantis blogis“, didžiausią įtaką padarė pirmajame 21 a. dešimtmetyje, kuomet nuo 2007 m. iki 2009 m. buvo parodyti pirmieji trys serialo sezonai, leidę stebėti, kaip atskalūnas reklamos agentūros vadovas Donas Draperis (vaidina Jonas Hammas) sugriauna iš pažiūros idealų savo gyvenimą.

Kiek mažiau nuoseklūs 4–7 serialo sezonai, kuriuos filmuodamas Mattas Weineris susidūrė su rimtu iššūkiu atkurti Doną, o tuo pačiu metu gilintis ir į antraeilius personažus. Tačiau per dešimtmetį išsidėsčiusio serialo (paskutinė jo serija buvo parodyta 2015 m.) veikėjų sėkmės ir nesėkmės mus tuo giliau paliesdavo, kuo geriau juos pažindavome.

Būtent paskutiniosios „Reklamos vilkų“ serijos privertė susimąstyti, kad, galbūt, vertėtų paskirti gyvenimą kūrybai, arba, kitais žodžiais tariant, pagalvoti, ar tikrai būtų beprotybė siekti dvasinės pilnatvės tame darbe, kurį dirbame.

2. „Apšviestoji“ (angl. „Enlightened“) (HBO, 2011-2013)

Yra du būdai aprašyti serialo „Apšviestoji“ pagrindinės veikėjos Amy Jellicoe gyvenimą: pirmas variantas – po viešo pažeminimo ir laiko, praleisto reabilitacijos klinikoje, buvusi įmonės vadovė bando atkeršyti ją sužlugdžiusiai bendrovei; antras variantas – moteris, siekianti tapti geresniu žmogumi, rizikuoja viskuo, kad demaskuotų korupcijos apraiškas savo darbovietėje.

Būtent todėl, kad abu šie variantai yra vienodai įtikinami, Amy (kurią puikiai įkūnija viena iš serialo kūrėjų Laura Dern) neabejotinai yra vienas įsimintiniausių dešimtmečio personažų. Serialo premjera įvyko 2011 m., jis buvo nutrauktas parodžius vos du sezonus, tačiau jo palikimas buvo juntamas dar ne vienerius metus per TV serialuose vaizduojamas moteris „ne be trūkumų“, lemiamą svarbią informaciją paviešinančių informatorių vaidmenį, judėjimą #MeToo, savanaudiškus sveikatingumo kultūros atspalvius ir vis didėjantį nepasitenkinimą didžiosiomis korporacijomis.

3. „Arkliažmogis Bodžekas“ (angl. „BoJack Horseman“) („Netflix“, 2014–dabar)

Joks kitas išradimas taip nepakeitė 21 a. televizijos kaip tiesioginės transliacijos internetu išpopuliarėjimas ir – pirmiausia – „Netflix“ transformacija į originalų turinį kuriantį gigantą. Bet prieš visiškai išstumdamas, o ne tik papildydamas kabelinę televiziją, „Netflix“ investavo į tokius grandiozinius projektus kaip „Orange Is the New Black“ ir „House of Cards“.

Todėl, kai 2014 m. buvo paskelbta, kad netrukus pasirodys pirmasis „BoJack Horseman“ sezonas, atrodė, kad šis serialas bus šiek tiek ne savo rogėse. Nepaisant žvaigždžių komandos, „padovanojusios“ savo balsus animacinio serialo veikėjams, paniurėlis kalbantis arklys neatrodė pats patraukliausias personažas. Kas tuo metu galėjo pagalvoti, kad serialas netrukus taps ne tik aštria Holivudo parodija, bet gaivia ambicijų, atsakomybės ir visiems gerai pažįstamų psichologinių traumų studija bei empatišku psichinės ligos paveikslu.

