Verslas

2021.06.25 19:01

„Lietuvos geležinkelių“ vadovas neatmeta galimybės, kad po sankcijų įvedimo Baltarusija imsis atsakomųjų veiksmų

Marius Jokūbaitis, LRT RADIJO laida „Lietuvos diena“, LRT.lt2021.06.25 19:01

„Lietuvos geležinkeliai“ kol kas ir toliau gabens baltarusiškas trąšas per Lietuvos teritoriją, nes Europos Sąjungos (ES) sankcijos galioja tik naujoms sutartims. Įmonės vadovas pripažįsta, kad vėliau nuostolių išvengti nepavyks. Tiesa, finansiniai praradimai, pasak jo, nebus tokie skaudūs, kaip buvo manyta anksčiau. „Per metus mes galimai prarasime apie 20 mln. eurų“, – LRT RADIJUJE būsimą nuostolį skaičiuoja AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.

„Lietuvos geležinkeliai“ su „Belarus Kalij“ yra pasirašę ilgalaikę sutartį, kuri galioja iki 2023 metų pabaigos. Kaip LRT RADIJUI teigia geležinkelių įmonės vadovas M. Bartuška, tolimesnis baltarusiškų krovinių gabenimas priklausys ir nuo to, kokias sutartis turi kitos įmonės logistikos grandinėje.


Apie ES sankcijas Baltarusijai paskelbta oficialiai, jos įsigaliojo šiandien, penktadienį. Sankcijų paketas skelbia, kad nebus galima gabenti baltarusiškų naftos produktų, trąšų, tabako žaliavos. Taip pat negalima pirkti ir importuoti šių gaminių į ir iš Baltarusijos.

Tačiau ES oficialiajame dokumente yra ir tam tikrų niuansų. Vienas jų skelbia, kad sankcijos galioja tik naujoms sutartims. Ekonomistas Aleksandras Izgorodinas, įvertinęs tai, kas buvo parašyta vakar oficialiajame ES dokumente, sako, kad bent jau artimiausiu metu tų sankcijų poveikis bus mažesnis, nei kalbėta iki šiol.

„Sankcijų dokumente yra konkrečiai kalbama apie tai, kad draudžiama vykdyti tranzito operacijas ir pirkimo-pardavimo operacijas, kurios susijusios su Baltarusijos kroviniais, o konkrečiai – su nafta ir trąšomis. Tačiau velnias slypi detalėse. Tame pačiame dokumente yra labai aiškiai parašyta, kad draudžiama vykdyti tas sutartis, kurios yra pasirašytos po birželio 25 d.

O tai reiškia, kad tos sutartys, kurias Klaipėdos uosto ir „Lietuvos geležinkelių“ bendrovės turi su Baltarusija, ir kurios pasirašytos iki birželio 25 d., gali būti laisvai vykdomos. Taigi, sankcijų Baltarusijai poveikis Lietuvos ekonomikai tikrai bus, tačiau jis bus mažesnis, nei iš pradžių baimintasi“, – sako ekonomistas A. Izgorodinas.

AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Mantas Bartuška patvirtina, kad ES sankcijos galios tik naujoms sutartims, o „esamos sutartys gali būti vykdomos“. Pasak jo, „Lietuvos geležinkelių“ sutartys yra kelių metų termino. „Mes trąšas galėtume vežti, tačiau ar jos važiuos, priklausys nuo daugybės faktorių,“ – tikina M. Bartuška.

„Tie apribojimai, kurie yra išvardinti, galioja visoms logistikos grandinėje esančioms įmonėms. Jei bent vienos iš jų yra trumpesnės sutartys, ar uosto, ar pirkėjų, tai jos, matomai, galės nutrūkti. Tuomet nebus galima tokių sutarčių vykdyti ir tokia logistinė grandinė turės apribojimus“, – sankcijų situaciją komentuoja AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius.

M. Bartuška sako, kad šiuo metu vyksta tiek teisinis, tiek finansinis vertinimas, kaip naujasis ES dokumentas paveiks „Lietuvos geležinkelių“ darbą su Baltarusija. „Preliminariai tos išvardintos sankcijos, tie kodai, jie turės įtakos 2,5 mln. tonų trąšų kiekiui. Didžioji dalis yra susijusi su „Belarus Kalij“, – sako jis. – Taip pat tai lems apie 0,5 mln. t. naftos produktų pervežimus.“

Naftos produktai, pasak „Lietuvos geležinkeliai“ vadovo, važiuoja ne tik į Klaipėdą, bet ir tranzitu į Kaliningradą. Tie visi išvardinti kodai naujoms sutartims, akivaizdu, turės apribojimus, sako M. Bartuška. „Mes, „Lietuvos geležinkeliuose“, įsivedinėsime kontrolės procedūras, kad užtikrintai įgyvendintume sankcijos nutarimą“, – teigia pašnekovas.

2,5 mln. tonų trąšų praradimas, anot M. Bartuškos, galėtų reikšti 14-15 mln. eurų pajamų praradimą „Lietuvos geležinkelių“ bendrovei. „Pusės milijono t. naftos praradimai reikštų apie 4-5 mln. eurų praradimą per metus. Tai bendras įvertinimas būtų, kad per metus mes galimai prarasime apie 20 mln. eurų“, – skaičiuoja AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius.

Pasak M. Bartuškos, anksčiau kalbėta apie šimtamilijoninius nuostolius, tačiau šiuo metu šis skaičius susitraukė dėl to, kad pačios sankcijos vyks etapais. Jis taip pat neatmeta galimybės, kad Baltarusija imsis atsakomųjų veiksmų ir gali pati nutraukti sutartis su Lietuvos bendrovėmis, baltarusiškus krovinius nukreipdama per Rusijos uostus.

Išsamesnis pokalbis su „Lietuvos geležinkelių“ generaliniu direktoriumi apie sankcijų poveikį bendrovei – radijo įraše.

Parengė Vismantas Žuklevičius.


Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.