Kauno rajone gyvenančių šeimų vaikams darželis Kaune atsieina keliskart brangiau nei miestiečiams. Šiemet pakitusi tvarka apstulbino tėvus, o drauge ir rajono valdžią. Kauno miestas tai paaiškino paprastai: siekia, kad kauniečių mokesčiais į biudžetą sumokami pinigai būtų naudojami būtent jų poreikiams tenkinti. Tiesa, vaiko teisių apsaugos kontrolierė yra kitokios nuomonės: skirtingas vaikų grupių traktavimas laikytinas diskriminacija.
Nuo sausio 1 d. Kauno miesto savivaldybės teritorijoje esančius darželius lankančių vaikų tėvams, jei jų gyvenamoji vieta nedeklaruota Kaune, už mažamečio ugdymą kasdien tenka mokėti po 9,2 eurus. Jeigu gyvenamąją vietą mieste deklaravo vienas iš tėvų, diena įstaigoje kainuoja perpus mažiau. O jei abu tėvai – kauniečiai, dienos įkainis siekia 0,58 euro.
Pakeista tvarka privertė griebtis už galvos Kauno rajono galvas, čia skubinama suplanuota vaikų darželių pertvarka ir plėtra.
Kauno rajonui trūksta apie tūkstančio vietų vaikų darželiuose. Kaip sakė Kauno rajono savivaldybės Kultūros, švietimo ir sporto skyriaus vedėjas Jonas Petkevičius, miesto vaikų darželius lanko apie 400 vaikų.
Skaičiuojama, kad kompensacijoms už vaikus, kurie lanko miesto darželį, rajono savivaldybei šiemet reikės 800 tūkst. eurų.
Taip pat skaitykite
Infrastruktūra nespėja paskui plėtrą
Akademijos miestelis yra visai prie Kauno. Pastaisiais metais čia pridygo naujų namų, smarkiai pagausėjo gyventojų, tarp jų – jaunų šeimų.
„Plėtra Akademijoje vyksta vos ne geometrine progresija, o infrastruktūra tam nepritaikyta. Nekilnojamojo turto plėtotojai sako, kad greta yra mokykla ir darželis, o iš esmės meluoja“, – apie problemą kalbėjo seniūnas Skirmantas Nominaitis.

Išties Akademijoje yra du vaikų darželiai, tačiau jie pilni. Juolab Kauno rajone galima vaikus vesti į darželį nebūtinai ten, kur gyveni. Tad į Akademiją savo atžalas atveža ringaudiškiai.
Anot S. Nominaičio, į seniūniją iki praėjusių metų kreipėsi 20-30 šeimų, kurios pretenduoja į kompensaciją.
Kauno Aleksotas – ranka pasiekiamas
Ringaudai nuo Kauno nutolę vos dešimt kilometrų, pastaraisiais metais gyvenvietė sparčiai plečiasi. Vietos tėvai taip pat priversti savo atžalas kasryt vežti į Kauną.
„Normalioje valstybėje tėvai turi teisę rinktis, kur vaiką vesti. Dabar išeina, kad kaimas su kaimu mušasi“, – apie šiemetinius pokyčius sakė Ringaudų seniūnas Rimantas Vitkauskas.
Jis paaiškino, kad Aleksotas, Kauno mikrorajonas, kone ranka pasiekiamas, tad tėvams, važiuojantiems į darbą Kaune, dažnai yra paprasčiau pakeliui vaiką užvežti į darželį mieste, o ne palikti kaimo ugdymo įstaigoje.
R. Vitkauskas sakė, kad Ringaudai turi vaikų darželį. Tačiau jis pilnas. Šiame kaime įsikūręs ir privatus darželis, tačiau ir jame nėra vietų.

