Eismas

2021.04.27 05:30

Seime svarstant pokyčius, žymūs motociklininkai įspėja: leisti automobilių vairuotojams važiuoti motociklais be praktinių pamokų – absurdas

Eglė Girdenytė, LRT.lt2021.04.27 05:30

Daugiau nei prieš savaitę Seime buvo svarstomas klausimas, ar leisti vairuotojams, turintiems B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, vairuoti ir A1 kategorijos motociklus. Nors tuomet sutarta, kad ši naujovė šalyje padėtų mažinti taršą, spūstis ir padaugėtų stovėjimo vietų, Seimo nariai nesutarė, kokiomis sąlygomis ji turėtų būti priimta. Didžiausią diskusiją sukėlė klausimas, ar asmenys, jau įgiję teisę vairuoti lengvąjį automobilį, prieš pradėdami važiuoti motociklu iki 125 kub. cm turėtų pereiti ir mokymų kursą.

Pirminėje šio projekto versijoje, kurią visuomenės nariai pateikė Peticijų komisijai, o ši – parlamentarams, buvo siūloma suteikti teisę vairuoti A1 kategorijos motociklus, kurių variklio darbinis tūris yra ne didesnis nei 125 kub. cm, tiems, kurie yra ne jaunesni nei 24 metų ir turi bent dvejų metų B kategorijos vairavimo patirtį.

Siūlo remtis Vokietijos patirtimi

Svarstant projektą buvo pateikta ir kitokių siūlymų. Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas teigė, kad komiteto nariams apsvarsčius šį siūlymą buvo nuspręsta remtis Vokietijoje taikoma praktika ir galimybę valdyti A1 kategorijos motociklą, turint tik B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, suteikti asmenims, kurie yra ne jaunesni nei 25 metų, turi bent 5 metų vairavimo patirtį ir yra išklausę papildomą praktinių bei teorinių mokymų kursą be vairavimo egzamino.

„Pirminis projektas buvo pateiktas numatant mažesnį vairavimo patirties stažą ir neįtraukiant mokymų, todėl mes turėjome porą raundų klausymų. Juose pasisakė ir autorių atstovai, ir Susisiekimo bei Vidaus reikalų ministerijos, policijos atstovai, o vėliau bendru sutarimu buvo pasiūlyta griežtesnė tvarka. Pateikus šį siūlymą kai kurie Seimo nariai pareiškė, kad mokymai, jei ir turėtų būti, tai tik praktiniai, tačiau vėliau ir šios minties atsisakyta, pasiūlyta grįžti prie pirminės projekto versijos“, – teigė J. Sabatauskas.

Komiteto pirmininkas aiškino, kad toks komiteto siūlymas buvo pateiktas įvertinus, jog leidus lengvąjį motociklą vairuoti be jokių praktinių mokymų kiltų grėsmė eismo, pačių vairuotojų ir kitų eismo dalyvių saugumui.

„Manau, tikrai būtų blogai, jei niekada dviratės transporto priemonės, išskyrus dviratį, nevairavęs ir praktinių įgūdžių neturintis asmuo iškart įgautų teisę ją vairuoti ir išvažiuoti į gatves. Tokio motociklo galimybės tikrai nemažos, jis gali važiuoti iki 120 km/val. greičiu, todėl neturint įgūdžių gali susidaryti situacijų, keliančių pavojų tiek pačiam vairuotojui, tiek aplinkiniams. Todėl manau, kad tikrai reikėtų bent jau praktinio vairavimo pamokų, nes pigus populizmas šiuo atveju gali brangiai kainuoti“, – sakė Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas.

Siūlo pažvelgti ir į kitų šalių praktiką

Parlamentaras Mykolas Majauskas teigė, kad ši visuomenės pateikta iniciatyva yra labai svarbi ir remiasi daugelio Europos šalių praktika, kur vairuoti motociklą iki 125 kub. cm leidžiama būtent tokiu principu. Tiesa, Seimo narys pridūrė, kad kai kuriose šalyse norintiesiems įgyti šią teisę numatomas ir privalomas praktinių mokymų kursas be vairavimo egzamino. Vis dėlto parlamentaras atkreipė dėmesį, kad yra šalių, kuriose ši prievolė nėra numatyta, ir teigė, jog Lietuva galėtų pasekti jų pavyzdžiu.

