Verslas

2019.02.20 13:49

Siuntų skaičius auga, o jų negavusių gyventojų – mažėja

LRT.lt 2019.02.20 13:49

Numatoma, kad per kelerius metus internetinės prekybos mastai išaugs dvigubai ar net trigubai, o tai reiškia, kad padaugės ir siuntinių. Augant jų kiekiams, gali didėti ir gavėjo nepasiekusių siuntinių skaičius, tačiau šis procentas, kaip ir dabar, turėtų išlikti minimalus, teigiama Lietuvos pašto Korporatyvinių reikalų departamento pranešime žiniasklaidai.

„2017 m. Lietuvos pašto užsakymu atlikto gyventojų pirkimo internetu įpročių tyrimas parodė, kad bent kartą internete pirkusių ar perkančių 16–74 metų amžiaus Lietuvos gyventojų padaugėjo iki 44 proc., tačiau palyginti su kaimynais ar kitomis ES šalis, esame konservatyvūs ir dažniau norimą prekę įsigyjame įprastose fizinėse parduotuvėse. Labiausiai esame nutolę nuo Didžiosios Britanijos ir Skandinavijos šalių, kur internetu prekių įsigyja 8 iš 10 gyventojų, tačiau siuntų kiekiai ir pas mus įspūdingi – 2018 m. per Lietuvos paštą buvo siųsta 13 mln. vidinių bei tarptautinių siuntų. Skaičius tikrai nemenkas, tad džiugina tai, kad dėl dingusios siuntos, kuri dėl vienų ar kitų priežasčių gavėjo nepasiekė, į mus per metus kreipėsi tik 553 klientai. Pasiklydusių siuntų kiekis bendrame kontekste – itin mažas“, – sako Lietuvos pašto Korporatyvinių reikalų departamento vadovė Vaida Budrienė

Pasak jos, tobulinant Lietuvos pašto technologinius ir veiklos procesus, nusiskundimų dėl nepristatytų siuntų kasmet mažėja: 2018 m. dėl negautų vietinių ir tarptautinių siuntų buvo gauti 553 skundai, o pagrįstų, už kurias buvo išmokėtos kompensacijos – tik 277.

Siuntos turi ne vieną stotelę

Kaip teigia V. Budrienė, itin dažnas mitas, siejamas su nepristatyta siunta, kad Lietuvos paštas ją lydi per visas tranzitines šalis, tačiau už į Lietuvą siunčiamas siuntas, jų pristatymo laiką ir siuntos būklę atsako siunčiančiosios šalies pašto paslaugų operatorius. Siuntą Lietuvos paštas savo sistemoje mato tik tada, kai ji pasiekia Lietuvos siuntų paskirstymo centrą. Jeigu užsienio pašto sekimo sistema rodo siuntą esant Lietuvoje, gali būti, kad ji vis dar yra tranzite į Lietuvą – siuntos turi ne vieną tarpinę stotelę, todėl siunčiant neprioritetiniu siuntimu, įprastai per dieną siunta Lietuvos nepasiekia.

Taigi reikėtų nepamiršti, kad siuntos logistikos grandinė – ilga, tad iš Lietuvos iškeliavęs ar į Lietuvą keliaujantis siuntinys gali „užstrigti“ bet kuriame tarptautiniame siuntų paskirstymo centre.

Kodėl siunta pasimeta?

Viena dažniausių priežasčių, kodėl siunta ar korespondencija nepasiekia adresato – netinkamai nurodytas  gavėjo adresas. Labai dažnai laiškininkai vargsta ieškodami adresato, ant kuriam skirtos siuntos būna nurodyta tik pavardė ir miestas arba gyvenvietė. Ant siunčiamų laiškų, atvirlaiškių ir siuntų itin svarbu įskaitomai užrašyti gavėją ir tikslų jo adresą. Būtina nurodyti ne tik gavėjo vardą, pavardę, gatvę, namo bei buto numerius, bet nepamiršti parašyti ir miesto, kaimo ir (ar) savivaldybės pavadinimo bei pašto kodo.

„Ant pašto siuntos papildomai nurodžius gavėjo mobiliojo telefono numerį, gavėjas apie gautą ir pašte ar savitarnos siuntų terminale atsiimtiną siuntą bus informuojamas SMS žinute. Į užsienį siunčiamą siuntą reikėtų adresuoti pagal tos šalies reikalavimus. Žinotina, kad gavėjo šalies pavadinimas turi būti užrašytas didžiosiomis spausdintinėmis raidėmis anglų arba prancūzų kalba“, – teigia Lietuvos pašto V. Budrienė

Ką daryti, kai laukta siunta dingsta?

„Norint sekti savo siuntos judėjimo kelią arba apdrausti ją nuo nelaimingų atsitikimų, rekomenduojama siuntą registruoti bei įvertinti. Registruotosios pašto siuntos statusas garantuoja, kad siunta gavėjui bus įteikta tiesiai į rankas. Su registruotosios pašto siuntos numeriu, nurodytu ant kasos kvito, siuntėjas ar gavėjas gali sekti visą siuntos judėjimo kelią Lietuvoje, o siunčiant į užsienį – siuntos judėjimo kelią iki jos išsiuntimo iš Lietuvos ir tose užsienio šalyse, kurios yra pasirašiusios PRIME susitarimą. Jeigu siunta buvo apdrausta ir įvertinta, pasimetusios siuntos vertė yra kompensuojama, tačiau kompensacija grąžinama siuntėjui, o ne gavėjui“, – siuntimo subtilybes atskleidžia V. Budrienė

Jeigu nutiko taip, kad iš Lietuvos siunčiama siunta dėl vienokių ar kitokių priežasčių pasimetė, Lietuvos pašto internetiniame puslapyje reikėtų užpildyti tarptautinę siuntos paiešką. 

Tarptautinės siuntos paieška, praėjus vienam mėnesiui po siuntos išsiuntimo, atliekama nemokamai. Užpildžius formą, reikėtų pridėti paieškos apmokėjimą patvirtinančio dokumento kopiją arba nurodyti, kad paieška nemokama. Nustačius, kad siunta yra dingusi/prarasta, mokestis už paiešką grąžinamas kartu su kompensacija į gavėjo  nurodytą banko sąskaitą. Pasimetus siuntai, siunčiamai iš užsienio, dėl kompensacijos reikia kreiptis į siuntėjo šalies paštą.