4. „Sustoti ir užsidegti“ (angl. „Halt and Catch Fire“) (AMC, 2014-2017)

„Kompiuteriai nėra tas dalykas. Jie yra dalykas, padedantis atrasti tą dalyką.“ Šiuos žodžius ne kartą per keturis serialo sezonus ištaria technologijų antrepreneris Joe MacMillanas (nuostabiai dinamiškas aktorius Lee Pace). Pirmosiose dalyse labai juntamas bandymas paversti Joe devintojo dešimtmečio Donu Draperiu iš „Reklamos vilkų“, tik įsisukusiu į asmeninę kompiuterių revoliuciją, tačiau nukreipus objektyvą į antraplanius veikėjus, „Sustoti ir užsidegti“ įgijo ryškų savo veidą.

„Dalykas, padedantis atrasti tą dalyką“ yra technologijų galia ir kūrybinis bendradarbiavimas apskritai, padedantis kurti tarpasmeninius santykius. Serialas atspindi, kaip verslo partneriai padeda vienas kitam tapti geresniais žmonėmis, ir išryškina pavojus kylančius tuomet, kai inovacijos, iš kurių galima uždirbti, tampa galutiniu tikslu.

5. „Paliktieji“ (angl. „The Leftovers“) (HBO, 2014-2017)

Kas būtų, jei gyventume poapokaliptiniu laikotarpiu? Tokiu, koks vaizduojamas pagal Tomo Perrotta romaną sukurto serialo „Paliktieji“ pasaulį. Serialas, apimantis septynerių metų laikotarpį po to, kai staiga dingsta 2 proc. žemės gyventojų, prasideda neišraiškingomis kolektyvinio gedulo scenomis.

Tačiau netrukus veiksmas perauga į tikėjimo ir jo santykio su meile tyrimą šiuolaikinėje aplinkoje, netekusioje su mokslo pažanga atėjusio užtikrintumo – kontekste, kuriame nepaaiškinamas įvykis gali sukelti žiaurų nihilizmą iš vienos pusės, religinį fanatizmą iš kitos ir daugybę mitologijos bei kulto apraiškų tarp jų.

6. „Geriau skambink Solui“ (angl. „Better Call Saul“) (AMC, 2015-dabar)

„Bręstantis blogis“ buvo kietai susuktas, sumaniai parašytas, virtuoziškai suvaidintas ir genialiai nufilmuotas kriminalinis serialas, kuriam, atrodė, tikrai nereikia tęsinių ar priešistorių. Ir net prieš pat serialo „Geriau skambink Solui“, kuriame pagrindinis dėmesys sutelkiamas į Bobo Odenkirko vaidinamą ne patį doriausią teisininką Saulą Goodmaną, pasirodymą, komedijos žanro „Bręstančio blogio“ priešistorė atrodė kvaila ir bereikalinga.

Bet Saulo istorija, smulkų nusikaltėlį pavertusi atgailaujančiu advokatu, pasirodė besanti (juokinga) meditacija apie tai, ką reiškia būti geru žmogumi – tyrimu, nusveriančiu svarstyklių lėkštę įstatymo, o ne moralės naudai, ir pakibusiu ant klausimo, ar gerų ketinimų užtenka, kad išgelbėtume žmogų, nesugebantį žaisti pagal visuomenės primetamas taisykles.

7. „Atlanta“ (FX, 2016-dabar)

2009 m. 26 metų rašytojas Donaldas Gloveris pradėjo aktoriaus karjerą, suvaidindamas pagrindinį vaidmenį NBC situacijų komedijoje „Community“. Šiuo metu jis yra vadinamas kultūriniu fenomenu, vaidinančiu populiariausiuose studijos „Disney“ filmuose. Tačiau pagrindiniu tramplinu į sėkmę jam tapo serialas „Atlanta“ – eksperimentinė komedija apie bankrutavusį buvusį Prinstono studentą (vaidina D. Gloveris), visas viltis dedantį į pusbrolio reperio Paper Boi (vaidina Brianas Tyree Henry) prodiusavimą.

Laisvas serialo pobūdis leido B. Gloveriui, kuris taip pat yra ir serialo kūrėjas, dažnai scenaristas, o kartais ir režisierius, pasiūlyti vienos serijos ilgio BET apdovanojimų parodiją ar susukti trumpą siaubo filmą. Serialas pasižymi dažnai labai smagiais, nepaliaujančiais stebinti ir visuomet itin taikliais komentarai apie rasę, klasę ir pramogų kultūrą.

8. „Nepritampanti“ (angl. „Fleabag“) („Amazon“, 2016-2019)

„Nepritampanti“ – nenudailintas, smagus britų rašytojos ir aktorės Phoebe Waller-Bridge pasakojimas apie sielvartą, kaltę ir neįveikiamą seksualinį potraukį išsiskiria iš visos plejados panašių serialų. Praėjus trejiems metams po to, kai susipažinome su P. Waller-Bridge įkūnyta pagrindine serialo veikėja, kurios profesiniai, romantiniai ir šeimos ryšiai subyrėjo į šipulius, mirus motinai ir geriausiai draugei, serialas grįžo, pasiūlydamas mums netikėtą posūkį atpirkimo link. Naujas susižavėjimas patraukliu kunigu, kurį vaidina Andrew Scottas, nubrėžė gyvą ir įtikinamą perspektyvą veikėjai, kurios ateitis atrodė gana miglota.

9. „Geroji vieta“ (angl. „The Good Place“) (NBC, 2016-dabar)

Tuo metu, kai 2016 m. „The Good Place“ pasirodė ekranuose, atrodė beveik stebuklas, kad serialo režisieriui Michealui Schurui pavyko šiai sumaniai, bet keistokai komedijai „išrūpinti“ transliaciją per NBC geriausiu laiku. Tam puikiai pasitarnavo jo pasitelktos „šviežios“ žvaigždės Kristen Bell ir Tedas Dansonas.

Tačiau tikrojo išskirtinumo serialui suteikia neįtikima situacija – keturi neseniai mirę žmonės atsiduria pomirtiniame pasaulyje, kur viskas yra kitaip nei galima būtų tikėtis. Norėdami išgelbėti savo sielas, veikėjai imasi užduoties, kuri palaipsniui tampa tikru moralinės filosofijos kursu. D. Trumpui įsikrausčius į Baltuosius rūmus, o žinioms nuolat pranešant apie naujas masines šaudynes, M. Schuro keliamas klausimas, ar žmonės gali pasikeisti į gera, tampa dar aktualesnis.

10. „Tvin Pyksas: sugrįžimas“ (angl. „Twin Peaks: The Return“) („Showtime“, 2017)

Kas galėjo pagalvoti, kad geriausiu dešimtmečio serialu taps naujam gyvenimui prikeltas senas kūrinys? Galbūt kaip kompensacija už nesibaigiančius abejotinos kokybės serialų tęsinius, mums buvo pasiūlytas pirmas Davido Lyncho didesnis audiovizualinis produktas po 2006 m. pasirodžiusio „Inland Empire“ – 18 naujų „Twin Peaks“ serijų.

Nepaisant pavadinimo, D. Lynchas ir serialo bendraautorius Markas Frostas turėjo kur kas daugiau sumanymų nei vien grąžinti serialo veiksmą į to paties pavadinimo miestelį šiaurės vakarinėje Ramiojo vandenyno pakrantėje. Laisvos struktūros aplink teisingąjį FTB agentą Dale Cooperį (vaidina Kyle MacLachlanas) besisukantis serialo tęsinio siužetas padovanojo mums šiurpų D. Cooperio antrininką, kassavaitinį muzikinį svečią, įskaitant ir grupę „Nine Inch Nails“, ir kvapą gniaužiančią eksperimentinę įvykių seką, padėjusią įsitikinti, kad atominė bomba buvo mirtina XX a. Amerikos nuodėmė. Kiekviena serija – tai paslaptis su begaliniais įminimų variantais.

Taip pat skaitykite