Eismas

2019.08.08 05:30

Autobuse iš Vilniaus į Kauną – kaip silkių statinėje: nesaugu, bet keleiviai prašosi verkdami

Žmonių pilnas, vos visus sutalpinantis miesto autobusas nestebina nieko. Tačiau kai panaši situacija pastebima tarpmiestiniame autobuse, tai jau kelia nuostabą. Į LRT.lt kreipęsis skaitytojas Adomas T. sako, kad būtent į tokią situaciją jis pakliuvo važiuodamas tarpmiestiniu autobusu iš Vilniaus į Kauną, – dvi dešimtys keleivių autobuse tiesiog stovėjo.

Adomas nėra vienintelis, kuris susidūrė su šia problema. Apie panašų atvejį pasakoja ir kiti skaitytojai.

„Rugpjūčio pradžioje važiavau autobusu iš Smiltynės į Nidą. Autobuse tikrai buvo daugiau žmonių – kokie šeši buvo priversti stovėti. Kyla klausimas, ar taip iš viso yra galima, nes patogu tikrai nebuvo, jie praktiškai neturėjo, kur laikytis“, – patirtimi dalijasi Toma.

Tarpmiestiniais autobusais ir traukiniais keliaujantis Adomas pastebi, kad keliaujančiųjų autobusais padaugėjo po to, kai prasidėjo „Rail Baltica“ statybos darbai ties Kaunu. Norintieji traukiniu nuvykti į Kauną gali važiuoti tik iki Palemono, nuo kurio toliau į miestą keliaujama autobusais. Todėl norintieji iš Vilniaus nukeliauti tiesiai į Kauno miestą dabar dažniau renkasi autobusus.

Tačiau Adomas mano, kad autobusų bendrovės nėra gerai pasirengusios priimti didesnį keleivių skaičių, todėl kartais autobusai važiuoja perpildyti. Gegužės 31 dieną LRT.lt skaitytojas užfiksavo būtent tokį įvykį – vėlai vakare iš Vilniaus išvažiavusiu autobusu važiavo bent 20 keleivių daugiau, nei autobusas talpina.

„Šių metų gegužės 31 d. maršrutu Vilnius–Palanga per Kauną autobusas iš Vilniaus išvyko 23 val. Imama tiek keleivių, kiek tik telpa, stovinčiųjų – iki pat galo autobuso. Šis autobusas važiuoja naktį, dar užsuka į Oro uostą, sukiojasi prie Oro uosto, pilnas stovinčių keleivių“, – LRT.lt pasakoja Adomas.

Tokią situaciją pastebėjęs Adomas abejingas neliko ir apie galimą pažeidimą pranešė Lietuvos transporto saugos administracijai, ši įvykį ištyrė ir pateikė išvadas.

Po poros savaičių gautame rašte konstatuota, jog buvo viršytos keleivių vežimo normos, įmonė įspėta dėl šiurkščių keleivių vežimo pažeidimų.

„2019 m. gegužės 31 d. keleivius, vykusius maršrutu Vilnius–Palanga, išv. iš Vilniaus AS 23.00 val., aptarnavo UAB Tolimojo keleivinio transporto kompanija (toliau – TOKS). Iš TOKS pateiktų kelionės dokumentų nustatyta, kad autobuso SETRA S516 HD, valst. Nr. JRL 534, talpa – 51 sėdimoji vieta. Iš Vilniaus AS vairuotojas vežė 72 keleivius“, – atsakymu dalijasi Adomas.

Vėliau, kaip pasakoja Adomas, šis pranešimas buvo perduotas policijai. Pažeidimas buvo pripažintas ir vairuotojui skirta 15 eurų bauda.

„Juokinga. Jei kelionės į Kauną kaina 7 eurai, tai reiškia, kad du keleiviai virš normos jiems atpirko tą baudą“, – stebisi Adomas.

Keleiviai prašėsi verkdami

LRT.lt susisiekus su įmone „TOKS“, kuriai priklausančiu autobusu ir buvo vykdoma ši kelionė, jos generalinis direktorius Arūnas Indrašius fakto neneigia – pažeidimas buvo. Tačiau kalbėdamas apie aplinkybes teigia, kad tai buvo vairuotojo sprendimas, kuris buvo priimtas dėl žmogiškųjų faktorių.

„Vairuotojas savarankiškai nusprendė padaryti tokį dalyką, nes buvo vėlyvas vakaras, paskutinis reisas ir keleiviai įsiprašė, sakė, kad stovės važiuodami. Dėl šio atvejo kalbėjomės su vairuotoju ir jis sakė, kad žmonės su ašaromis akyse prašė, kad galėtų važiuoti, nes tai paskutinis autobusas ir nėra kaip kitaip važiuoti“, – teigia A. Indrašius.

Lietuvos transporto saugumo administracijos (LTSA) direktoriaus pavaduotojas Tomas Kolendo pritaria, kad keleiviai kartais įsiprašo į autobusą, tačiau akcentuoja, kad galutinį sprendimą priima vairuotojas, kuris ir rizikuoja prisiimti atsakomybę.

„Gali būti įvairių situacijų, ir daugeliu atvejų iš tiesų vairuotojui gali suveikti žmogiškasis faktorius. Įsivaizduokime situaciją, kad sekmadienio vakaras, paskutinis į Vilnių važiuojantis autobusas iš Palangos, o į autobusą netelpa žmonės su vaikais, tie, kuriems į darbą pirmadienio rytą ir pan. Ką jie dažniausiai daro – prašo vairuotojo priimti.

Šis, suprasdamas, kad kitu atveju žmogui gali tekti miegoti stotyje, priima sprendimą vežti perpildytame autobuse. Ar tai blogai? Dėl keleivių saugumo – taip, ir tai nėra sveikintina.

Tokiais atvejais keleiviai turėtų suprasti, kad ne tik rizikuoja savo sveikata ar net gyvybe, bet ir verčia vairuotoją nusižengti, o vairuotojas tokiais atvejais priima sprendimą, kas jam yra svarbiau – saugi keleivių kelionė ar žmogiškas supratingumas? Jei laimi supratingumas, vairuotojas turėtų suprasti, kad už tai jam gali grėsti atsakomybė, nes keleiviai šiuo atveju neatsako“, – LRT.lt sako T. Kolendo.

LTSA atstovas svarsto, kad, norėdamos išvengti tokių situacijų, keleivių pervežimo įmonės turėtų stebėti srautus ir prie jų prisitaikyti pateikdamos daugiau autobusų, tačiau A. Indrašius atsako, kad būtent taip ir daro.

„Mes sekame, koks būna autobusų užpildymas, ir šiuo atveju iš kasų autobusų stotyje buvo parduoti 29 bilietai, o visi kiti buvo nupirkti autobuse iš vairuotojo. Yra visa bilietų apskaita, vairuotojas tikrai ne į kišenę pinigus įsidėjo.

Dienos metu iš Vilniaus autobusų stoties į Kauną autobusai išvažiuoja kas penkiolika minučių. Stebime situaciją ir, jei būtų poreikis, pateiktume dar daugiau papildomų autobusų, nes tai juk mūsų uždarbis.

Pavyzdžiui, jei vyksta koks nors koncertas ir prognozuojame, kad tą dieną bus didesnis keleivių skaičius, mes ir pateikiame papildomų autobusų. O dėl šio atveju sunku pasakyti.

Galbūt vyko koks nors koncertas, bet dabar sunku prisiminti ir pasakyti, nes kasose iš anksto parduoti tik 29 bilietai, o visus likusius pardavė pats vairuotojas, vadinasi, žmonės pas jį atėjo tikėdamiesi, kad pavyks išvažiuoti“, – pasakoja A. Indrašius.

Rizikuoti nemato prasmės

Kaip pastebėjo į LRT.lt kreipęsis Adomas, už nusižengimą keleivius vežant perpildytu autobusu bauda yra vos 15 eurų. Jis skaičiuoja, kad tokią baudą atperka du papildomi keleiviai. Tačiau A. Indrašius tikina, kad, nors atrodo, jog finansiškai tai ir naudinga, rizika yra per didelė, kad taip daryti būtų skatinama.

„Jei tokioje situacijoje, kai važiuoja autobusas su daugiau žmonių, nei galima, įvyktų eismo įvykis, tai būtų labai blogai. Tačiau jei keleiviai taip būtų vežami nuolatos – bauda būtų didesnė.

Tai buvo vienetinis atvejis, kai taip nutiko, todėl ir buvo paskirta tokia bauda. Be to, jei tai būtų daroma nuolatos, mes galime prarasti licenciją vežti keleivius. Todėl kalbame ne apie baudas, o apskritai apie tai, kad galime prarasti darbą“, – akcentuoja A. Indrašius.

Visgi LTSA atstovas T. Kolendo atkreipia dėmesį, kad atvejų, kai keleiviai vežami perpildytais autobusais, kasmet užfiksuojama vis daugiau.

„Pastebime, kad kiekvienais metais nusiskundimų daugėja, nors jų nėra daug. Manome, kad tai gali lemti didėjantis žmonių sąmoningumas, taip pat ir mūsų vykdoma edukacija, kad saugumas yra pirmoje vietoje.

Kalbant apie šiuos metus, esame sulaukę kelių skundų, kurie buvo pagrįsti. Tačiau nedidelį tokio pobūdžio skundų kiekį galima pagrįsti arba tuo, kad tokie atvejai yra labai reti, arba keleiviai nesiskundžia, nes tikėtina, kad dažniausiai patys įsiprašo ir sutinka vežami stovėti“, – mano T. Kolendo.

Jis priduria, kad LTSA vykdomų tarpmiestinių patikrinimų metu tokio atvejo, kad autobusas būtų perpildytas, nebuvo užfiksuota, o visi nusiskundimai dėl perpildytų autobusų buvo gauti iš pačių keleivių.