„Atkreipsiu dėmesį, kad mes kalbame apie galingesnį motorolerį. Šiandien norint vairuoti 50 kub. cm motorolerį apskritai nėra jokių reikalavimų, o sėdantiesiems ant motociklo iki 125 kub. cm užtenka sulaukti 16 metų ir būti išlaikius vairavimo egzaminą. Nėra numatyta, kad toks vairuotojas privalo turėti vairavimo patirties. Mes kalbame apie beveik 10 metų vyresnį – 24 metų – žmogų, kuris turi realios vairavimo patirties, t. y. vairavusį automobilį ne mažiau kaip dvejus metus.

Tai ir brandus žmogus, ir turintis realios vairavimo praktikos. Puikiai suprantu, kad yra skirtumas tarp 1 l darbinio tūrio variklį turinčio ir 125 kub. cm galios motociklų. Be jokios abejonės, vairuojant galingesnius motociklus reikia įgūdžių, kurie padėtų suvaldyti tokio pobūdžio transporto priemonę, tačiau šiuo atveju mes kalbame apie mažalitražį motorolerį, kuris yra 125 kub. cm“, – aiškino M. Majauskas.

Seimo nario teigimu, nepaisant susiformavusios visuomenės nuomonės, Lietuvoje motociklininkai yra gana drausmingi, todėl net ir pažvelgus į nelaimingų atsitikimų bei žūčių statistiką, kai yra vairuojamos motorinės dviratės transporto priemonės, Lietuvoje ji reikšmingai mažesnė nei Europos Sąjungoje.

„Vienam milijonui gyventojų tenkantis žuvusių motociklų vairuotojų skaičius Europos Sąjungoje yra 7,5, Lietuvoje – 4,5. Jei pažvelgtume į mopedų vairuotojus, Europoje šis skaičius yra 1,2, Lietuvoje – 1. Žuvusių dviratininkų skaičius vienam milijonui gyventojų Lietuvoje yra 7,5, o Europos Sąjungoje – 3,9. Jei pažvelgtume į lengvųjų automobilių statistiką, matytume dar didesnį atotrūkį nuo Europos Sąjungos, nes čia milijonui gyventojų tenka 22,7 žuvusio vairuotojo, o Lietuvoje – 39,4“, – statistika dalijosi M. Majauskas.

Į diskusiją įsitraukė lenktynininkai

Seimo nariams nesutariant, kokia tvarka turėtų būti suteikiama ši teisė, į diskusijas socialiniuose tinkluose įsitraukė ir žinomi Lietuvos lenktynininkai. Socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje lenktynininkas Benediktas Vanagas motociklininkams uždavė klausimą: „Ar pakanka B kategorijos norint valdyti motociklą?“

Po sportininko įrašu dauguma komentatorių tikino, kad tik turėti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą nepakanka, jiems pritarė ir Dakaro vienišių klasėje pergalę iškovojęs motociklininkas Arūnas Gelažninkas.

LRT.lt portalui susisiekus su abiem lenktynininkais, jie teigė, kad į diskusiją įsivėlė būtent dėl temos svarbos eismo saugumui.

„Šį klausimą uždaviau specialiai prašydamas, kad pakomentuotų motociklų vairuotojai, nes jie žino, kas yra motociklas. Dviratė transporto priemonė, kurios variklio darbinis tūris daugiau nei 50 kub. cm, yra ne taip paprastai valdoma, kaip mums gali atrodyti. Nėra viskas taip jau paprasta, kad pakaktų tiesiog sėsti ant motociklo ir važiuoti. Atsižvelgiant į svorį jis turi nemažai galios, todėl tampa tikrai dideliu ginklu, o toks vairuotojas kelia pavojų ne tik sau, bet ir aplinkiniams. Net jei žmogus mano, kad žino, kas yra motociklas, bet niekada nėra juo važiavęs, jis nežino, kas yra motociklas“, – sakė B. Vanagas.

Tokios pat pozicijos laikosi ir A. Gelažninkas. Interviu LRT.lt lenktynininkas teigė, kad šis sumanymas iš tiesų geras, tačiau prieš sudarant sąlygas automobilių vairuotojams sėsti ant motociklo turėtų būti numatyti bent minimalūs mokymai.

„Žmogus, niekada nevairavęs motociklo, tikrai neturi tam tinkamų įgūdžių. Nesu prieš šį įstatymą, tačiau esu už tai, kad būtų papildomi kursai, kur kiekvienas galėtų įsivertinti galimybes. Važiuojant dviem ratais yra visiškai kitoks padangų sukibimas su kelio danga, o ir pavojų atsiranda daugiau.

