Verslas

2018.07.11 10:48

Ar dėl streiko atšauktas skrydis – priežastis kompensacijai?

Tomas Kavaliauskas, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2018.07.11 10:48

Dažnėjantys oro linijų streikai tampa kliūtimi keleiviams pasiekti kelionės tikslą. Lietuvių bendrovė, padedanti keleiviams iš oro vežėjų gauti kompensacijas, Europos Komisijai inicijuoja peticiją, kad streikai būtų įtraukti į keleiviams kompensuojamų atvejų sąrašą. Vartotojų teisių tarnyba sako, kad jau formuojasi teismų praktika suteikianti keleiviams galimybę gauti kompensaciją ir už oro bendrovių darbuotojų streikus.

Su lagaminais besiblaškantys ar ant jų tiesiog snaudžiantys keleiviai oro uoste – įprasta situacija, kai skrydžiai atšaukiami, vėluoja ar neįvyksta dėl streikų. Su tokia situacija ne kartą teko susidurti ir Rimvydui Širvinskui – pačiam organizuojančiam keliones ir daug keliaujančiam vilniečiui. Pasak jo, nemaloniausia, kai skrydžiai atšaukiami būtent dėl streikų, nes tada oro linijos neturi keliautojams mokėti kompensacijų.

„Man yra tekę nukentėti nuo antžeminio aptarnavimo streiko, kai aviakompanija jokios įtakos daryti negali. Tačiau, jei tai yra aviakompanijos darbuotojų streikas, tai aš manau, kad jie turėtų prisiimti bent kažkokią dalinę atsakomybę ir kompensuoti keliautojų patirtus nuostolius“, – sakė kelionių organizatorius R. Širvinskas.

Pernai, anot oro uostų asociacijos, keleivių srautai Europoje išaugo beveik dešimtadaliu – tai sparčiausias augimas nuo 2004 m. Šiemet tikimasi, kad srautai augs dar labiau, tačiau panašu, kad aviacijos rinka tam nėra pasirengusi. Lietuvių bendrovė „Skycop“, padedanti keleiviams iš oro vežėjų gauti kompensacijas, imasi iniciatyvos Europos Komisijai pateikti piliečių pasirašytą dokumentą, kad streikai būtų įtraukti į keleiviams kompensuotinų atvejų sąrašą.

„Vien per šių metų 6 mėnesius dėl streikų, sutrikdytų skrydžių nukentėjo tiek keleivių, kiek per paskutinius 5 metus, kai buvo sutrikdytos kelionės 1,5 mln. keliautojų. Matydami šios problemos mastą, atkreipėme papildomą dėmesį ir, norėdami apginti geriau keleivių teises, inicijavome peticiją, kurią adresuosime Europos Komisijai dėl reglamento korekcijos“, – pasakojo „Skycop“ vadovas Marius Stonkus.

Kreipimosi rengėjai per šiuos metus tikisi surinkti 100 tūkst. europiečių parašų. Tada Europos Komisija svarstytų piliečių klausimą. Kol tai įvyks, Europos teisingumo teismas pats formuoja keleiviams palankią kelionių nutrūkimo kompensavimo praktiką. Vienoje bylų dėl streiko konstatuota, kad keleiviams priklauso kompensacija. Tą pabrėžia ir Europos Komisijos atstovybė Lietuvoje, kad nepaisant to, ar skrydis nutrūko dėl streiko, ar kitų priežasčių, keleiviams priklauso kitos kompensacijos. Streikas nėra absoliučiai laikomas nenugalima jėga, mat oro bendrovės privalo įrodyti, kad darė viską, jog keleiviai nenukentėtų.

„Ne visais atvejais streikai yra aplinkybė, atleidžianti aviakompanijas nuo kompensacijos išmokėjimo. Tam tikrais atvejais, net esant streikui, vartotojai turi teisę į kompensaciją, bet kiekvienas atvejis individualus ir žiūrima, dėl kokių priežasčių įvyko tas streikas, ir ar šiuo atveju turėtų būti išmokama kompensacija, ar ne“, – sakė Vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovė Solveiga Kuzienė.

Abejojantiems ar nežinantiems, kokiais atvejais mokamos kompensacijos už skrydžio vėlavimą ar atšaukimą, raginama kreiptis pagalbos į savo šalies ar tos šalies, kurioje nutiko toks atvejis, vartotojų tarnybą ar civilinės aviacijos administraciją.