Verslas

2019.05.25 18:10

Pasaulis išprotėjo dėl veganiškų burgerių: per dieną įmonė pritraukė daugiau nei 240 mln. JAV dolerių

LRT.lt2019.05.25 18:10

Kalifornijos gamintoja „Beyond Meat“ per pirmąją prekybą akcijomis dienos metu gerokai šovė į viršų ir tapo viena sėkmingiausiai rinkoje debiutavusių įmonių. Jos sėkmei nesutrukdė ir tai, kad šiemet pirminis viešasis akcijų siūlymas nevyksta itin sklandžiai.

Ketvirtadienį augalinės kilmės jautienos ir kiaulienos pakaitalų gamintoja savo akcijas kotiravo 25 JAV dol. Dienos eigoje jų kaina kaina išaugo 163 procentais ir vertybinių popierių biržoje „Nasdaq“ bendrovės akcijos buvo pardavinėjamos po 65,75 JAV dol., rašo „The Washington Post”.

Didėjant vartotojų poreikiui sveikiau maitintis ir kaip alternatyvą mėsos produktams vartoti augalinės kilmės maistą, mėsos pakaitalus gaminanti „Beyond Meat“ verčia apsidrausti tradicinių mėsos produktų gamintojas, tokias kaip „Tyson Foods“. Praėjusiais metais „Beyond Meat“ pajamos siekė beveik 88 mln. JAV dol. –dvigubai negu 2017 m., bet įmonė dar nepradėjo gauti pelno. Per pastaruosius porą metų gamintoja prarado maždaug 30 mln. JAV dol.

Daugiau nei 240 mln. JAV dol., surinktų pirminio viešo akcijų siūlymo metu, gamintoja ketina investuoti į gamybą, plėtoti mokslinius tyrimus ir plėtrą bei stiprinti rinkodarą. 

2016 m. spalį „Beyond Meat“ mėsainis pasirodė 51 „Whole Foods Market“ tinklo parduotuvės mėsos skyriuje. Iš Vašingtono kilusio Ethano Browno įkurta įmonė gali pasigirti tokiais garsiais investitoriais kaip „Microsoft“ įkūrėjas Billas Gatesas ir „Honest Tea“ įkūrėjas bei „Beyond Meat“ valdybos pirmininkas Sethas Goldmanas.  

„Beyond Meats“ produkcija skirta tiek veganams, tiek mažiau mėsos vartoti siekiantiems vartotojams, todėl 1,4 trilijonų JAV dol. vertės mėsos pramonėje ši kompanija užima išskirtinę vietą. Žirnių baltymai yra pagrindinė „Beyond Meats“ gaminamų produktų žaliava. Iš žirnių baltymų bandoma išgauti į gyvulinės kilmės maisto produktus skoniu ir tekstūra panašius pakaitalus.  

„Nuolat tobuliname savo produkciją ir siekiame, kad mūsų produktų žmogaus juslės nesugebėtų atskirti nuo gyvulinės kilmės produktų“, –  JAV vertybinių popierių ir biržos komisijai (SEC) skirtuose dokumentuose nurodė kompanija. Jos produktai pardavinėjami maždaug 30 tūkst. vietovių, daugiausia Jungtinėse Valstijose ir Kanadoje.

Anot bendrovės atstovų, kompanija didina visuomenės sąmoningumą sveikatos, gyvūnų gerovės, klimato kaitos ir aplikosaugos klausimais. Bet riziką kelia tai, kad įmonės gamybos procesas priklauso nuo žirnių baltymų. SEC dokumentuose nurodoma, kad „Beyond Meat“ priklauso nuo riboto žaliavų tiekėjų skaičiaus, tad jeigu partnerių teikiamos paslaugos būtų atidėtos arba nutrauktos, tai galėtų pakenkti įmonės verslui. „Beyond Meat“ verslui pavojų taip pat kelia didelė konkurencija, kuriamų naujų produktų stoka ir nesėkmingas pirkėjų skaičiaus didinimas.

Tikimasi, kad šiemet didžiausia mėsos produktų gamintoja „Tyson“ išleis naują produktų be mėsos liniją. „Beyond Meat“ konkuruoja ir su kitomis augalinės kilmės produktų gamintojomis, tokiomis kaip su „Burger King“, bendradarbiaujanti „Impossible Foods“, ir mėsos produktus iš gyvūnų ląstelių gaminanti „Memphis Meats“. 

„Beyond Meat“ valdybos primininkui S. Goldmanui prieš dalyvaujant ketvirtadienį vykusiame viešajame akcijų siūlyme priklausė 2 procentai bendrovės akcijų. Jis vis dar dalyvauja „Honest Tea“, kurią 2011 m. pardavė bendrovei „Coca Cola“, veikloje. „Anksti ja patikėjau, – kalbėjo jis, – dar tada, kai įmonė per metus atlikdavo pardavimų mažiau nei už milijoną dolerių“.

S. Goldmanas, kurio šeima jau ilgą laiką praktikuoja vegetarišką mitybą, į „Beyond Meat“ investavo 2012 m. po to, kai jo žmona apie kompaniją perskaitė straipsnį. 

„Nusiunčiau jiems laišką ir parašiau, kad man labai patiko mintis mėsos produktus pakeisti augalinės kilmės produktais“, – kalbėjo vyras.

Anot Merilande gyvenančio S. Goldmano, investicijų šioje bendrovėje turi įvairūs žmonės – profesionalūs sportininkai, verslo atstovai ir įžymybės. Tarp jų – „Twitter“ įkūrėjai Bizas Stone`as ir Evanas Williamsas, buvęs „McDonald`s“ vadovas Donas Thompsonas, aktorius Leonardas DiCaprio, reperis Snoop Doggas, NBA žvaigždės Kyrie Irvingas ir Chrisas Paulas, Nacionalinės Futbolo Lygos žaidėjas Deandre`as Hopkins ir Oskarą laimėjusio dokumentinio filmo „Free Solo“ žvaigždė, laisvojo kopimo alpinistas Alexas Honnoldas. 

Pasak S. Goldmano, rekomendacijose nurodyta pirmojo 2019 m. ketvirčio pardavimų suma buvo 40 mln. JAV dol., t. y. tris kartus didesnė nei tuo pačiu metu ankstesniais metais.

„Žengiame į didžiausią maisto gaminių kategoriją – mėsos produktų kategoriją, – kalbėjo S. Goldmanas. – Didžiausiai maisto produktų kategorijai pristatome prekinį ženklą turintį pasiūlymą. Šioje kategorijoje jau ilgą laiką nebuvo jokių inovacijų“.

Sėkmės pirminiame viešajame akcijų siūlyme „Beyond Meat“ susilaukė kartu su tokiomis žinomomis įmonėmis kaip „Lyft“, „Pinterest“ ir „Slack“. Šiemet pasiūlymų sulaukti tikimasi ir iš „Uber“ bei „Airbnb“.