Sparčiai besiplečiančioje gyvenvietėje yra apie 8 tūkst. gyventojų, per metus deklaravusiųjų gyvenamąją vietą Ringauduose skaičius išaugo penkiais šimtais.
Suplanavo plėtrą
Kauno rajono savivaldybės Kultūros, švietimo ir sporto skyriaus vedėjas J. Petkevičius sakė, kad dabar rajonas išsijuosęs sprendžia vaikų darželių problemą.
Garliavoje ir Domeikavoje iki 2021 metų išdygs pastatai, kuriuos savivaldybė išsinuomos ir steigs darželius. Juos galės lankyti apie 400 vaikų. Ringauduose, Akademijoje, Garliavoje, Užliedžiuose iki šių metų rugsėjo 1 d. iškils moduliniai darželių pastatai – laikinos konstrukcijos, kurios po ketverių metų, išsprendus stygiaus problemą, bus išardytos. Tuo metu šiose įstaigose galės būti ugdoma apie puspenkto šimto vaikų.
Be to, šiuo metu rekonstruojami Raudondvario ir Garliavos darželiai. Pirmame bus ugdoma 100 vaikų, antrasis priims šimtu vaikų daugiau.
Įgyvendinus šiuos planus, problema Kauno rajone kaip ir turėtų būti išspręsta, juolab, anot J. Petkevičiaus, pasikeitus mokėjimo tvarkai, dalis tėvų persiregistravo iš rajono į miestą.
Kodėl tik dabar susigriebta, juk jau seniai buvo akivaizdu, kad vietų darželiuose trūksta ir stigs ateityje?
„Problema brendo jau seniai, bet mes orientavomės į mokyklinį ugdymą“, – paaiškino J. Petkevičius.
Jis pabrėžė, kad neseniai Kauno rajone įsteigtos dvi pradinės mokyklos. Kauno rajone kompensacija už darželius dabar siekia 8,55 euro už kiekvieną lankytą dieną.

Kompensuojama, kai abu tėvai ir vaikas deklaravę gyvenamąją vietą Kauno rajone iki 2019 metų gruodžio 31 dienos. Jei gyvenamąją vietą rajone deklaravęs tik vienas iš tėvų, visiškai nekompensuojama.
Be to, kad gautų kompensaciją, vaikas turėjo būti užregistruotas Kauno rajono darželių informacinėje sistemoje iki 2019 metų birželio 1 dienos ir nepatekęs į Kauno rajono darželį.
„Išskirtiniai atvejai, kai netenkinami anksčiau išdėstyti reikalavimai, bus aptariami artimiausiame 2020 m. vasario 27 d. Kauno rajono savivaldybės tarybos posėdyje ir, tikėtina, kad bus padarytos kai kurios išlygos“, – sakė J. Petkevičius.
Taip pat skaitykite
Nutarė ne savo gyventojams pakelti kainą
Kaip paaiškino Kauno miesto savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjo pavaduotoja Asta Keruckė, iki šių metų pradžios Kaunas miesto darželius lankančių vaikų tėvams kompensuodavo didžiąją dalį darželio kainos, todėl visi tėvai mokėjo 0,58 Eur už dieną. Socialiai jautrioms grupėms ši kaina buvo dar mažesnė.
„Miestas jau yra išsprendęs vietų darželiuose trūkumo problemą, šiuo metu turime kitą svarbų tikslą – kad tėveliai vaikams darželį galėtų rinkti ne tik pagal likusias laisvas vietas, bet pagal tai, kur jiems patogiau, tarkime, prie namų ar darbo, kad vaikučio nereikėtų į darželį vežioti į kitą miesto galą, nes laisvų vietų registruojant buvo tik ten esančiame darželyje.
Tačiau iki šiol to visiškai įgyvendinti nepavyko, nes kitų savivaldybių gyventojai fiktyviai deklaruodavo savo gyvenamąją vietą mieste, o kai vaikas būdavo priimtas į darželį, išsiregistruodavo, nepaisydami to, kad miesto darželius įstatymiškai gali lankyti tik jo gyventojų vaikai“, – aiškino A. Keruckė.

Ji pabrėžė, kad dėl šių priežasčių buvo atnaujinta mokėjimo už darželius tvarka. Nuo šių metų kauniečiai, kaip ir iki šiol, moka tiek pat – 0,58 Eur už dieną, o iš kitur atvykstantiems vaikams kaina didesnė.
Miestui vieno vaiko diena darželyje kainuoja 9,2 Eur. Kai vienas iš tėvų registruotas mieste, kompensuojama pusė sumos, todėl tokioms šeimoms už vaiko dieną darželyje reikia mokėti 4,89 Eur. Kai nė vienas iš tėvų neregistruotas mieste, už darželį mokama visa kaina – 9,2 Eur.
Taip pat skaitykite
„Didesnė kaina galioja ne tik Kauno rajono gyventojams, o visiems, kurie nėra deklaravę gyvenamosios vietos Kaune. Kaunas siekia, kad kauniečių mokesčiais į biudžetą sumokami pinigai būtų naudojami būtent jų, o ne kitų savivaldybių gyventojų poreikiams tenkinti. Tikimės, kad tokios pačios nuomonės savo gyventojų atžvilgiu laikosi ir kitos savivaldybės“, – kalbėjo A. Keruckė.
Ne tarnybos kompetencija
Ne vieno kreipimosi su klausimu, ar toks Kauno miesto savivaldybės sprendimas nepažeidžia rajono vaikų teisių, sulaukė Lygių galimybių kontrolierius tarnyba.
Šios tarnybos teisininkai paaiškino, kad gyvenamoji vieta, kaip galimos diskriminacijos pagrindas, nepatenka į lygių galimybių kontrolieriaus kompetenciją.
„Aplinkybes vertinant iš Lygių galimybių įstatymo, kurio priežiūrą vykdo lygių galimybių kontrolierius, perspektyvos, atsakymas paprastas – ne, nėra“, – į klausimą, ar Kauno nustatyta tvarka diskriminuoja Kauno rajono vaikus, atsakė tarnybos atstovai.
Tad teisiškai lygių galimybių kontrolierius negali pradėti tyrimo dėl lygių galimybių pažeidimo. Tačiau, anot tarnybos atstovų, tai nereiškia, kad tokia kainodara yra teisėta.
Laiko diskriminacija
Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga pateikė kontrolierės Editos Žiobienės nuomonę:
„Pagal Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatyme nustatytą kompetenciją, kontrolierius netiria savivaldybės tarybos veiklos ir priimtų sprendimų, tačiau vaiko teisių apsaugos kontrolierė dar 2019 metų pabaigoje teikė nuomonę dėl Kauno miesto savivaldybės tarybos sprendimo, kuriuo nustatytas skirtingas užmokesčio dydis už vaikų ugdymą, atsižvelgiant į vaikų tėvų deklaruotą gyvenamąją vietą.
Kontrolierės nuomone, savivaldybės tarybos sprendime skirtingai vertinamos tam tikros asmenų grupės, kurioms šios normos taikomos, – vaikai, kurių tėvų deklaruota gyvenamoji vieta Kauno mieste, ir vaikai, kurių tėvų gyvenamoji vieta deklaruota ne Kauno mieste. Skirtingas šių grupių traktavimas, kontrolierės nuomone, laikytinas diskriminacija.
Tokia užmokesčio už ikimokyklinį ugdymą diferenciacija sudaro skirtingas galimybes lankyti minėtas įstaigas vaikams, priklausomai nuo jų deklaruotos gyvenamosios vietos, kadangi gyvenamąją vietą deklaravusių ne Kauno miesto teritorijoje vaikų tėvai turi mokėti didesnį mokestį už vaiko ugdymą Kauno miesto savivaldybės įsteigtose ugdymo įstaigose nei deklaravusių gyvenamąją vietą Kauno mieste vaikų tėvai.

Vaiko teisė ir teisėtas interesas yra gauti įstatymais garantuojamas švietimo, ugdymo ir kitas paslaugas, o minėtas diferencijavimas neužtikrina galimybės kiekvienam vaikui lygiai su kitais vaikais gauti paslaugą. Pažymėtina, kad pagrindinis nustatomų apribojimų taikymo teisėtumo kriterijus yra vaiko – pažeidžiamiausios socialinės grupės nario – interesų užtikrinimas, todėl priimant sprendimus pirmiausia būtina atsižvelgti į juos. Šiuo atveju galimai susikerta savivaldybių interesai, sprendžiami vaiko ir tėvų interesų derinimo klausimai, tačiau vaiko teisėtiems interesams dėl jų prigimties ir svarbos turi būti teikiamas prioritetas.
Kontrolierė atkreipė dėmesį į Konstitucinio Teismo išaiškinimą, jog konstitucinis asmenų lygybės principas pažeidžiamas, kai tam tikra grupė asmenų, kuriems yra skirta teisės norma, palyginti su kitais tos pačios normos adresatais, yra kitaip traktuojama, nors tarp tų grupių nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas. Lietuvos Vyriausiasis administracinis teismas vienoje iš administracinių bylų yra pabrėžęs, kad ginčijamomis nuostatomis nustačius diskriminacines sąlygas priklausomai nuo vaikų gyvenamosios vietos, pažeidžiamas ir vaikų lygybės principas.
Kontrolierė šią nuomonę raštu pateikė Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui, Lietuvos Respublikos Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetui, Lietuvos Respublikos kanceliarijos Asmenų aptarnavimo skyriui, Lietuvos Respublikos Vidaus reikalų ministerijai, Asociacijai „Lietuvos tėvų forumas“, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai, Lietuvos Respublikos Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, Vyriausybės atstovų įstaigai Vyriausybės atstovo Kauno ir Marijampolės apskrityse bei akcentavo, kad įvertinti ar Kauno miesto savivaldybės tarybos sprendimas neprieštarauja įstatymui, su pareiškimu į administracinį teismą turi teisę kreiptis savivaldybių veiklos priežiūrą vykdantis Vyriausybės atstovas, prašant ištirti savivaldybės tarybos priimto norminio teisės akto teisėtumą.“