Gyvenimas

2019.10.24 21:48

Daktaras Unikauskas apie maistinių mielių naudą: jomis verta gardinti patiekalus ypač nėščiosioms

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.10.24 21:48

Maistinės mielės – dar neatrastas lobis. Dažnas jų nedrįsta vartoti, nes tiki įvairiais mitais, pavyzdžiui, kad jos pakenks virškinimui, tačiau iš tiesų yra priešingai – jos jį gerina. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas papasakojo viską apie mieles: jų rūšis ir kaip maistinės mielės gali visapusiškai pagerinti jūsų sveikatą.

Daug kam apie mieles kyla daugybė klausimų. Ar mielės nepakenks žarnynui? Ar kepimo mielės tokios pat naudingos, kaip ir alaus mielės?

Iš tiesų mielės – nuostabus B grupės vitaminų šaltinis, o jų yra kelių rūšių. Alaus mielės – alaus gamybos šalutinis produktas, jos naudojamos gaminant duoną, yra kartaus skonio.

Visai kas kita – maistinės mielės. Tai neaktyvios formos mielės, gaminamos iš cukranendrių ir cukrinių runkelių melasos.

„Didžiausias skirtumas tarp alaus ir maistinių mielių yra jų maistinė vertė. Maistinės mielės yra daug pranašesnės už alaus mieles, nes turi daug daugiau B grupės vitaminų nei kviečių gemalai ir daugelis kitų natūralių maisto produktų“, – aiškina A. Unikauskas.

Dar viena mielių rūšis – kepimo mielės. Tai aktyvios formos mielės, naudojamos duonai ir kitiems kepiniams ruošti.

Kaip pasakoja profesorius, apdorojimo metu maistinės mielės yra pasterizuojamos ir „išjungiamos“, tampa neaktyvios ir nebeturi tokio poveikio kaip kepimo mielės. Tad pastarosios naudojamos kulinarijoje, o maistinės mielės skirtos mūsų sveikatai gerinti.

Saugo imuninę sistemą

Maistinėse mielėse yra beta 1,3 gliukano ir kitų junginių, kurie stiprina imuninę sistemą, teigia medikas. Tyrimai su gyvūnais atskleidė, kad šie junginiai gali užkirsti kelią kenksmingoms bakterijoms prisijungti prie žarnų gleivinės.

Maistinėse mielėse yra daug B grupės vitaminų, kurie būtini norint turėti sveikus plaukus, gražią odą ir tvirtus nagus. Maistinės mielės leidžia kovoti su odos senėjimo požymiais, paraudimu, dėmėmis.

Maistinės mielės – ir puikus geležies šaltinis. Anot A. Unikausko, tai ypač naudinga sportininkams, kurie treniruojasi daugiau nei keturias valandas per savaitę.

„Maistinėse mielėse taip pat yra seleno, kuris atstato pažeistas ląsteles, ir cinko, kuris padeda atkurti audinius, gydo žaizdas“, – pažymi jis.

Pasižymi antivirusinėmis ir antibakterinėmis savybėmis

Dėl šių savybių maistinės mielės yra ketvirtas pagal populiarumą vaistažolių monopreparatas Vokietijoje. Aukščiau už jas – tik ginkmedis, jonažolė ir kaštonas.

„Maistinės mielės laikomos vienu iš geriausių vaistų nuo lėtinių kandidozių, tam tikros rūšies mielių infekcijų. Taip pat įrodytas jų poveikis E.coli bakterijoms, salmonelėms ir stafilokokams“, – teigia A. Unikauskas.

Gerina virškinimą

Kai kurių tyrimų duomenimis, maistinės mielės gali būti naudojamos kaip vaistas nuo viduriavimo ar apetito praradimo. Be to, pasak profesoriaus, maistinės mielės yra naudingos tiems, kurie kenčia nuo laktozės netoleravimo simptomų.

Gausios baltymų

Maistinės mielės yra visavertis baltymas, turintis mažiausiai 9 iš 20 aminorūgščių. „Tai puiki žinia ypač veganams ir vegetarams, kuriems paprastai pritrūksta baltymų šaltinių. Maistinės mielės vertingos tuo, kad jose mažai riebalų ir angliavandenių, bet daug lengvai virškinamų baltymų“, – pabrėžia daktaras.

Maistinės mielės gali pašalinti baltymų trūkumo sukeltus simptomus:

– lėtą medžiagų apykaitą,

– sunkiai augančią raumenų masę,

– energijos stygių, nuovargį,

– prastą koncentraciją,

– nuotaikų kaitą,

– raumenų, kaulų ir sąnarių skausmus,

– lėtą žaizdų gijimą,

– susilpnėjusį imunitetą.

Folatas, esantis maistinėse mielėse, gali padėti sumažinti apsigimimų riziką ir optimizuoti vaisiaus augimą bei vystymąsi.

Naudingos plaukams, odai ir nagams

„Maistinėse mielėse yra daug B grupės vitaminų, kurie būtini norint turėti sveikus plaukus, gražią odą ir tvirtus nagus. Įrodyta, kad tam padeda biotinas. Maistinės mielės leidžia kovoti su odos senėjimo požymiais, paraudimu, dėmėmis. Niacinas, kurio taip pat yra maistinėse mielėse, puikiai tinka kovai su aknės spuogais ir bendrai odos būklei gerinti“, – vardija A. Unikauskas.

Padeda užtikrinti sklandų nėštumą

Taip pat maistinėse mielėse yra tiamino, riboflavino, vitamino B6 ir folio rūgšties. Šie vitaminai, gydytojo teigimu, ne tik nepaprastai svarbūs ląstelių metabolizmui, nuotaikai reguliuoti, nervų funkcijai palaikyti. Jie padeda užtikrinti ir sklandų nėštumą.

„Folatas gali padėti sumažinti apsigimimų riziką ir optimizuoti vaisiaus augimą bei vystymąsi. Tyrimai rodo, kad žemas folatų kiekis nėštumo metu iš tikrųjų gali būti susijęs su priešlaikiniu gimdymu, mažu kūdikio svoriu, nervinio vamzdelio defektais ir augimo sulėtėjimu“, – teigia profesorius.

Puikus vitamino B12 šaltinis

Vienas didžiausių maistinių mielių pranašumų – jame esantis vitaminas B12. Tai svarbus vandenyje tirpus vitaminas, būtinas DNR sintezei, raudonųjų kraujo kūnelių gamybai ir nervų sistemos sveikatai palaikyti.

„Deja, daugeliui veganų ir vegetarų kyla didesnė šio vitamino deficito rizika, nes daugiausia vitamino B12 randama gyvūniniuose produktuose“, – pabrėžia daktaras.

Geltonos spalvos maistinės mielės dažnai naudojamos kaip pagardas dėl pikantiško skonio. Jos turi riešutų, sūrio prieskonį ir puikiai tinka padažams, sriuboms ar net salotoms gardinti. Svarbiausia, šių mielių neapdoroti aukštoje temperatūroje, nes tada žūva visos vertingos medžiagos, pažymi A. Unikauskas.

Prieš valgydami salotas ar net košę tiesiog užbarstykite jų ant viršaus, o jeigu nusprendėte maistinėmis mielėmis pagardinti sriubą, berkite jas prieš pat virimo pabaigą ir neleiskite joms užvirti. Gydytojas tikina, kad mielės suteiks tirštumo ir malonaus aromato.

Plačiau – laidos įraše.

Taip pat skaitykite

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Mitai ir tiesa apie mieles: kepimo mielės – tokios pat naudingos kaip ir alaus?