Automobiliu važiuodami smėlėtu asfaltu po lietaus apie jokį pavojų vairuotojai nė nepagalvoja, o motociklininkui tokioje vietoje, jei kelio danga nebus tinkamai įvertinta, bus atliekamas posūkis ar stabdoma, atsiranda rizika griūti. Toks vairuotojas tiesiog neturi reikalingo supratimo ir galbūt tik pasivažinėjęs motociklu papildomuose kursuose ar išklausęs instruktorių patarimų, kaip elgtis tam tikrose situacijose, tai sužinotų. Sėdėdami automobiliuose apie tai nė vienas nesusimąsto“, – įžvalgomis dalijosi A. Gelažninkas.

Profesionalus motociklininkas atkreipia dėmesį, kad važiuoti motociklu mieste taip pat yra kur kas sunkiau nei automobiliu, mat sėdintieji automobiliuose dažnai motociklininkų nepastebi ir taip jiems sukelia didesnį pavojų. Lenktynininkas teigė, kad, nepaisant mažesnės motociklo galios, jis vis tiek gali pasiekti vairuotojui pavojingą greitį.

„Taip, 125 kub. cm motociklai nepasiekia 200 km/val. greičio, tačiau gali pagreitėti iki 100 km/val., o mieste toks greitis yra tikrai labai pavojingas. Žinoma, tokį motociklą galbūt lengviau suvaldyti, tačiau ar vairuojant didelį, ar mažesnį motociklą kylanti grėsmė yra tokia pati“, – pabrėžė A. Gelažninkas.

Į saugumą ragina atsižvelgti ir policija

Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys taip pat atkreipia dėmesį, kad suteikus teisę B kategorijos vairuotojo pažymėjimą turintiems asmenims valdyti A1 klasės motociklus be jokių papildomų pamokų eismo saugumui kiltų realus pavojus.

„Tai specifinė transporto priemonė, kuri pavojingesnė nei automobilis, todėl ir įgūdžiai labai reikalingi. Motociklininkui reikia būti gerokai atidesniam nei automobilio vairuotojui, nes svarbu ne tik įsitikinti, kad kiti vairuotojai jį mato išvažiuojant iš šalutinio kelio, bet ir įvertinti, ar praleis važiuojant pagrindiniu. Yra įvairių eismo niuansų važiuojant motociklu, todėl persėsti iš automobilio ant motociklo, kad ir 125 kub. cm, nors reikėtų pabrėžti, kad jis gali išvystyti didesnį kaip 100 km/val. greitį, yra rizikinga“, – sakė V. Grašys.

Kelių tarnybos viršininkas, pats turintis A kategorijos vairuotojo pažymėjimą, atcentavo, kad kalbant apie eismo dalyvių saugumą reikėtų prisiminti ir praėjusius metus, kai žuvo du elektrinių paspirtukų vairuotojai ir buvo užfiksuota nemažai dviratininkų nelaimių. Jis pabrėžė, kad būtent šie įvykiai rodo, jog net važiuojant negalinga transporto priemone ir judant nedideliu greičiu gali įvykti nelaimingų atsitikimų, todėl pamokos ir įgūdžiai sėdant ant motociklo yra kone gyvybiškai svarbūs.

„Manau, kad vairavimo instruktoriai, kurie moko būsimus motociklininkus, tikrai žinotų, per kokį laikotarpį ir kiek vairavimo pamokų reikėtų, kad atsirastų bent minimalūs įgūdžiai, kurie tikrai sumažintų riziką, kylančią neturinčiajam patirties išvažiavus į viešąjį eismą“, – mintimis dalijosi V. Grašys.

Svarbūs elgesio ir valdymo skirtumai

Vidas Stankevičius, Lietuvos plento žiedinių lenktynių čempiono titulą turintis motociklininkas ir „Baltic Motorcyclists Association“ vadovas, siūlymui leisti automobilių vairuotojams sėsti ant motociklų negaili kritikos. Profesionalaus motociklininko teigimu, nereikėtų manyti, kad negalingas motociklas kelia mažesnį pavojų, mat rizika susižaloti ar žūti ne visuomet priklauso nuo galios ar greičio.

„Manau, leisti žmonėms tiesiog sėsti ant motociklo ir važiuoti yra visiškas absurdas. Nereikėtų manyti, kad 125 kub. cm motociklai yra nepavojingos transporto priemonės, nes ir jas valdydami žmonės žūsta. Vien artimoje aplinkoje turiu du tokius pavyzdžius“, – sakė V. Stankevičius.

