Verslas

2020.09.08 13:02

Lietuvoje viešėjęs „Vikipedijos“ įkūrėjas pažadėjo: mūsų enciklopedijoje niekada nebus reklamos

Jonas Deveikis, LRT.lt2020.09.08 13:02

Naujienų portalų ar socialinių tinklų verslo modelis reikalauja peržiūrų, o tai lemia skambių ir nebūtinai teisingų antraščių kūrimą, mano Vilniuje viešėjęs vienas iš „Vikipedijos“ įkūrėjų Jimmy Wallesas. Jo teigimu, būtent dėl šios priežasties internetinėje enciklopedijoje niekada neišvysite reklamos.

Turbūt nerasime žmogaus, kuris niekada nebūtų atsivertęs internetinės enciklopedijos – „Vikipedijos“. Įkurta 2001 m. internetinė svetainė tapo viena lankomiausių pasaulyje. Tačiau ar teko pastebėti, kad „Vikipedijoje“ niekada nerasite jokios reklamos?

Vilniuje vadovų konferencijoje „EBIT“ viešėjęs vienas iš „Vikipedijos“ įkūrėjų J. Wallesas teigia, kad reklamos internetinėje enciklopedijoje niekada nebuvo ir nebus, nes tik taip galima užtikrinti nešališką ir patikimą informaciją. Verslininko teigimu, enciklopedijoje atsiradus reklamų, būtų bandoma tenkinti jos užsakovų prašymus, antraščių tekstai taptų nebetikslūs ir iškreiptų informaciją.

„Kartą manęs paklausė, kodėl „Vikipedija“ yra išlaikoma tik rėmėjų lėšomis. Galbūt būtų protingiau įdėti keletą reklamų ir finansinės problemos būtų išspręstos. Tačiau aš visada vadovaujuosi principu, kad verslo modelis lemia paskatas. Jeigu „Vikipedijoje“ leistume reklamą, mūsų verslo modelis taptų kitoks, o organizacija pradėtų siekti kuo didesnio pelno. Visa tai galėtų svetainę privesti prie skambių antraščių vaikymosi“, – sako J. Walesas.

Jo teigimu, puikiausias to pavyzdys yra britų naujienų portalo „Dailymail“ paskelbta antraštė: „Dėl didelio smogo Pekine Kinija pradeda transliuoti saulėtekį milžiniškuose televizorių ekranuose.“

„Ši antraštė naujienų portalui buvo itin sėkminga. Jis surinko labai daug peržiūrų ir pasidalijimų. Žinutė taip pat labai gerai plito ir socialiniuose tinkluose. Tačiau problema yra tai, kad ši antraštė yra visiškai klaidinga. Tai yra netikros naujienos. Ekranas, kuris matomas nuotraukoje, Pekine pastatytas tikrai ne todėl, kad vietiniai galėtų žiūrėti saulėtekius. Tai buvo reklaminis stendas, jis ragino atvykti atostogauti į Kiniją. (...) „Dailymail“ išgalvojo antraštę tam, kad galėtų pritraukti daugiau skaitytojų“, – tikina J. Walesas.

Užtektų, jei kiekvienas vartotojas skirtų po 1 centą per mėnesį

J. Walesas pažymi, kad, siekdami išvengti skambių antraščių vaikymosi ir netikrų naujienų, jie sugalvojo kiek kitokį verslo modelį – portalas yra išlaikomas tik iš skaitytojų paramos.

„Tokiu atveju verslo modelis mums leidžia užtikrinti naujienų tikrumą. Mums nereikia paspaudimų ir skambių antraščių, nes žmonės, kurie mus remia, už tai nemokėtų. Vietoje to mes norime, kad „Vikipediją“ paremtų tie, kurie jaučia šios enciklopedijos naudą“, – sako verslininkas.

Jo teigimu, svetainės išlaikymas nėra brangus, todėl užtenka labai nedidelės dalies vartotojų paramos jai išlaikyti.

