Eismas

2020.10.05 20:47

Istorinių automobilių šeimininkams – nauja tvarka: nebus paprasta gauti statusą, gali keistis kainos

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2020.10.05 20:47

Jau kitąmet istorinėms transporto priemonėms, kurių savininkams taikoma registracijos mokesčio lengvata, specialusis statusas bus suteikiamas kitokia tvarka. Nuo kitų metų vasario lemiamą žodį turėsiančioms tarti techninės apžiūros stotims naujoji tvarka – lyg perkūnas iš giedro dangaus.

Istorinių automobilių statusas Lietuvoje suteikiamas transporto priemonėms, pagamintoms prieš 30 metų ar anksčiau, negaminamoms mažiausiai 15 metų, originalioms, tinkamoms eksploatuoti, bet nenaudojamoms kasdienėms reikmėms. Tokiems automobiliams techninė apžiūra atliekama kas 5 metus, o jų šeimininkams priklauso registracijos mokesčio (vadinamojo taršos mokesčio) lengvata.

Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) pritarė, kad istorinės transporto priemonės vertinimas ir pripažinimas būtų atiduotas į vienas rankas. Tad nuo 2021 m. vasario 1 d. motorinės transporto priemonės atitiktį bendriesiems techniniams reikalavimams ir tai, ar transporto priemonė atitinka būtent istorinėms keliamus reikalavimus, vertins privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros centrai.

Atsakomybė užgriuvo netikėtai

Anot techninės apžiūros asociacijos „Transeksta“ atstovo Renaldo Gabarto, šiuo metu Lietuvoje yra 2901 istorinės transporto priemonės statusą turinti mašina. Ir nors gali pasirodyti, kad istorinių automobilių nėra daug, žinia apie naująją atsakomybę buvo labai netikėta.

„Įdomu tai, kad Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijai „Transeksta“ tokie LTSA ketinimai taip pat buvo tarsi perkūnas iš giedro dangaus. Šios asociacijos vadovai, išanalizavę projektą, pažėrė numatomą oldtimerių (istorinių transporto priemonių – LRT.lt) reformą nokautuojančių pastabų, todėl buvo surengtas naujas konsultacijų raundas ir pateiktas gerokai pakoreguotas projektas.

Rugsėjo pabaigoje minėtas teisės aktas iš tiesų buvo priimtas, tačiau nemažai detalių – kaip permainos bus įgyvendintos – vis dar derinamos. Faktas, kad istorinio automobilio apibrėžimo turinys nesikeis iš esmės, tačiau bus gerokai tiksliau apibrėžiama, kokie reikalavimai keliami tokio statuso siekiančiai transporto priemonei, kokia privalo būti jos būklė, kokie išvaizdos, konstrukcijos ir techninių parametrų pakeitimai yra leidžiami“, – LRT.lt raštu komentarą pateikė R. Gabartas.

Bus kreipiamas didesnis dėmesys į detales

Kitaip nei iki šiol, bus toleruojama variklio ir automobilio įrangos (generatoriaus, starterio, karbiuratoriaus, vandens siurblio, uždegimo įtaisų, degalų tiekimo sistemos) keitimas į tos pačios ar kitos markės komponentus, atkeliavusius iš to paties laikotarpio automobilio, naudojančio tą pačią degalų rūšį ir turinčio analogiškus konstrukcinius techninius sprendimus bei techninius parametrus.

Tas pats pasakytina apie ašis, pavarų dėžę, vairo pavaros ir pakabos komponentus, stabdžių sistemą. Numatoma galimybė kėbulą remontuojant naudoti šiuolaikines remonto technologijas ir medžiagas, nekeičiant esminių konstrukcinių sprendimų ir autentiškos motorinės transporto priemonės išvaizdos.

Patvirtinus naująją tvarką LTSA direktoriaus pavaduotojas Justas Ramošavičius teigė, kad pokyčiai ne tik užtikrins kokybę, bet ir padės sutaupyti.

„Patvirtinta tvarka užtikrins skaidresnį bei optimalų pripažinimo procesą ir taupys istorinių transporto priemonių savininkų laiką bei finansus“, – tikino J. Rašomavičius.

Daugiau klausimų nei atsakymų

Kiek tiesa, kad istorinių automobilių savininkams pavyks sutaupyti, R. Gabartas pasakyti negali, nes, anot jo, klausimų dabar yra daugiau nei atsakymų.

Jo teigimu, ligi šiol galiojusi tvarka leido bet kurią ratuotą geležies krūvą laikyti „istorine motorine transporto priemone“, jei tik to užsigeisdavo savininkas. Tada esą sukrapščius 100–150 eurų reikėdavo susirasti vieną iš 17 „istorinių motorinių transporto priemonių asociacijų“ ir sulaukti pripažinimo. Kadangi 113 į asociacijas susibūrusių vertintojų nebuvo keliami jokie kvalifikaciniai reikalavimai, realiai jais galėjo tapti kas panorėję.

„Pripažinimo procedūra keisis radikaliai: istorinio vardo siekiančio automobilio šeimininkas turės pateikti detalų transporto priemonės aprašą ir atitiktį istorinei transporto priemonei keliamiems reikalavimams įrodančius dokumentus bei nuotraukas. Vertinimo metu techninės apžiūros įmonių ekspertai juos vertintų panašiai, kaip kad šiuo metu vertina sportinio automobilio statusą turinčią techniką. Jei pateikiamas aprašas bus parengtas kokybiškai, seno automobilio virsmas į oldtimerį turėtų būti greitas ir nebrangus. Tačiau tiek dėl kainų, tiek dėl aprašo formos, kurią reikės pateikti TA stočių kontrolieriams, klausimų kol kas daugiau nei atsakymų“, – sakė R. Gabartas.

Pagal nuo kitų metų vasario įsigaliojančią tvarką, gavę teigiamą privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaitą, istorinių transporto priemonių valdytojai turės kreiptis į VĮ „Regitra“. Ji yra paskutinė institucija, kuri istorinę transporto priemonę įregistruos ir išduos tai istorinei transporto priemonei skirtus valstybinio registracijos numerio ženklus, taip galutinai patvirtindama jos statusą.