Motociklininkas aiškino, kad motociklai, nors ir mažesnės galios, palyginti su automobiliais, pagreitėja per gana trumpą laiką, todėl kyla rizika, kad jokios patirties ir įgūdžių neturintis vairuotojas tiesiog jo nesuvaldys, paslys, parkris, atsitrenks į kitą transporto priemonę ir panašiai.

„Jau pirmas toks išvažiavimas gali baigtis netgi tragiškai, nes atsisėdus ant motociklo viskas yra visiškai kitaip. Riziką taip pat reikia kitaip vertinti. Kuo didesnė patirtis įgyta vairuojant automobilį, tuo žmogus labiau nutolęs nuo motociklo, nes susiformuoja visiškai kitokie įgūdžiai. Nors žmogus ilgai važinėja automobiliu, dar nereiškia, kad tai jam padės važiuojant motociklu“, – aiškino motociklininkas.

V. Stankevičius pabrėžė, kad motociklininko savisaugos instinktas turėtų būti aštresnis, ir pridūrė, kad važiuojant motociklu jokiais atvejais negalima bandyti įrodyti savo pirmumo teisės, net jei ir kitas vairuotojas klysta, mat bet kokia klaida ar principas gali baigtis rimtais sužalojimais. Tiesa, jis įspėjo, kad nė karto ant motociklo nesėdėjusiam vairuotojui gali būti sunku perprasti ir saugaus valdymo principus.

„Reikia suprasti, kad motociklo taip greitai saugiai sustabdyti kaip automobilio nepavyks. Taip pat, priešingai nei automobiliu, važiuojant motociklu negalima stabdyti iš visų jėgų, nes tai taip pat sukelia pavojų pačiam vairuotojui. Pagrindų neturinčiam vairuotojui gali kilti keblumų elementariose situacijose, pavyzdžiui, kaip sustoti įkalnėje, kurioje pusėje padėti koją ir kaip vėliau iš to taško pajudėti. Atrodo, kad paprasta, tačiau jei sustojęs motociklininkas ant žemės statys tą koją, kuri yra žemiau, gali netgi apvirsti. Taip pat negalima taip greitai keisti važiavimo trajektorijos kaip važiuojant automobiliu. Šiam manevrui atlikti motociklininkui reikia kone dvigubai didesnio atstumo nei automobilio vairuotojui“, – pabrėžė saugaus motociklo valdymo paskaitas vedantis V. Stankevičius.

Automobilis ir motociklas – kaip diena ir naktis

Ilgametis motociklininkas ir muzikos kūrėjas Gabrielius Liaudanskas-Svaras siūlymui automobilių vairuotojams be jokių pamokų leisti sėsti ant 125 kub. cm motociklų taip pat negailėjo kritikos. Atlikėjo teigimu, dviratės ir keturratės transporto priemonės valdymas skiriasi kaip diena ir naktis, todėl bent jau praktinės pamokos turėtų būti privalomos.

„Nesvarbu, kokia yra motociklo kubatūra, nes visa esmė yra vairavimas. Motociklininkas gali susižaloti judėdamas ir nedideliu greičiu, todėl manau, kad be specialių mokymų suteikti teisę vairuoti motociklą yra nesąmonė. Motociklininkas turi gerai mokėti vairuoti savo transporto priemonę, nes ji valdoma ne rankų sukiojimu ar pedalų spaudymu, o visu kūnu. Jei žmogus yra vairavęs tik automobilį, jis neturi saugumui svarbių įgūdžių ir važiuodamas motociklu rizikuoja savo gyvybe. Ir ne tik savo“, – pabrėžė G. Liaudanskas.

Motociklininkas akcentavo, kad priimant šį įstatymą ypač svarbu, jog būtų žiūrima į saugumą ir atsižvelgiama ne tik į žmonių sąmoningumą, bet ir į vairavimo įgūdžius.

„Aš esu už tai, kad žmonės vairuotų, esu už mokslą. Man užtenka sąmoningumo suvokti, ką veikiu gydymo įstaigoje, kai savanoriauju, bet tam, kad atlikčiau bet kurią iš tų funkcijų, kurias darau, aš ėjau ir mokiausi, gavau praktinių pamokų, tam tikrus dalykus pradžioje dariau prižiūrimas gydytojų ir tik vėliau vienas. Visais atvejais svarbūs įgūdžiai ir žmogus turi įrodyti, kad turi kvalifikaciją, ypač kai daro dalykus, kurie susiję su kitų žmonių saugumu ir sveikata“, – sakė motociklininkas.

Tiesa, pašnekovas taip pat atkreipė dėmesį, kad net ir kelių eismo taisyklės, numatomos automobilių ir motociklų vairuotojams, nors ir labai panašios, skiriasi ir pastariesiems yra griežtesnės.

„Automobilio ir motociklo vairavimas yra du skirtingi dalykai, tik tai vyksta tame pačiame kelyje pagal tas pačias taisykles. Beje, beveik tas pačias taisykles, nes motociklininkams galioja griežtesnės taisyklės nei automobilių vairuotojams. Motociklininkų atžvilgiu vykdoma greičio kontrolė yra griežtesnė, jie taip pat negali būti nė lašo vartoję alkoholio. Čia jau nonsensas, nes nustatyti reikalavimai pabrėžia motociklo išskirtinumą dėl tam tikro aukštesnio pavojaus lygio, tačiau dabar bandoma suteikti teisę jį valdyti, lyg kylantis pavojus būtų mažesnis. Automobilio vairavimas negali būti vertinamas kaip pliusas ir įskaitomas kaip galimybė vairuoti motociklą“, – aiškino G. Liaudanskas.

Daugiau liberalumo ir apibrėžtumo

Linas Navickas, motociklininkas ir „Navas Racing Club“ vadovas, teigė, kad svarstant šio įstatymo priėmimą į mokymų klausimą reikėtų žiūrėti liberaliau, tačiau atsižvelgti ne tik į motociklo variklio darbinį tūrį, bet ir į galią, išreikštą kilovatais.

„Aš esu už tai, kad būtų leidžiama važiuoti, bet problema yra mūsų eismo kultūra. Vairuotojai nepastebi važiuojančiųjų dviratėmis transporto priemonėmis. Manau, nereikėtų kaip atskaitos taško laikyti vien variklio darbinio tūrio, derėtų įtraukti ir kilovatų skaičių, kuris apibrėžtų realią galią. Panagrinėję 125 kub. cm keturtakčio variklio galią pamatysime, kad jis turės nuo 7 iki 15 kilovatų, tačiau, jei panagrinėtume dvitaktį variklį, pamatytume, kad jo galia gali siekti ir 30 kilovatų. Tad manau, kad siekiant užtikrinti saugumą turėtų būti ribojama ne tik kubatūra, bet ir kilovatai“, – aiškino L. Navickas.

Tiesa, motociklininkas teigė, kad tiek praktinių, tiek teorinių pamokų klausimas turėtų būti paliktas kiekvieno vairuotojo valiai. Jo nuomone, reikėtų žvelgti liberaliau ir suteikti vairuotojams teisę pasirinkti, ar jiems pamokų reikia, ar ne.

„Jei žmogui 24 metai, manau, su tokiu amžiaus cenzu šis leidimas galiotų tik žmonėms, kurie jau turi susiformavusį brandų mąstymą, todėl jie ir eisme elgsis kitaip. Žmogus, nusprendęs pradėti važinėti motociklu, turėtų būti suinteresuotas domėtis, kokį šalmą pasirinkti, kokią aprangą geriau dėvėti, kuo dar pasirūpinti, kad būtų saugesnis. Nereikėtų vertinti, kad visų žmonių galvose tuščia, kad jie tiesiog nusipirks motociklus ir lėks. Manau, taip nebus. Tikiu, kad žmonės domisi saugumo temomis, jei jau nusprendžia, kad nori važinėti motociklu“, – sakė L. Navickas.

Motociklininkas pridūrė, kad nepriklausomai nuo motociklo variklio darbinio tūrio be saugos šalmo ir specialios aprangos važiuojantis žmogus gali sunkiai susižaloti ar net žūti, todėl, nepaisant to, kokiomis sąlygomis būtų leidžiama automobilių vairuotojams valdyti A1 kategorijos motociklus, itin svarbu nepamiršti švietimo.

„Manau, reikėtų priemonių, kurios paskatintų vairuotojus savanoriškai eiti mokytis. Turėtume didinti žmonių sąmoningumą ir jie turėtų ateiti ne per draudimus ar baudas, o per švietimą. Žinoma, prie motociklo vairo sėdantis žmogus turi suprasti, kad jo saugumui tiesioginės įtakos turi sugebėjimas įvertinti daug daugiau veiksnių nei sėdint automobilyje“, – pabrėžė motociklininkas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt