Kultūra

2018.09.26 23:34

Iki pertraukos žiūrovai matys baletą, o po jos – operą

Monika Petrulienė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2018.09.26 23:34

Nacionalinio operos ir baleto teatro sezono pradžia skirta ir operos, ir baleto gerbėjams. Per vieną vakarą bus parodyti abiejų žanrų premjeros: tai kompozitoriaus Belos Bartoko baletas „Stebuklingas mandarinas“ ir opera „Hercogo Mėlynbarzdžio pilis“.

„Stebuklingas mandarinas“ ir „Hercogo Mėlynbarzdžio pilis“ – pasakas primenantys dviejų veikalų pavadinimai tikrai nėra skirti vaikams. Vengrų kompozitoriaus Belos Bartoko baletas ir opera – apie aistrą ir meilę, vyro ir moters santykius. Prieš 100 metų opera sukurta vengrų kalba. Lietuvoje ją taip pat išgirsime originalo kalba. Į premjerinius spektaklius atvyksta vengrų solistai.

Pasak operos režisieriaus Csaba Kaelio, jei baletas remiasi fizine kova, tai opera – labiau jausmų kova, kelionė tarp vyro proto ir širdies.

„Bet tai toli gražu nebus statiška kelionė. Į libretą pažiūrėjome kiek filosofiškai: pora įsimyli vienas kitą ir bando pasiekti mylimojo esmę“, – sakė C. Kaelis.

„Vyras ir moteris yra pasmerkti nuolatinei kovai. „Mėlynbarzdžio pilis“ – tai labiau kelionė į vyro sielą“, – pasakojo solistas Krisztianas Cseras.

Baletas „Stebuklingas mandarinas“, pasak jo choreografo, trupės vadovo Krzysztofo Pastoro, yra sudėtingas. Jam reikia labai gerai fiziškai pasirengusių šokėjų: ir vyrų, ir moters, kuri scenoje šoka su aukštakulniais bateliais.

Iki pertraukos žiūrovai matys baletą, o po jos – operą. Choreografas su režisieriumi ieškojo jungties, kuri suvestų du veikalus į vieną spektaklį.

„Ieškojome estetinės jungties tarp dviejų veikalų, bet reikėjo ir loginės jungties. Pirmoji dalis – baletas „Stebuklingas mandarinas“ apie vyrą, kuris ieško merginos. Jis neįsimyli jos, bet jaučia didžiulę aistrą jai. Sąvadautojai jį bando užmušti, bet jis vis keliasi. Balete vyras negali numirti, kol nepatenkinti jo geiduliai. Kai jau tai pagaliau nutinka, jis miršta. Žiūrovai matys veidą, ir vaizdo projekcijoje – jo akis. Tai simboliška, iš posakio, kad mirštant prieš akis prabėga visas gyvenimas. „Mėlynbarzdžio pilis“ – vienas iš mirštančiojo gyvenimo epizodų“, – kalbėjo K. Pastoras.

„Juos vienija, ko gero, meilės tema, o jeigu kalbėsime apie libretus – meilė ir aistra. Operoje meilė ir aistra, o pantomimoje tai daugiau yra aistra. Vyro aistra moteriai, kuri suteikia nemirtingumą. Pantomima „Stebuklingas mandarinas“ yra parašyta 10 metų vėliau, ir kadangi tai yra muzika pantomimai, o ne dainavimui, tai yra simfoninė, labai ryškių charakterių, kaleidoskopiška muzikos drobė“, – pasakojo dirigentas Robertas Šervenikas.

Premjeriniais spektakliais šį savaitgalį prasidės Nacionalinio operos ir baleto teatro sezonas.