captcha

Jūsų klausimas priimtas

NATO Lietuvoje pasiuntė stiprų signalą agresoriams

Praėjusią savaitę Lietuvoje nutūpę „F-22 Raptor“ – stiprus signalas agresijai atgrasyti ir partnerystei kurti, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Karinės paslaptys“ sako JAV 95-osios naikintuvų eskadrilės pilotas kapitonas Michaelas Probasco. „Pats faktas, kad atskraidinome „F-22“ į Šiaulius, rodo, kad į Europą galime atnešti viešpatavimą ore, užtikrinti, kad mūsų Aljansas yra puikus. Būdami čia, siunčiame žinią apie stiprų NATO aljansą“, – kalba pašnekovas.
Wikimedia nuotr.
Wikimedia nuotr.

Penktosios kartos naikintuvų „F-22 Raptor“ atvykimas į Lietuvą buvo lydimas slaptumo. Nors žiniasklaidoje buvo paskelbta apie dvylikos naikintuvų dislokavimą Didžiojoje Britanijoje, jų apsilankymas Rumunijoje ir Lietuvoje buvo ilgai planuotas netikėtumas. Vis dėlto Rusijos interneto žiniasklaida apie naikintuvų poros ir juos lydinčio oro tanklaivio atskridimą informavo likus valandai iki numatyto žinios paskelbimo Lietuvoje laiko. Per Europą skrisdami be ginkluotės, amerikiečiai naudojosi saugių šalių, NATO sąjungininkių, oro erdve.

Likus penkiolikai minučių iki naikintuvų nusileidimo, Zokniuose nutūpė jų skraidanti degalinė. Transporto lėktuvai „Boeing KC-135 Stratotanker“ Amerikos karinėse oro pajėgose tarnauja jau 60 metų. Skraidina iki 90-ies tonų degalų, kuriais per nuleidžiamą straublį papildo iš galo, iš apačios priskridusius lėktuvus. Papildymas ore leidžia išplėsti naikintuvų veikimo spindulį ir prailginti pilotų užduoties laiką.

„Stratotanker`iui“ vos spėjus sustoti perone, danguje pasigirdo naikintuvų griausmas. Nepastebimi radarų, bet neblogai girdimi iš žemės – toks pirmasis įspūdis. Buvo sutarta, kad pilotai praskris virš tako nedideliame aukštyje prieš išsirikiavusius žurnalistus ir svarbius svečius, tačiau Amerikos lakūnai šį manevrą pakartojo net tris kartus. Kaskart iš horizontalaus skrydžio jie staigiai pakildavo beveik vertikaliai, demonstruodami šio orlaivio manevringumą.

Lėktuvai priklauso šiaurės vakarų Floridoje, Tyndallo karinių oro pajėgų bazėje, įsikūrusiai 95-ajai naikintuvų eskadrilei. Viso Šaltojo karo metu ši eskadrilė vykdė Amerikos oro gynybos užduotis.

JAV 95-osios naikintuvų eskadrilės pilotas kapitonas M. Probasco sako, kad Lietuvoje nutūpę „F-22 Raptor“ – stiprus signalas agresijai atgrasyti ir partnerystei kurti.

– Jei neprieštaraujate, pradėkime pokštu. Šiandien kirtote daug sąjunginių valstybių sienų. Sąjungininkai žinojo, kad jūs skrendate, tačiau ar jie jus matė?

– Negaliu garantuoti, kad jie mus matė, bet skridome per Vokietiją ir Lenkiją pagal patvirtintą skrydžio planą. Taigi jie tikrai galėjo mus matyti.

– Ar tam, kad būtumėte matomi, įsijungėte atsakiklius?

– Taip, žinoma. Skridome pagal priimančiose šalyse galiojančią tvarką. Viską atlikome teisingai, vadovavomės patvirtintu skrydžio planu, kaip bet koks kitas lėktuvas.

– Ar šių lėktuvų atsiradimas čia gali pakeisti jėgos balansą regione?

– Negaliu atsakyti, ar tai pakeistų padėtį regione, bet akivaizdu, kad siunčiamas stiprus signalas agresijai atgrasyti, partnerystei kurti. Pats faktas, kad atskraidinome „F-22“ į Šiaulius, rodo, kad galime atnešti viešpatavimą ore į Europą, užtikrinti, kad mūsų Aljansas yra puikus. Būdami čia, siunčiame žinią apie stiprų NATO aljansą.

– Paprašytas įvardyti pagrindinius lėktuvo bruožus, ką jus išskirtumėte?

– Tai tikrai labai manevringas lėktuvas, dominuojantis danguje: penktoji karta atnešė daugybę galimybių skraidant ir kaunantis. Integruotis su sąjungininkais, skraidančiais ketvirtosios kartos naikintuvais, mokytis ir treniruotis kartu – mums neeilinė galimybė.

– Ką pasakytumėte apie nematomumą?

– Tai – be galo svarbus aspektas naikintuvui. Kai lėktuvas mažai pastebimas, sustiprėja mūsų indėlis tiek į mūsų, tiek į sąjungininkų gynybą.

– Jūsų vadas minėjo, kad per pratybas Jungtinėje Karalystėje vien stiprindami sąveiką ketinate atlikti daugiau kaip du šimtus skrydžių. Ar galėtumėte apie tai papasakoti išsamiau? Ar ši sąveika vyks tik su britais, ar ir kitomis šalimis?

– Šiuo metu per pratybas skraidome kartu su senesniais naikintuvais „F-15 C“ ir „F-15 E“. Jungtinėje Karalystėje norėtume išmokti geriau sąveikauti su naujais naikintuvais „Eurofighter Typhoon“. Jei bus galimybė, skraidysime ir su kitais NATO sąjungininkais.

– Esate treniruotas atpažinti kitų šalių lėktuvus, gerai pažįstate jų galimybės, taip pat ir Rusijos „Su-27“, „MiG-29“, „MiG-31“. Kaip su jais palygintumėte savo „F-22“?

– Kiekvienas lėktuvas turi savo gerų ir silpnų pusių. „F-22“ yra kol kas vienintelis pasaulyje naudojamas penktosios kartos naikintuvas. Toks jis ir buvo pastaruosius dešimt metų. Galimybės, kurias jis atneša į mūšio lauką – pirmasis pakyla, pirmasis aptinka priešą – neįtikėtinos.

Skraidydami drauge su sąjungininkais, su jų lėktuvais, mes turime galimybę subalansuoti savo privalumus ir trūkumus. Dirbti kartu – tai ne vien kariauti ketvirtosios ar penktosios kartos naikintuvais, tai partnerystės kūrimas, taktikos, procedūros, kurias įvaldę galime tikėtis stipresnės Europos.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Lietuvoje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...
Close