Pasak jo, „Vikipedijos“ kaina vienam vartotojui per mėnesį siekia vos vieną centą. „Vadinasi, jei kažkas „Vikipedijai“ paaukoja 20 JAV dolerių, maždaug 2 000 vartotojų gali naudotis internetine enciklopedija nemokamai. Būtent dėl šio verslo modelio mūsų iniciatyva yra ne užtikrinti kuo didesnį žmonių srautą svetainėje, bet skleisti nešališką informaciją“, – tikina „Vikipedijos“ įkūrėjas.

Kelias į sėkmę nebuvo lengvas

J. Walleso teigimu, daugelis įsivaizduoja, kad didžiausi verslo projektai jų autoriams gimė būnant labai jauniems, tačiau „Vikipedijos“ įkūrėjas tikina, kad tai netiesa, o jo kelias į vienos populiariausių internetinių svetainių pasaulyje sukūrimą buvo nuklotas nesėkmėmis ir iššvaistytais pinigais.

„Jaunystėje dirbdamas ateities ir pasirinkimo sandorių prekiautoju pastebėjau, kad žmonės naudoja labai neefektyvias priemones maistui į darbą užsisakyti. Žmonės naudojo faksą, skambindavo, siųsdavo kitus asmenis užsakyti. Pagalvojau, kad būtų daug paprasčiau, jei maistą užsakyti būtų galima internetu. Koks buvo mano pirmasis verslo rezultatas? Nesėkmė. 1996 m. pabandžius įgyvendinti šią idėją restoranų savininkai į mane žiūrėjo, tarsi aš būčiau atvykęs iš Marso. Jie nesuprato, ką aš kalbėjau.

Antroji verslo idėja – internetinės paieškos svetainė, kurią pavadinau „3 Apes“. Aš net buvau sugalvojęs nepakartojamą šūkį – „Įveskite ieškomą žodį ir beždžionės jį suras.“ Kai sukūriau paieškos variklį, tuo metu jau buvo tokie konkurentai, kaip „Google“, „Yahoo“, „Alta Vista“. (...) Koks buvo rezultatas? Nesėkmė. Kinų programišiai nulaužė mano svetainę per 3 mėnesius ir ją praradau.

Trečia mano idėja, kuri padėjo pamatus „Vikipedijai“ – internetinė enciklopedija „Nupedija“. Pagrindinė verslo idėja buvo suteikti nemokamą enciklopediją internete. Tačiau pamaniau, kad tekstai turi būti rašomi profesionalų. Nusamdžiau filosofijos doktorantus, kad sukurtų enciklopedijos dizainą. Tai buvo labai akademiška enciklopedija, prieš paskelbiant tekstą, jis turėjo būti patikrintas 7 kartus. Koks buvo rezultatas? Eilinė nesėkmė. Išleidau apie 250 tūkst. JAV dolerių 12 tekstų paruošti“, – pirmuosius savo verslus prisimena J. Wallesas.

Tačiau po trijų iš eilės nesėkmių verslininkas nusprendė sukurti internetinę enciklopediją, kur tekstus galėtų rašyti ir tikrinti kiekvienas norintis. Šį kartą rezultatas buvo sėkmingas.

J. Wallesas pažymi, kad šiuo metu „Vikipedijoje“ yra daugiau nei 6 mln. įrašų anglų kalba ir daugiau nei 1 mln. įrašų 15 kitų pasaulio kalbų. Lietuvių kalba „Vikipedijoje“ yra daugiau nei 200 tūkst. įrašų. „Atsižvelgiant į tai, kad lietuvių yra vos 3 mln., tai yra labai didelis skaičius įrašų“, – teigia J. Wallesas.

Kiekvieną mėnesį apie 1,5 mlrd. skirtingų įrenginių aplanko internetinę enciklopediją, jos įkūrėjo teigimu, kiekvieną mėnesį svetainėje apsilanko apie 600–700 mln. unikalių vartotojų.