Eismas

2021.10.17 09:10

Klasikinis vienatūris ar modernus SUV: kuris pasirinkimas geriausias šeimoms?

LRT.lt2021.10.17 09:10

Prieš beveik keturis dešimtmečius pasirodę pirmieji vienatūriai netrukus tapo geidžiamais šeimų automobiliais. Dar ne taip seniai gamintojai stengėsi turėti bent vieną tokio tipo modelį savo gamoje, tačiau šiandien visą naujų automobilių rinką keičiantys SUV modeliai į paraštes, regis, stumia dar vakar daugelio mėgtus vienatūrius. Tik ar tikrai jie pasmerkti išnykti, skelbiama pranešime žiniasklaidai.

Konkuruoja su SUV modeliais

Pirmieji vienatūriai – 1983-aisiais JAV pasirodęs „Plymouth Voyager“, o Europos rinkoje 1984-aisiais debiutavęs „Renault Espace“ – buvo vienas iš gamintojų bandymų sukurti šeimoms skirtą automobilį, kuris būtų talpus, komfortiškas ir stilingas (šiukštu neprimintų mažo mikroautobuso), o važiavimo savybėmis panašėtų į vidutinio dydžio sedanus ir universalus.

Tokia koncepcija pasiteisino, tad neilgai trukus gamintojai vienas po kito pradėjo kurti naujus modelius, kurie rinkoje išliko iki šiol. Pavyzdžiui, šiuo metu gaminama jau trečioji, dar 1991-aisiais debiutavusio „Ford Galaxy“ modelio karta, o kitas gamintojo modelis „S-Max“ netgi buvo išrinktas 2007 m. Lietuvos ir Europos Metų automobiliu.

Ilgą laiką populiarumo spinduliuose maudęsi vienatūriai šiandien išgyvena sunkesnius laikus. Kai kurie gamintojai nutraukia šios klasės modelių gamybą ir jų vietą užleidžia vis didesnio pirkėjų dėmesio sulaukiantiems SUV. Automobilių apžvalgininkas Gintenis Dauparas pastebi, kad SUV modeliai vilioja šeimyninio automobilio ieškančius vairuotojus, nes turi daugybę jiems svarbių ypatybių.

„Naujausiuose didesnio pravažumo modeliuose rasite tą patį ką ir vienatūryje – komfortą, patogumą, galimybę įrengti tris sėdynių eiles, technologijas, tik jie kiek solidesni. Vienintelis esminis vienatūrių privalumas – erdvė viduje. Pavyzdžiui, aukštaūgiai tikrai geriau jausis vienatūryje, o ne SUV klasės automobilyje“, – pažymi G. Dauparas.

Vienatūrius renkasi racionalūs pirkėjai

Jis priduria, kad daugelis vairuotojų susižavi tuo, kad dėl didesnės prošvaisos SUV modeliai suteikia daugiau pasitikėjimo ir kiek daugiau galimybių keliauti sunkiau išvažiuojamais keliais. Taigi, atrodytų, jog vienatūriai nebeturi konkurencinio pranašumo, todėl daugelis šios klasės modelių tiesiog pasmerkti išnykti. Tačiau „Lietuvos metų automobilio“ komisijos narys Egidijus Babelis teigia, jog klasikiniai vienatūriai ir toliau sulauks racionalių žmonių dėmesio.

„Jei ieškoma automobilio važinėti ne bekele, o įprastais keliais, rinktis SUV nėra prasmės, nes neįmanoma padaryti taip, kad erdve, pritaikomumu ir ekonomija jie būtų pilnavertė vienatūrio alternatyva. Vis dar yra vairuotojų, suprantančių, kad, pasirinkus SUV, bus prarastos kai kurios naudingos vienatūrio savybės“, – sako automobilių žinovas.

Kaip vieną esminių vienatūrių privalumų, E. Babelis įvardija jų erdvę bei pritaikomumą ir palygina, kodėl naujausi SUV modeliai toli gražu nėra taip gerai pritaikyti šeimų poreikiams, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.

„SUV yra aukštas, kaip ir vienatūris, tačiau SUV būdinga didesnė prošvaisa, o vienatūriui – ne, todėl, apskaičiavus proporcijas, minivenas didesnis ir erdvesnis. Dar vienas privalumas, kad vienatūris dažniausiai turi priekinius varančiuosius ratus, o tai leidžia suteikti daugiau erdvės bagažinėje ir ant trečios sėdynių eilės. Didžiuosiuose vienatūriuose, net ir turinčiuose trečią sėdynių eilę, gali būti įrengta gana talpi bagažinė.

Pažvelgus į didesnio pravažumo modelius, kurie pakeitė tradicinius vienatūrius, dažniausiai ant trečios sėdynių eilės vietos yra nebent visai mažiems vaikams, o bagažinės ten taip pat praktiškai nėra“, – akcentuoja E. Babelis.

Specialisto pastabas patvirtina ir skaičiai. Pavyzdžiui, atnaujintame trečios kartos septynvietyje „Ford Galaxy“ už trečios eilės sėdynių vis dar gali būti įtaisyta 300 litrų talpos bagažinė, net ir kiek mažesnis „Ford S-Max“ turi 285 litrų bagažinę, o „Renault Espace“ – beveik 250. Tuo metu panašaus dydžio septynviečiai SUV modeliai turi kuklesnius bagažo skyrius: pavyzdžiui, „Peugeot 5008“, telpa tik 167 litrai, o „Nissan X-Trail“ dar mažiau – vos 135.

Laimi ir vairuotojai, ir gamintojai

Nepaisant fakto, kad vienatūrių pardavimo apimtys traukiasi, E. Babelis įsitikinęs, jog šis segmentas išnykti neturėtų, o gamintojai, sėkmingai įvertinę šios rinkos dalies potencialą, gali tik laimėti.

„Vienatūriai tiesiog reinkarnuojasi ir įgauna patobulintas formas. Pavyzdžiui, naujieji „Volkswagen ID.4“ ar „Škoda Enyaq“ yra šiuolaikiniai vienatūriai. Įsėdus į šiuos automobilius jausmas lygiai toks pats, kaip įsitaisius sename gerame minivene. Kai kurie žmonės tiesiog pasiduoda rinkodaros įtakai ir tokius automobilius vadina SUV, bet savo pojūčiu, erdve, savybėmis jie yra lyg vienatūriai.

Nemanau, kad visi gamintojai persiorientuos tik į SUV, tikrai išliks klasikinių vienatūrių ir tokie modeliai gali turėti tam tikrą pranašumą. Pavyzdžiui, jei vairuotojai norės būtent tokio modelio, bet jį siūlys tik vienas kitas gamintojas, jie šią rinkos dalį ir užims, o vietoje 3 tūkstančių automobilių parduos po 5 tūkstančius. Todėl vienaip ar kitaip, tobulėjančia ir evoliucionuojančia forma, bet vienatūriai išliks“, – įsitikinęs E. Babelis.

Kai kurie gamintojai, atrodo, stengiasi laikytis šios linijos ir norintiems vienatūrio siūlo būtent visus šios klasės standartus atitinkančius modelius. Pavyzdžiui, „Kia“ neseniai pristatytas „Carnival“ žavi talpumu, o „Ford“ vienatūriai „S-Max“ ir „Galaxy“ masina moderniausia saugumo bei komforto įranga: vaizdo kameromis tiek automobilio priekyje, tiek gale, susidūrimo prevencijos ir parkavimo pagalbos funkcijomis, išmaniąja visų varančiųjų ratų sistema, elektra valdomomis ir masažo funkcijas turinčiomis sėdynėmis ar adaptyviaisiais LED žibintais.

Taip pat šiemet buvo pristatytos hibridinės šių modelių versijos, dar labiau patenkinančios šiuolaikinių vairuotojų, ieškančių pilnaverčių šeimyninių automobilių, poreikius.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt