Verslas

2021.01.25 21:45

Augintiniams lietuviai nešykštūs – katėms perka tautiečių kurtas sūpynes, stilizuotus namelius, ekologiškus guolius

Reda Gilytė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2021.01.25 21:45

Dėl koronaviruso pandemijos įvestas karantinas vienus verslus visiškai sustabdė, kitus paskatino imtis naujų galimybių. Pergalvoti savo kryptį bei ieškoti naujų idėjų situacija paskatino ir smulkius verslus, kurių pagrindinė veikla – prekės naminiams gyvūnams bei jų mylėtojams.

Dar praėjusių metų pabaigoje Amerikos gyvūnų produktų asociacija (APPA) skaičiavo, kad karantino laikotarpiu gyvūnų mylėtojai išleido rekordiškai daug pinigų (apie 99 mln. JAV dolerių per 2020 m.) augintinių reikmėms – nuo maisto iki veterinarijos paslaugų. Panašu, kad šiai sričiai netaupo ir lietuviai, o pagrindinė padidėjusių išlaidų priežastis – nuotolinis darbas, leidžiantis žmonėms būti namie ir daugiau laiko bei dėmesio skirti savo augintiniams.

Panorama. Švedija uždaro sieną su Norvegija dėl joje aptikto COVID-19 atmainos atvejo (su vertimu į gestų k.)

Idėjos gimė per pirmąjį karantiną, subrendo – per antrąjį

Įspūdingus kačių namelius, kuriuose galima paslėpti higienos reikmenis, kuriantis Jonas Vainius neslepia, kad tokia idėja gimė tiesiog skaitant knygą ir leidžiant laiką kartu su savo augintiniu. Panaršęs internete, patyrinėjęs užklausų ir paieškų statistiką apie augintinių prekes, verslininkas netruko įsitikinti, kad idėja gali būti sėkminga.

„Svajonę apie savo verslą turėjau seniai, tačiau iki tol nerasdavau tinkamos idėjos, – sakė jis. – Tai karantinas iš esmės ir pakuždėjo idėją gaminti įdomius kačių tualetus“.

Šiuo metu J. Vainiaus verslas įsibėgėja – nameliais virtę kačių tualetai džiugina ne tik Lietuvos, bet ir JAV bei Australijos kačių mylėtojus ir jų augintinius. Jiems kačių namelių kūrėjas idėją pritaiko pagal pomėgius, pavyzdžiui, keliauti mėgstantis katės šeimininkas sulaukė kemperio pavidalo namelio, o gyvenantis miško trobelėje pageidavo tokio pat namelio ir savo katinui.

Makramė meną plėtojanti Ieva Šerelytė savo idėjos internete netikrino, tačiau per pirmąjį karantiną draugės katinui pagaminusi guolį-sūpynes negalvojo, kad jos taip išpopuliarės.
„Bet tikriausiai per karantiną žmonės daugiau laiko praleidžia namie su savo augintiniais ir nori juos palepinti, – sako mergina, pridurdama, kad dar viena priežastis idėjos populiarumui yra tai, kad šis guolis-sūpynės papuošia ir namų interjerą.

Dabar jos sukurti gaminiai džiugina kačių mylėtojus ne tik Lietuvoje, bet ir Skandinavijos šalyse, o toks susidomėjimas skatina galvoti ir kurti naujus tokių guolių-sūpynių modelius.

Svarbus natūralumas ir ekologija

Susidomėjimą produktais augintiniams jaučia ir veltinių guolius katėms ir šunims siuvanti Egidija Jakučiūnienė. Pasiuvusi pirmąjį guolį šeimos draugų katei, ji pastebėjo, kad ir jos augintinės mielai naudojasi nauju gaminiu. „Tada kiti draugai paprašė guolio šuniukui – pradėjau siūti, taip ir išsirutuliojo viskas“, – pasakoja kūrėja.

Ji neslepia, kad jos plėtojamos idėjos stiprybė – natūralios medžiagos, mat kai produktų ir gaminių pasiūla didelė, žmonės dažniau renkasi tvarias medžiagas. O pagrindinė priežastis – naminius gyvūnus dažniausiai augina ir jais rūpinasi socialiai atsakinga visuomenės dalis.

„Bet ir gyvūnai labiau mėgsta natūralius dalykus – tuo įsitikinau, kai gaminau guolį išrankiam Maltos bišonui, kuris iki tol jokių panašių dalykų nepripažino, tačiau mano gaminį iš natūralios vilnos mielai priėmė. Galbūt dėl kvapo ir pojūčių?“, – šypsosi kūrėja.

Visi naujas augintinių verslo idėjas per karantiną plėtoti pradėję lietuviai pastebi, kad labiau pasiteisina tai, kas susiję su natūralumu ir ekologija – ar tai būtų augalinės kilmės kraikas iš sojų pupelių ir kukurūzų krakmolo, natūralaus medžio nameliai-tualetai, ar medvilniniai, vilnos guoliai ir tokie smulkūs aksesuarai kaip rankų darbo natūralios pilno grūdo odos antkakliai.

„Juk kuo daugiau aplink sintetinių produktų, tuo labiau norisi natūralumo, tai yra išskirtinis dalykas“, – pabrėžia J. Vainius, esąs įsitikinęs, kad jei lietuviai pasaulyje negali konkuruoti gaminių kaina, tai tikrai tą gali daryti kokybe ir, būtent, – siūlydami rinkai natūralius produktus.

Laikas, kai naujoms idėjoms atsiveria daug durų

„Tiesa yra tokia, kad iš šios krizės mes tikrai išeisime kitokie – gerokai labiau skaitmenizavęsi, labiau inovatyvūs ir atradę naujų galimybių bei naujų partnerysčių, kurios ilgalaikėje verslo vystymo strategijoje bus labai naudingos“, – sako „Verslios Lietuvos“ Verslumo departamento vadovė Inga Juozapavičienė.

Jos teigimu, situacija jau leidžia įvertinti, kiek pasikeitė vartotojų įpročiai ir kiek ilgai gali gyvuoti verslas, siūlomas produktas ar paslauga. Paprastai tai nevyksta labai greitai, tačiau beveik visada pasiteisina nauji kūrybingi sprendimai, atveriantys ir naujas galimybes.

„Globalizacija yra tas procesas, kuris iš tikrųjų mūsų verslams atidaro daug durų. Akivaizdu ir tai, kad daugelio vartotojų rūpesčiai ir problemos panašios, o kai mes jas atliepiame, nesudėtinga rasti ir nišą užsienio rinkose“, – įsitikinusi I. Juozapavičienė.

O karantinas išties leidžia išnaudoti mažos rinkos privalumus: pasitikrinti sukurtą produktą, pačią rinką ir ieškoti kanalų, atveriančių duris į kitas, tarptautines, rinkas.