Eismas

2020.07.25 16:07

Išskirtinė vieta Biržuose: žymiausius automobilių kolekcijos eksponatus galima išvysti seriale „Černobylis“

Jonas Deveikis, LRT.lt2020.07.25 16:07

Sodeliškių dvaro sodyboje, visai netoli Biržų, įsikūręs Senovinės technikos muziejus. Turbūt mažai kam žinoma, tačiau būtent iš šios vietos į kultinio serialo „Černobylis“ filmavimo aikštelę iškeliavo 10 transporto priemonių, o iš viso po muziejaus stogu glaudžiasi apie 300 technikos eksponatų.   

Pasikalbėti apie muziejuje sukauptus lobius susitinkame su bene daugiausia apie senovinius automobilius savo krašte išmanančia biržiete Sodeliškių dvaro šeimininke Neringa Linkevičiene. Moteris juokauja, kad iš lankytojų dažniausiai girdimas komplimentas, jog sunku būtų rasti moterį, kuri daugiau žinotų apie automobilius.

LRT.lt tęsia straipsnių ciklą „Aplink Lietuvą“! Visą vasarą žurnalistai keliaus po atokiausius šalies regionus ir miestelius, kalbins vietos gyventojus, verslininkus bei aktyvius bendruomenių narius, kad jų unikalias istorijas išgirstų visa Lietuva. Apie tai portale LRT.lt skaitykite kiekvieną savaitę.

Didžiulėse muziejaus patalpose – kelios dešimtys senovinių automobilių, kurių kiekvieno istoriją ji galėtų papasakoti nė nemirktelėjusi.

Visi muziejuje esantys automobiliai važiuoja, o didžioji dalis priklauso privačiai Linkevičių šeimos kolekcijai. N. Linkevičienės teigimu, tai nėra brangiausia automobilių kolekcija Lietuvoje, tačiau viena didžiausių, pradėta kaupti šeimai įsigijus senovines dirbtuves.

„Kai pradėjome ūkinę veiklą, įsigijome kolūkio laikų technines dirbtuves, o ten buvo tarybinių automobilių. Vėliau pirmieji ūkio darbuotojai irgi turėjo senovinių automobilių. Taip ir atsirado pirmi eksponatai“, – kolekcijos pradžią prisimena N. Linkevičienė.

Automobilių restauracijos kaina gali siekti daugiau nei 70 tūkst. eurų

Pirmas šeimos įsigytas ir atnaujintas eksponatas – 1929 metų amerikiečių gamintojo „Oldsmobile“ automobilis „Model F-29 Landau Sedan-DeLux“.

Tai ketverių durų 3,2 litro benzininis automobilis, priskiriamas prie prabangių to meto automobilių. Įdomu tai, kad naujo automobilio kaina 1929 metais siekė 1 165 JAV dolerius. Skaičiuojama, kad panašiu metu naujas namas JAV kainavo apie 7 146 JAV dolerius, o vidutinis atlyginimas buvo 1 973 JAV doleriai.

„Tai pirmas mūsų restauruotas automobilis, į kurį sudėta visa siela. Kiekviena detalė apšnekėta – kiek odos, kokia spalva, kiek nikelio, koks gobelenas, kokios grindys, kokios užuolaidos. Gali į restauraciją beprotiškai daug įdėti. Čia kaip su kambario remontu – galima išdažyti tik sienas ir grindis, tačiau galima jį padaryti ir įspūdingą“, – sako N. Linkevičienė.

Muziejaus pažiba – 1942 metų 62-osios serijos kadilakas. Tai ketverių durų sedanas, po kurio kapotu slypi 8 cilindrų, 5,6 litro darbinio tūrio variklis.

„Šį automobilį iš visų senovinių transporto priemonių vairuoti yra lengviausia. Kitus automobilius į parodą veži tralu, o šiuo važiuoji pats. Nors ir pagamintas 1942 metais, turi automatinę pavarų dėžę. Tai tik dar labiau palengvina vairavimą“, – sako Sodeliškių dvaro šeimininkė.

Vienintelis automobilio trūkumas – pilnu baku toli nenuvažiuosi. „Nuo degalinės iki degalinės. Prisimenu, kaip praėjusiais metais važiavome į Baltarusiją, kurioje vyko senovinių automobilių sąskrydis. Važiavome pro Nidą ir buvo labai baisu, ar pavyks pasiekti degalinę, nes degalų buvo likę mažai, o jų rodyklė pradėjusi šokinėti“, – prisimena moteris.

Kadilakas – pats mėgstamiausias jos automobilis muziejuje, tačiau ne brangiausias. „Mes jį pirkome prastos būklės. Teko restauruoti, o senovinių automobilių restauracija yra brangi. Pavyzdžiui, dabar restauruojame 13-ąją čaiką. Jos restauracijai teko skirti apie 70 tūkst. eurų ir tai dar nėra pabaiga“, – sako Neringa.

Dalis eksponatų „vaidino“ seriale

N. Linkevičienė mini ir mažai kam žinomą faktą, kad 10 automobilių, matytų seriale „Černobylis“, į filmavimo aikštelę atkeliavo būtent iš šio muziejaus.

Seriale galima išvysti muziejuje esančius autobusus LAZ, dezinfekavimo sunkvežimį, milicijos automobilį, GAZ-14 čaiką ir kitus automobilius.

Būtent prie vieno prabangiausių senovinių rusiškų automobilių – GAZ-14 čaikos – trumpam ir stabtelime. 1986 metais pagamintas 8 cilindrų, 5,5 litro darbinio tūrio benzininio variklio automobilis gali pasiekti 175 km/val. greitį. Skaičiuojama, kad automobilio kaina šiuo metu siekia daugiau nei 100 tūkst. eurų. Tai yra vienas brangiausių muziejaus eksponatų.

„14-oji čaika kolekcininkų yra daug geidžiamesnė, nors 13-as modelis yra gražesnis. Įdomu tai, kad visos keturioliktos čaikos Sovietų Sąjungoje buvo juodos spalvos, tačiau viena buvo pagaminta balta. Ji buvo skirta Valentinai Tereškovai – pirmai pasaulyje moteriai, skridusiai į kosmosą“, – sako N. Linkevičienė.

Filmuojant „Černobylį“ evakuacijos iš Pripetės scenoje buvo naudojami ir du Linkevičių kolekcijai priklausantys autobusai LAZ.

„Mūsų autobusai filmavimo metu buvo geros techninės būklės, lengvai užsivesdavo ir važiuodavo, todėl jie filmavimui buvo naudojami dažniau nei kiti autobusai“, – tvirtina L. Linkevičienė.

Vienintelis automobilis Baltijos šalyse

Antrame muziejaus aukšte – didžiulė motociklų ir dviračių kolekcija bei vienintelė restauruota milicijos volga Baltijos šalyse. Norinčiųjų įsigyti automobilį netrūksta, tačiau šeima jo parduoti neplanuoja.

„Ją iš mūsų norėjo nupirkti rusai, norėjo prancūzai, tačiau tai yra mūsų draugo paskutinis restauruotas automobilis. Kaip draugo atminimas, jis mums yra per daug brangus, todėl neparduodame“, – tikina moteris.

Kitas muziejaus išskirtinis eksponatas – vokiečių gamybos „Trabant 601“. 1981 metais pagamintas automobilis turėjo tapti Rytų Vokietijos atsaku Vakarų Vokietijoje gaminamam „Volkswagen Beetle“.

„Buvo sakoma, kad tai amžinas automobilis. Didžiulė problema tarybiniais laikais buvo rūdys, kurios sugadindavo automobilius. Tačiau šio automobilio korpusas pagamintas iš plastiko, todėl ir buvo sakoma, kad automobilis amžinas“, – pasakoja moteris.

Didžiausia senovinių traktorių kolekcija Lietuvoje

Muziejuje galima rasti ne tik gausybę senovinių automobilių, bet ir didžiausią Lietuvoje senovinių traktorių kolekciją. Jų čia – per 50. Seniausi pagaminti dar 19 a. ir varomi garo varikliu.

„Trys yra važiuojantys. Vieną iš jų kartais užvedame ir rodome muziejaus lankytojams“, – sako Sodeliškių dvaro savininkė.

Muziejuje stovi ir pirmasis lietuvių gamybos savaeigis traktorius, kurių buvo pagaminta vos 10–15 vienetų.

„Jis buvo gaminamas Garliavos miestelyje, „Gamegos“ gamykloje. Kada tiksliai pagamintas – nežinoma, tačiau manoma, kad 1990–1993 metais“, – pasakoja N. Linkevičienė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt