Verslo pozicija

2021.08.25 13:50

G. Kontautas. H. Stelmokaitis. Nuotolinių Konkurencijos tarybos apklausų neišspręsti iššūkiai

Henrikas Stelmokaitis, Gvidas Kontautas, advokatų kontoros „Motieka ir Audzevičius“ teisininkai2021.08.25 13:50

Konkurencijos taryba („Taryba“), gavusi pranešimą arba įtardama galimą pažeidimą įmonėje dėl konkurencijos teisės pažeidimų, gali pradėti tyrimą. Šio tyrimo metu Tarybos pareigūnai gali atlikti patikrinimus vietoje (kratas), kurių metu gali būti be išankstinio įspėjimo apklausti pažeidimu įtariamos įmonės darbuotojai ir kiti asmenys, turintys tyrimui reikalingos informacijos.

Ar gali Taryba šią savo teisę ir pareigą įgyvendinti efektyviai nuotolinio darbo realybėje? Ar įmonės darbuotojai privalo dalyvauti nuotolinėje Tarybos apklausoje? Ar gresia sankcijos už vengimą atsiliepti į pareigūnų skambučius? Kol kas klausimų daugiau nei atsakymų. Tačiau paanalizuokime atidžiau, ką sako įstatymai ir kokia logika vadovausis Tarybos atstovai.

Prielaida vykdyti nuotolines apklausas egzistuoja

Šalyje vis dar esant pandeminei situacijai, reikia užtikrinti ne tik sveiką ir neiškreiptą konkurenciją, tačiau ir maksimalią tiek Tarybos pareigūnų, tiek ūkio subjektų bei jų atstovų ir darbuotojų sveikatos apsaugą. Šiuo tikslu gegužę buvo priimtas įsakymas „Dėl COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) valdymo priemonių organizuojant ir atliekant patikrinimus tvarkos aprašo patvirtinimo“. Įdomu tai, kad šiame apraše visiškai nėra užsimenama apie nuotolinius veiksmus, tokius įprastus pastaruosius pusantrų metų.

Atkreipiame dėmesį, kad patikrinimus sudaro ne tik patalpų ir teritorijų apžiūra, tačiau ir informacijos rinkimas žodiniu būdu – t. y. kalbantis bei apklausiant ūkio subjektų atsakingus asmenis ar kitus vykdomam tyrimui esminės informacijos galinčius suteikti asmenis. Šiuos veiksmus operatyviau galima atlikti nuotoliniu būdu, o kai vis dažniau dirbama iš namų, išvykstama į „darbostogąs“ ir pan., tik nuotoliniu būdu ir teįmanoma. Tad kokios prielaidos, kad atitinkama patikrinimo dalis galėtų vykti nuotoliniu būdu?

Atsakant į šį klausimą reikia atsižvelgti į šiuo metu galiojantį Tarybos darbo reglamentą ir Konkurencijos įstatymą. Nors anksčiau minėtame apraše nėra užsimenama apie nuotoliu atliekamus veiksmus, Tarybos darbo reglamente yra numatyta galimybė įgaliotiems pareigūnams vykdyti susitikimus su įtariamais subjektais, pareiškėjais ar kitais asmenimis nuotoliniu būdu tiek savo, tiek kitų asmenų iniciatyva, nusprendžiant dėl tokio susitikimo tikslingumo bei turint galimybę tokio susitikimo metu vesti protokolą arba daryti garso įrašą. Be to, Taryba savo puslapyje skelbia, kad šiuo laikotarpiu susitikimai daugiausia vykdomi nuotoliniu būdu, tačiau pabrėžiama, jog gali vykti ir įstaigos patalpose. Nors čia kalbama apie konsultavimą, o ne apklausas patikrinimo metu, galima numanyti – jei reikėtų, tokie patys prioritetai būtų pritaikyti ir patikrinimo metu vykdomoms apklausoms, siekiant saugoti ūkio subjektų ir Tarybos darbuotojus.

Tarybos darbo reglamente (51 p.) nustatytas reikalavimas įgaliotiesiems pareigūnams asmenų darbovietės arba gyvenamųjų patalpų adresu išsiųsti reikalavimus dėl paaiškinimų pateikimo. Tačiau teikti paaiškinimus nuotoliniu būdu nėra privaloma – asmuo, tardamasis su įgaliotaisiais pareigūnais, gali pasirinkti jam priimtiną būdą, kaip bus vykdomas susitikimas. Tokia tvarka yra užtikrinama ir neseniai į Konkurencijos įstatymą įtraukta nuostata, kad Taryba, atlikdama tyrimus, užtikrina Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos garantuojamas teises ir laisves. Tačiau lieka atviras klausimas – jei asmuo turi teisę rinktis jam priimtiną būdą, ar Taryba visada galės atlikti visiškai netikėtą patikrinimą ir efektyviausiai surinkti informaciją. Jeigu informaciją valdantis subjektas dirba nenustatytoje vietoje, neatsako į skambučius ir nereaguoja į žinutes, jo apklausos neįmanoma būtų atlikti netikėtai.

Kaip tinkamai identifikuoti asmens tapatybę nuotoliniu būdu?

Kitas iššūkis Tarybai vykdant apklausas nuotoliniu būdu – tinkamas asmens identifikavimas. Apklausos yra ir turi būti vykdomos apklausiant konkrečius asmenis, kurie gali suteikti svarbios informacijos. Todėl prieš vykdant apklausą būtina tokį asmenį identifikuoti, o nuotolinės identifikacijos metodų nėra daug. Vaizdo skambučio metu būtų galima paprašyti parodyti asmens dokumentą arba identifikuoti asmenį pagal išvaizdą. Tačiau tokios identifikavimo tvarkos Tarybos darbo reglamente nėra aprašytos. Kaip efektyviai identifikuoti asmenį kalbantis telefonu, apskritai sunku įsivaizduoti. Lygiai taip pat ir Taryba negali teisėtai identifikuoti savęs skambindama telefonu. Todėl jei asmuo, kurį siekiama apklausti, neatsakytų į skambutį, niekas negalėtų turėti jokių priekaištų nei jam, nei jo darbdaviui.

Kol kas mūsų išvardyti iššūkiai neturi sprendimo – vienintelis objektyvus sprendimas būtų Tarybai rinktis kitas alternatyvias platformas, o ne telefono skambutį, arba vykdyti apklausas gyvai, t. y. vykti į asmens buvimo vietą, jei tokią įmanoma nustatyti.

Praktikoje matome, kad su Tarybos pareigūnų nurodymais įmonių atstovai yra linkę sutikti geranoriškai bijodami atsakomybės už kliudymą tyrimui. 1 proc. metinių pajamų bauda ūkio subjektui ir administracinė atsakomybė konkrečiam asmeniui yra bauginančios motyvacijos priemonės, skatinančios nerizikuoti ir vykdyti net galbūt ir neteisėtus nurodymus. Todėl savo teises ir pareigas vykstant patikrinimui patartina išsiaiškinti iš anksto, o atvykus pareigūnams – į pagalbą kviestis profesionalius teisininkus, galinčius patarti rizikingose situacijose.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt