Eismas

2019.09.24 13:26

Ekspertai abejoja: be taršos mokesčio, PVM lengvata elektromobiliams – nieko nepakeis

Mindaugas Laukagalis, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2019.09.24 13:26

Seime pasigirdo siūlymas mažinti pridėtinės vertės mokestį elektromobiliams. Tai – gera žinia norintiems pirkti gamtos neteršiantį transportą, nes jis taptų pigesnis. Tačiau ekspertai sako, kad vargu, ar tai pasodins daugiau žmonių už elektromobilių vairo.

Statistinis Lietuvos keliais važinėjantis automobilis atrodo taip: amžius – daugiau nei dešimt metų, variklis – dyzelinis.

Tačiau Seime atsirado siūlymas, kuris, anot jo autorių, persodintų daugiau žmonių į ne tokias taršias mašinas. Siūlymo autoriai nori, kad perkant elektromobilį būtų taikomas ne 21, kaip dabar, o devynis procentus siekiantis pridėtinės vertės mokestis.

„Mano tikslas, kad gyventojai kuo mažiau pirktų naudotų ir taršių automobilių. Vienu šūviu būtų galima sumedžioti du zuikiu – sumažinti klimato kaitą ir sumažinti poveikį sveikatai, nes taršūs automobiliai tikrai teršia gamtą“, – teigia kartu su kolegomis iš Socialdemokratų darbo frakcijos siūlymą pateikęs Petras Čimbaras.

Parlamentarai siūlo, kad lengvata būtų taikoma tik naujiems elektromobiliams, kurių kaina nesiekia 35 tūkst. eurų. Esą tai užtikrins, kad pigiausius elektromobilius įpirktų ir mažesnes pajamas gaunantys žmonės. Tačiau pats P. Čimbaras pripažįsta, kad į elektromobilį persėstų tik esant palankioms aplinkybėms.

„Ne, aš nevažinėju elektromobiliu. Ar aš pirkčiau ar ne, galiu atsakyti, kad viskas priklausytų nuo šeimos biudžeto“, – sako P. Čimbaras.

Elektromobilį galima įsigyti už 30 tūkst. eurų, tačiau jei jam būtų taikomas lengvatinis PVM tarifas, jo kaina sumažėtų maždaug trimis tūkstančiais, arba tiek, kiek kainuoja senas dyzelinu varomas automobilis.

Tačiau Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis pastebi, kad renkantis elektromobilį svarbu ne tik kaina. Dar svarbiau – infrastruktūra.

„Problema numeris vienas, kaip rodo elektromobilių naudotojų praktika, ar įkrovimo stotelė nebus sugedusi ir ar ji nebus užimta. Jei yra viena ar dvi elektromobilių įkrovimo stotelės, kurios užimtos ir atvažiuoja trečias, jam teks ilgai laukti.

Todėl vienas iš svarbiausių uždavinių valstybei – įrengti arba inicijuoti greito įkrovimo stotelių įrengimą prie didžiausių šalies kelių. Tai neturėtų būti pavienės stotelės, jose turėtų būti galimybė įkrauti 10 ar 20 elektromobilių“, – akcentuoja A. Skinulis.

Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenimis, Lietuva patenka tarp keturių bendrijos valstybių, kur elektromobiliais naudojasi mažiausiai žmonių. Kitos trys – kaimynai estai ir lenkai, bei kroatai, kur didesnių nuolaidų elektromobiliams nėra.

Tačiau asociacijos duomenimis, jų netaiko ir tokios šalys kaip Nyderlandai ar Portugalija, kurių keliuose zuja daug daugiau elektromobilių.

A. Skinulis iš Aplinkos apsaugos instituto įsitikinęs – kol Lietuva nesiims gerinti sąlygų elektromobilių vairuotojams, toliau vilksimės dugne. Anot jo, negelbės ir pavienės, nors esą ir neblogos, iniciatyvos taikyti mažesnius mokesčius.

„Tai tikriausiai nebūtų labai efektyvus ir toliaregiškas dalykas. Reikia priimti kompleksą, o ne pavienius sprendimus. Trys dalykai – elektromobiliams turėtų būti netaikomas joks PVM, taršūs automobiliai turi būti apmokestinti ir valstybė turi investuoti į įkrovimo stotelių tinklą“, – vardina A. Skinulis.

Skaičiuojama, kad jei idėja taikyti mažesnį mokestį elektromobiliams peržengtų Seimo slenkstį, valstybei tai kainuotų daugiau nei 800 tūkst. eurų per metus. Banko „SEB“ ekonomistas Tadas Povilauskas sako, kad šią sumą būtų galima kompensuoti apmokestinant dyzelinu ir benzinu varomus automobilius.

Tačiau tokio mokesčio dar nėra, todėl T. Povilauskas įsitikinęs – siūlymas taikyti lengvatą elektromobiliams nuskambėjo per anksti.

„Šis siūlymas turėtų eiti kartu su automobilių taršos mokesčiu ir į jį reikėtų žiūrėti iš dviejų pusių. Tai yra, kad mes skatiname pirkti elektromobilius, bet kartu norime pakeisti visuomenės supratimą apie taršius automobilius ir, kad jų būtų įsigyjama mažiau.

Kai siūlome motyvuoti kažką, kad ir šiuo atveju PVM lengvata elektromobiliams, kaštai yra dideli. Dažniausiai dėl to žmonių elgesys nepasikeis, todėl daug nieko pakeisti nepavyks, o tik bus prarastos valstybės lėšos“, – mano T. Povilauskas.

Aplinkos apsaugos aktyvistai perspėja, kad ateityje elektromobilių kainos drastiškai mažės, todėl strategijos, kaip paskatinti žmones jais naudotis, reikia jau dabar.

Plačiau – garso įraše nuo 1 val. 10 min. 44 sek.


Ryto garsai. Jungtinių Tautų Generalinėje Asamblėjoje prezidentas Gitanas Nausėda akcentavo atsinaujinančių energijos išteklių naudojimą